Do naší redakce jsme dostali k testu automobil korejského výrobce Kia, a to model Sportage HEV. Jedná se o jeden z jednodušších stupňů elektromobility, kdy práci s dobíjením a využíváním elektrické části vozidla řídí palubní počítat. Jednoduše řečeno: nemusíme se o nic starat.
První dojmy
Korejská automobilka Kia se vydala směrem podpory elektromobility a současně kvalitního designu vozidla. Již při usednutí do interiéru vnímáme ergometricky rozložené ovládací prvky a řidiči vstřícné výhledy z vozidla. Prvky na první dojem jsou rozmístěny intuitivně a nemáme tak žádný problém se během chvilky zorientovat a s vozidlem se sžít. U námi testovaného vozu byly dva jízdní režimy: Eco a Sport doplněné ještě možností řazení pákami pod volantem. Na první dojem se nám velmi líbilo nastavování sedadla řidiče a spolujezdce pomocí elektrického ovládání. V zimním období jistě potěší vyhřívání sedadel, a to i zadních. Tedy bezproblémový odjezd s automobilem a během několika málo metrů sžití s jeho ovládáním a nastavením. Jízdu nám zpříjemňuje možnost poslechu předvolené hudby, která do interiéru vozu přináší třeba zvuky přírody.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Při našem testu jsme speciálně vyzkoušeli parkování v jednom z menších podzemních parkovišť v Praze. Bez větších problémů jsme se i zde dokázali mrštně pohybovat a zaparkovat. Musíme však podotknout, že automobil Kia Sportage HEV svými rozměry vyžaduje, aby vozidla v okolních stáních stála přinejmenším uprostřed svých boxů. Znamená to tedy, že se v pohodě v podzemních garážích vejdeme, ale parkovací místo je tzv. „akorát“. Parkování nám usnadňuje couvací kamera a senzory, které upozorňují na případnou překážku za námi či před námi.
Velkou výhodo v městském provozu je využívání elektrické části motoru. Vozidlo si samo reguluje a dobíjí baterii, a tak při jakékoliv možnosti přepíná na elektrický pohon. V praxi to znamená, že v městském provozu a při popojíždění z velké části jedeme pouze na ekologický, elektrický pohon. Velkou výhodou je adaptabilní tempomat a asistent udržování v jízdních pruzích, kdy v dnes v hlavním městě častých dopravních zácpách v poklidu popojíždíme. Při nákupech oceníte také možnost samostatného otevření zavazadlového prostoru. Pokud pořídíme podstatně větší nákup než jsme čekali, připraví nám tento vůz milé překvapení, protože stačí zatáhnout za páčku v kufru a zadní dělená sedadla se automaticky sklopí. To může nastat, pokud v zimě dětem kupujeme lyžařské vybavení, nebo si kutil chce koupit delší nářadí či materiál. Při jízdě ve městě jsme se dostali s tímto automobilem na spotřebu kolem 6 l/100 km.
Jízda po okresních silnicích
Díky tomu, jak je samotné vozidlo konstruováno a v kombinaci s elektrickým pohonem je nám na těchto površích poskytnut velký výkon a dobrý podvozek. Automobil sedí dobře v zatáčkách, hravě si poradí s každým stoupáním a velkou výhodou je, že místo zbytečného brždění při jízdě z kopců rekuperuje a dobíjí baterii. Mnoho asistenčních prvků, které nám pomáhají předejít nehodám, udržují nás v bdělosti – což je kontrola řidičovy pozornosti při delších jízdách – a zvláště na úzkých silnicích třetích tříd oceníte hlídání okraje silnice. Nechceme vypočítávat všechny asistenční prvky, ale je jich opravdu dost, aby samotnému řidiči zbyl čas na pozorné sledování cesty a předvídání dopravních situací.
Díky výborné rekuperaci dokážeme na okresních vozovkách jezdit i pod 6 l/100 km. Avšak neznamená to, že tato jízda není dynamická a rychlá. Vycházíme z naší zkušenosti, že pro co nejekonomičtější výsledek jízdy je třeba nechat většinu jízdních parametrů na vozidle. Tzn. nastavení tempomatu a udržování jízdních vlastností pomocí snižování či zvyšování rychlosti nebo následování vozidla jedoucího před námi a přitom zjistíme, že i v místech, kde bychom to neočekávali, využívá automobil elektrickou složku motoru a šetří tak palivo. Samozřejmě, v momentě, kdy je nutné či podmínky se natolik zhorší, že automobil musí většinu asistenčních prvků vypnou, je velice dobře ovladatelný.
Jízda po dálnici
Zde si dovolíme na úvod tohoto odstavce konstatovat: Tento vůz je určen k dlouhým jízdám po dálnicích. Systém po dosažení maximálně povolené rychlosti nastaví HDA, které potom udržuje vozidlo na dálnici v předepsané rychlosti v jízdních pruzích a operativně podle dopravního značení snižuje rychlost. Jednoduchý příklad: na dálnici D5 směr Rozvadov vjedeme do tunelu, před kterým je snížena rychlost na 100 km/hod. Tento systém ji automaticky zaregistruje a automobil sníží rychlost na požadované snížení a stejný postup je po projetí tunelu, kdy rychlost zvýší, protože identifikuje dopravní značky.
Velkým překvapením pro nás bylo, jakým způsobem automobil využívá elektrickou část i při jízdě po dálnici. Zdálo se nám až nesmyslné, že při rychlosti 130 km/hod by byl tento pohon využíván. Avšak opak je pravdou. V okamžiku, kdy se na dálnici objeví klesání a není třeba velký výkon motoru, automaticky vozidlo přepne do elektrického módu, což se nám zobrazí na palubní desce zelenými písmeny „EV“. Pro objektivitu testu musíme doplnit, že se to nestává často a spotřeba tak na dálnici se při našem testu pohybovala kolem 6,8 l/100 km.
Závěrem
Kia Sportage je velice příjemné rodinné SUV a v provedení HEV i ekologické. Pro nového uživatele bude přínosem a jistě objeví mnoho a mnoho dalších prvků, které mu zpříjemní jízdy s tímto automobilem. My jsme oceňovali především jeho dynamický způsob jízdy, bezpečnost, velkorysý zavazadlový prostor, dobře volené odkládací prostory ve středovém panelu u řidiče, kvalitní propojení vozidla s mobilním telefonem a v neposlední řadě mnoho bezpečnostních prvků, které nás chránily před nehodou. Nedokážeme v jednom testu zhodnotit všechny výhody vozu, ale dovolíme si konstatovat: To, co od vozidla řidič a spolujezdci očekávají, je splněno, víc není třeba dodávat.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | Vynikající |
Pocit z jízdy | 8 | Bezbečný |
Pohodlí | 8 | Výborné |
Ovládání vozidla | 8 | intuitivní |
Dojezdová vzdálenost | 8 | výborná |
Design vozidla |
7 |
Klasické kombi |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
111 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha | 120 km | okresní silnice,dálnice |
den třetí |
Světce /Tachov/ |
320 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Dobříš |
48 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Beroun | 81 km | městský provoz,, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 147 km | městský provoz, okresní silnice |