Test Kia Sportage HEV – bezpečné a pohodlné SÚV

Do naší redakce jsme dostali k testu automobil korejského výrobce Kia a to model Sportage HEV. Jedná se o velké SUV s pohonem všech čtyř kol.

První dojmy

Automobil na první dojem působí robustně. Jeho rozměry jsou úctihodné, a stejně tak tomu odpovídá velikost interiéru. Pohodlné sedačky jak pro řidiče a spolujezdce a stejně tak i pro cestující na zadních sedadlech. Vyšší posed z tohoto SUV dává řidiči rozhled a pocit bezpečí a ovládací panely jsou v dobrém dosahu.

S vozidlem se seznámíte během chvilky jen je třeba si uvědomit, že řídíte SUV o rozměrech více než 4,5 metry na délku a kolem 1,70 na výšku. Co nás také na první dojem překvapilo a potěšilo je tichý rozjezd na elektrický motor a časté využívání v městě elektrického pohonu.

Kia Sportage HEV

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Představte si, že projíždíte hustou městskou zástavbou vozidlem o oněch úctyhodných 4,515 m a musíte hledat parkovací místo. Tento vůz jistě nebyl výrobcem určen pro městský provoz, avšak díky rozsáhlým asistenčním prvkům a kamerovému vybavení lze zaparkovat na mnoha místech ve městě, protože ovladatelnost vozidla je vynikající. Musíme se připravit, že občas je to komplikovanější a někdy námi zvolený prostor není dostatečně velký pro tento vůz. My jsme během našeho testu bohatě vyzkoušeli možnosti městského provozu a parkování do řady aut na parkovišti před nádražím a přes náročnost parkování a malého parkovacího prostoru jsme vždy v pohodě zaparkovali. Velkou výhodou tohoto vozu v městském provozu je jeho většinový provoz na elektrický pohon.

Při popojíždění v husté městské dopravě automaticky rekuperuje energii, a tak kontrolka vpravo nahoře dvěma písmeny „EV“ po většinu provozu ve městě signalizovala jízdu na elektrický pohon. Tím se nejen snižuje spotřeba paliva, ale také se snižují exhalace ve městě a městský provoz je tak ekologičtější.  Nebudeme si zastírat opravdu je to obr mezi vozidly a pro méně zkušeného řidiče do městského provozu nevhodný. V podzemních garážích je také třeba vyhledat větší místo pro zaparkování, protože někteří řidiči parkují blízko vyhrazené bílé čáře a potom do tohoto prostoru se tento vůz nevejde. Avšak velkou výhodou je velkorysý zavazadlový prostor, který můžeme otevřít z místa řidiče, a tak je ideální pro velké nákupy v nákupních centrech. na okrajových částech měst.

Jízda po okresních silnicích je s tímto vozidlem pohodová a bezpečná.

Musíme samozřejmě počítat s tím, že i na šířku je vozidlo větší, ale při zapnutí asistenčního prvku jste vždy upozorněn, že opouštíte svůj jízdní pruh. Velkou výhodou zvláště v tomto zimním období je pohon všech čtyř kol, který je s největší pravděpodobností vozidlem automaticky nastavován. Můžete si volit z jízdních režimů, a to i s variantou sníh. Díky pružnému motoru podporovanému elektromotorem můžeme i na těchto silnicích pružně předjíždět, avšak musíme mít na zřeteli, že se jedná o velké a těžké SUV a akcelerace tomu odpovídá. Určitou daní za tyto jízdní vlastnosti je v současné době relativně vyšší spotřeba, která je však vyvážena bezpečností a luxusním prostorem v kabině.

 

Jízda po dálnicích

Pokud někdo uvažuje o vozidle, se kterým by chtěl často cestovat na dlouhé výlety a objevovat třeba krásy Evropy, tak toto je přesně ten typ vozidla, který tyto představy splňuje. Na dálnici si nastavíme asistenční prvky a automobil v klidu a pohodě uhání vpřed a hltá kilometry. Měli jsme možnost vyzkoušet právě na dlouhém dálničním úseku v těžkých povětrnostních podmínkách začínající zimy jeho kvalitu a naprosto nás kvalita jízdy uchvátila. V okamžiku, kdy začalo sněžit a viditelnost se snížila na minimum, k tomu se přidal mírný opar, přesto za těchto podmínek všechny asistenční prvky fungovaly. Opravdu se nejednalo o jednoduchou jízdu a vůz nám byl oporou. Stejně tak, když jsme z dálnice sjeli a jeden úsek čítající asi 2 km byl neudržován a k našemu překvapení jsme se zde setkali se sněhem i ledem a auto se zde osvědčilo na výbornou.

