Do naší redakce jsme dostali k otestování první plug-in hybrid od výrobce Honda, model CR-V e: PHEV. Jedná se o model, který je možné dobíjet z veřejných i domácích dobíjecích stanic. Honda se tímto modelem zařadila do další kategorie elektrických vozů.
První dojmy
Automobil se nijak neliší od svého „typového kolegy“ v provedení HEV, a tak jsme se nemuseli seznamovat a na první dojem nám vozidlo sedlo do ruky stejně jako předchozí testovaný model Honda CR-V e: HEV. Kvalitně rozložené ovládací prvky, a to jak na volantu, tak na ovládacím středovém panelu propojení s mobilním telefonem přes Bluetooth. Tedy na první dojem kompaktní vozidlo. První dojem byl ještě více umocněn tichým chodem elektrického motoru.
Jízda po městě a okresních silnicích
Nebudeme si nalhávat, že v tomto provedení se jedná o typický městský vůz. Je to velké rodinné SUV, avšak díky baterii v městském provozu pro většinu času jezdí ekologicky, tiše a zanechává minimální uhlíkovou stopu. Musíme počítat s větším prostorem při parkování, ale na druhé straně parkovací senzory a kamery nám pomáhají s bezpečným a klidným zaparkováním. V městském provozu, zvláště při větších nákupech oceníme velkorysý zavazadlový prostor. Tento zavazadlový prostor je možné otevřít čtyřmi způsoby: pomocí snímače, který aktivujeme nohou, také z pozice řidiče je možné otevřít zavazadlový prostor klíčkem, tlačítkem a klasickým kontaktem na dveřích. Bezpečnostní pojistku, kterou jsme objevili při nutnosti popojet dopředu v podzemních garážích, a to blokování rozjezdu, pokud nemáte zapnuté bezpečnostní pásy. Pokud se s tímto automobilem rozhodneme realizovat větší nákup, sklopením sedadel zvětšíme zavazadlový prostor, pro přepravu rozměrnějšího nákladu.
Jízda po okresních silnicích
Na těchto površích se tento automobil chová velice klidně, pohodově a ekonomicky. Operativně využívá možnosti elektrického pohonu a díky jízdnímu režimu sport dokáže být i pružný při předjíždění vozidel. Jeho jízdní vlastnosti ve složitém a členitém terénu české krajiny jsou vynikající a při využití asistenčních bezpečnostních prvků klidné a pohodové. Při testování jsme sledovali, jakým způsobem je využívána elektrická část motoru a byli jsme překvapeni, že i při vyšších rychlostech v okamžiku, kdy není vyžadován výkon, se vozidlo přepne do elektrického módu a také v okamžiku, kdy má motor výkon navíc jsme zapnuli funkci „Battery“ a ukládali si energii do baterií. Spotřebu pohonných hmot na těchto površích určuje, jak často dobíjíme baterii a jakým způsobem rekuperujeme. U vozidel tohoto typu je vždy dobré mít baterii alespoň z poloviny dobitou.
Jízda po dálnici
Díky velkorysému interiéru, pohodlným sedadlům a velkému zavazadlovému prostoru je automobil Honda CR-V e:PHEV předurčen k delším jízdám. Díky bateriím a elektromotorům i při těchto delších jízdách po dálnicích snižujeme spotřebu. V okamžiku, kdy si nastavíme asistenční prvky a to: adaptabilní tempomat, udržování v jízdních pruzích, můžeme s klidným svědomím sledovat, jakým způsobem automobil nakládá s energiemi, a to jak z benzínového motoru, tak z elektrického pohonu. I při rychlosti 130 km/hod v okamžiku, kdy se dálniční svršek svažuje dolů, vozidlo automaticky přepne na elektrický pohon a pokud se před námi předjíždějí dva kamiony, a musíme rychle zpomalit, využíváme energii na dobití baterií. Co nás překvapilo, bylo při jízdním režimu „Sport“ a velkém zrychlení, zvuk z motorové části, který by se až dal přirovnat ke zvuku kosmickému.
Důležitým aspektem u automobilů od výrobce Honda a není tomu jinak ani u modelu CR-V e:PHEV je důraz na bezpečnost. Pravidelně vás automobil upozorňuje na nutnost držet volant, současně vás upozorní na nutnost přestávky při dlouhé jízdě a nesmíme zapomenout, že v okamžiku, kdy se vracíme zpátky do pravého jízdního pruhu se nám na středovém displeji zobrazuje kamera s určením bezpečné vzdálenosti zařazení se před předjížděné vozidlo. Samozřejmě, že displej se zobrazuje ve všech jízdních režimech, takže ji využijeme i na kruhovém objezdu a nepřehlédneme tak například cyklistu.
Závěrem
Společnost Honda, jak jsme se dozvěděli 9. ledna 2024 při představování nových studií elektrických vozidel, pokračuje mílovými kroky k elektrizaci vozového parku. Tento model tak je prvním krokem k navýšení poměru elektrického pohonu vůči klasickému. Při testech těchto automobilů si i přes všechny negativní ohlasy na vozidla s elektrickým či hybridním pohonem uvědomíme, že tento směr automobilismu již nelze zastavit. Zvyšující se podíl elektrického pohonu i ve Formuli 1 v nejbližších letech je jasnou odpovědí na část odborné veřejnosti, jež se stále staví k těmto typům vozidel negativně. My jsme s tímto automobilem zažili pohodlné cestování, a zvláště jsme si užívali tichého chodu motoru v městském provozu a ekonomickou spotřebu pohonných hmot díky dobré rekuperaci a využívání alternativního pohonu. Dovedeme si v budoucnosti představit tento automobil v plně elektrickém provedení. Musíme ocenit kvalitní přístup výrobce k implementování nejnovějších technologií hybridních pohonů.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | vynikající |
Pocit z jízdy | 8 | bezpečný |
Pohodlí | 9 | skvělé |
Ovládání vozidla | 8 | intuitivní |
Dojezdová vzdálenost | 8 | výborná |
Design vozidla |
8 |
Klasické SUV |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
66 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha | 120 km | okresní silnice,dálnice |
den třetí |
Teplice |
255 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Beroun |
75 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Praha a okolí | 81 km | městský provoz,, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 127 km | městský provoz, okresní silnice |