Do naší redakce jsme dostali k testu automobil korejského výrobce Kia a to model Sportage HEV. Jedná se o velké SUV s pohonem všech čtyř kol.
První dojmy
Automobil na první dojem působí robustně. Jeho rozměry jsou úctihodné, a stejně tak tomu odpovídá velikost interiéru. Pohodlné sedačky jak pro řidiče a spolujezdce a stejně tak i pro cestující na zadních sedadlech. Vyšší posed z tohoto SUV dává řidiči rozhled a pocit bezpečí a ovládací panely jsou v dobrém dosahu.
S vozidlem se seznámíte během chvilky jen je třeba si uvědomit, že řídíte SUV o rozměrech více než 4,5 metry na délku a kolem 1,70 na výšku. Co nás také na první dojem překvapilo a potěšilo je tichý rozjezd na elektrický motor a časté využívání v městě elektrického pohonu.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Představte si, že projíždíte hustou městskou zástavbou vozidlem o oněch úctyhodných 4,515 m a musíte hledat parkovací místo. Tento vůz jistě nebyl výrobcem určen pro městský provoz, avšak díky rozsáhlým asistenčním prvkům a kamerovému vybavení lze zaparkovat na mnoha místech ve městě, protože ovladatelnost vozidla je vynikající. Musíme se připravit, že občas je to komplikovanější a někdy námi zvolený prostor není dostatečně velký pro tento vůz. My jsme během našeho testu bohatě vyzkoušeli možnosti městského provozu a parkování do řady aut na parkovišti před nádražím a přes náročnost parkování a malého parkovacího prostoru jsme vždy v pohodě zaparkovali. Velkou výhodou tohoto vozu v městském provozu je jeho většinový provoz na elektrický pohon.
Při popojíždění v husté městské dopravě automaticky rekuperuje energii, a tak kontrolka vpravo nahoře dvěma písmeny „EV“ po většinu provozu ve městě signalizovala jízdu na elektrický pohon. Tím se nejen snižuje spotřeba paliva, ale také se snižují exhalace ve městě a městský provoz je tak ekologičtější. Nebudeme si zastírat opravdu je to obr mezi vozidly a pro méně zkušeného řidiče do městského provozu nevhodný. V podzemních garážích je také třeba vyhledat větší místo pro zaparkování, protože někteří řidiči parkují blízko vyhrazené bílé čáře a potom do tohoto prostoru se tento vůz nevejde. Avšak velkou výhodou je velkorysý zavazadlový prostor, který můžeme otevřít z místa řidiče, a tak je ideální pro velké nákupy v nákupních centrech. na okrajových částech měst.
Jízda po okresních silnicích je s tímto vozidlem pohodová a bezpečná.
Musíme samozřejmě počítat s tím, že i na šířku je vozidlo větší, ale při zapnutí asistenčního prvku jste vždy upozorněn, že opouštíte svůj jízdní pruh. Velkou výhodou zvláště v tomto zimním období je pohon všech čtyř kol, který je s největší pravděpodobností vozidlem automaticky nastavován. Můžete si volit z jízdních režimů, a to i s variantou sníh. Díky pružnému motoru podporovanému elektromotorem můžeme i na těchto silnicích pružně předjíždět, avšak musíme mít na zřeteli, že se jedná o velké a těžké SUV a akcelerace tomu odpovídá. Určitou daní za tyto jízdní vlastnosti je v současné době relativně vyšší spotřeba, která je však vyvážena bezpečností a luxusním prostorem v kabině.
Jízda po dálnicích
Pokud někdo uvažuje o vozidle, se kterým by chtěl často cestovat na dlouhé výlety a objevovat třeba krásy Evropy, tak toto je přesně ten typ vozidla, který tyto představy splňuje. Na dálnici si nastavíme asistenční prvky a automobil v klidu a pohodě uhání vpřed a hltá kilometry. Měli jsme možnost vyzkoušet právě na dlouhém dálničním úseku v těžkých povětrnostních podmínkách začínající zimy jeho kvalitu a naprosto nás kvalita jízdy uchvátila. V okamžiku, kdy začalo sněžit a viditelnost se snížila na minimum, k tomu se přidal mírný opar, přesto za těchto podmínek všechny asistenční prvky fungovaly. Opravdu se nejednalo o jednoduchou jízdu a vůz nám byl oporou. Stejně tak, když jsme z dálnice sjeli a jeden úsek čítající asi 2 km byl neudržován a k našemu překvapení jsme se zde setkali se sněhem i ledem a auto se zde osvědčilo na výbornou.
Potom samozřejmě jízda po suché a čisté dálnici je více než pohodová. Chvilkami to svátí až k mírné nepozornosti, na což nás palubní počítač upozorní. Automobil automaticky čte značky a rychlostní limity a pak stačí jen reagovat na tyto pokyny a upravovat rychlost v obci, na dálnici, při vjezdu do zúžení a tak nám pomáhá se vyhnout překročení povolené rychlosti. Důležitým aspektem je také, pokud se přiblížíme blízko k vozidlu před námi, jsme upozorněni zvukově i vizuálně na tuto skutečnost a nutnost reagovat.
Závěrem
Během našeho testu jsme měli štěstí , na všechny možné druhy počasí. Zpočátku jsme jezdili na suchých vozovkách a v závěru jsme se setkali se sněhem, ledem a vánicí. Ve všech směrech jsme byli s automobilem Kia Sportage HEV spokojeni a také jsme zjistili, že elektrická část vozidla není využívána jen v městském a příměstském provozu, ale i při jízdě na dálnici. Zvláště je to zřetelně vidět v okamžiku, se kterým se často na našich dálnicích setkáváme, a to je předjíždění kamionů, kdy dochází k prudkému snížení rychlosti, a právě v tomto okamžiku se vozidlo přepíná na elektrický pohon a i při rychlosti 100 km/hod využívá tuto část motorové výbavy. Je to zajímavé sledovat, jak ručička otáčkoměru klesne na nulu a vy neslyšíte nic, než šustění pneumatik.
Také jsme si však ověřili, že všechny asistenční prvky za určitých povětrnostních podmínek nemusí fungovat a vozidlo je automaticky vypne a upozorní vás na to. To se nám sjelo, když jsme sjeli z dálnice a viditelnost byla minimální, a tak jme byli upozorněni, že za této situace asistenční prvky nemohou fungovat. Bylo to pochopitelné, protože dohled byl minimální a některé senzory díky solí ošetřené vozovce byly jistě znečištěny a nemohly plnit svoji funkci. Byl to důležitý prvek, který nám připomněl, že se jedná pouze o asistenční systémy. Můžeme automobil Kia Sportage HEV vřele doporučit těm řidičům, kteří dávají přednost bezpečnosti, velkým rozměrům vně i uvnitř vozidla.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | vynikající |
Pocit z jízdy | 8 | bezpečný |
Pohodlí | 8 | příjemné |
Ovládání vozidla | 8 | intuitivní |
Dojezdová vzdálenost | 7 | uspokojivá |
Design vozidla |
8 |
SÚV |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
66 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Beroun | 95 km | okresní silnice, |
den třetí |
Cheb a zpět |
355 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Mníšek |
110 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Praha a okolí | 91 km | městský provoz,, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 137 km | městský provoz, okresní silnice |