Potom samozřejmě jízda po suché a čisté dálnici je více než pohodová. Chvilkami to svátí až k mírné nepozornosti, na což nás palubní počítač upozorní. Automobil automaticky čte značky a rychlostní limity a pak stačí jen reagovat na tyto pokyny a upravovat rychlost v obci, na dálnici, při vjezdu do zúžení a tak nám pomáhá se vyhnout překročení povolené rychlosti. Důležitým aspektem je také, pokud se přiblížíme blízko k vozidlu před námi, jsme upozorněni zvukově i vizuálně na tuto skutečnost a nutnost reagovat.

 

 

Závěrem

Během našeho testu jsme měli štěstí , na všechny možné druhy počasí. Zpočátku jsme jezdili na suchých vozovkách a v závěru jsme se setkali se sněhem, ledem a vánicí. Ve všech směrech jsme byli s automobilem Kia Sportage HEV spokojeni a také jsme zjistili, že elektrická část vozidla není využívána jen v městském a příměstském provozu, ale i při jízdě na dálnici. Zvláště je to zřetelně vidět v okamžiku, se kterým se často na našich dálnicích setkáváme, a to je předjíždění kamionů, kdy dochází k prudkému snížení rychlosti, a právě v tomto okamžiku se vozidlo přepíná na elektrický pohon a i při rychlosti 100 km/hod využívá tuto část motorové výbavy. Je to zajímavé sledovat, jak ručička otáčkoměru klesne na nulu a vy neslyšíte nic, než šustění pneumatik.

Také jsme si však ověřili, že všechny asistenční prvky za určitých povětrnostních podmínek nemusí fungovat a vozidlo je automaticky vypne a upozorní vás na to. To se nám sjelo, když jsme sjeli z dálnice a viditelnost byla minimální, a tak jme byli upozorněni, že za této situace asistenční prvky nemohou fungovat. Bylo to pochopitelné, protože dohled byl minimální a některé senzory díky solí ošetřené vozovce byly jistě znečištěny a nemohly plnit svoji funkci. Byl to důležitý prvek, který nám připomněl, že se jedná pouze o asistenční systémy. Můžeme automobil Kia Sportage HEV vřele doporučit těm řidičům, kteří dávají přednost bezpečnosti, velkým rozměrům vně i uvnitř vozidla.

 

Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 9 vynikající
Pocit z jízdy 8 bezpečný
Pohodlí 8 příjemné
Ovládání vozidla 8 intuitivní
Dojezdová vzdálenost 7 uspokojivá
Design vozidla
8
SÚV
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší

 

 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí
66 km dálnice, městský provoz,
den druhý
Beroun  95 km okresní silnice,
den třetí
Cheb a zpět
355 km městský provoz, dálnice, okresní silnice
den čtvrtý
Mníšek
110 km městský provoz, , okresní silnice
den páty
Praha a okolí 91 km městský provoz,, okresní silnice
den šestý
Praha  137 km městský provoz, okresní silnice

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV Ssang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric

Citroën ë-Berlingo

Renault Arkana HEV
PEUGEOT e-Traveller – zimní test
Hyundai – Santa Fe. CITROËN ë-C4. – zimní test
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre VW ID.4. PRO
Citroën C5 Aircross DS 3

SsangYong Korando 1.5

DS 9 – TENSE 360 k 4×4

Citroën ë-C4 X

Peugeot 408

Honda Civic e:HEV

 

Dacia Jogger Extreme TCe 110

MG EHS DS 3 s benzínovým motorem
Nová DS 7 Opera E-Tense 300 EAT 4X4
Renault Austral

Honda Jazz Crosstar e: HEV

 

Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid

 

Mitsubishi ASX PHEV

 

Citroën C5 X SHINE PACK PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8

 

DS 7 E-TENSE

Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8

 

Renault Arkana E-tech

Citroën ë – C4

Kia Niro HEV

Honda ZR-V Sport