Do naší redakce jsme dostali k otestování čistě elektrický vůz Kia Niro EV Premium. V době, kdy probíhá celosvětová diskuse o vhodnosti či nevhodnosti elektromobilů jsme při testu tohoto vozidla zjistili, že tato cesta elektrického pohonu je cestou budoucnosti. A to z jednoho prostého pohledu: žádný jiný motor není schopen si pro svůj pohyb vyrobit elektrickou energii doma, a to ze solárních panelů.
První dojmy
Korejský výrobce Kia ve svých vozidlech dodržuje klasické rozložení palubní desky a ovládacích prvků a není tomu jinak ani u tohoto čistě elektrického vozu. První dojem tedy navazuje na náš předchozí test, kdy umístění lišty ovládání klimatizace a dalších prvků těsně nad středovým panelem vás upoutá. Stejně tak velice příjemná je možnost nastavení sedačky elektrickým pohonem. Dalším bonusem je head-up displej, kdy nemusíme důležité informace hledat jinde, protože se nám promítají na čelní sklo. Vždy když testujeme elektrická vozidla, je prvním dojmem naprosto tichá jízda. Překvapil nás box s nabíjecími kabely, který jsme nalezli přímo v prostoru motoru.
Jízda po městě a okresních silnicích
Plně elektricky vybavené vozidlo je principiálně konstruováno pro městský a příměstský provoz. Dle statistik a průzkumů je dojezdová vzdálenost do zaměstnání do 30 km a kombinuje jízdu po okresních silnicích a městský provoz. A právě při testu automobilu Kia Noro EV Premium jsme se zaměřili na tento druh provozu. Situaci jsme měli ztíženou vzhledem k náročným povětrnostním podmínkám, ale díky možnosti využití jízdního režimu „snow“ jsme byli v klidu.
V městském provozu se díky asistenčním prvkům, couvací kameře cítíme s tímto vozem jako ryba ve vodě.
Při popojíždění v kolonách automobil velice kvalitně rekuperuje a nemusíme se obávat ničeho. Svými rozměry je parkování jednoduché a díky bezpečnostním senzorům i bezpečné. Navíc v dnešní době nalezneme dobíjecí stanice i na parkovacích místech a můžeme potom během doby našeho nákupu či pracovní schůzky vozidlo dobíjet. Je to tedy ideální vůz do městského provozu. Je také dobré upozornit, že je možné otevírat zavazadlový prostor z místa řidiče. Tuto možnost jsme využili i k jinému účelu, a to k částečnému očištění couvací kamery, protože když opakovaně zvednete víko zavazadlového prostoru, z couvací kamery opadá sníh. Velkou výhodou a pomocníkem zvláště při sněhu a ztížených jízdních podmínkách je bezpečností aplikace, která hlídá vozidlo v jízdních pruzích. Jízda v zimním období, kdy se stmívá již po 16. hodině, je po většinu času při zapnutých světlech a řidiči protijedoucích vozidel vás často oslňují. Při využití těchto asistenčních prvků získáte jistotu při vaší jízdě.
Jízda po dálnici
Díky ztíženým podmínkám vzhledem k zimnímu charakteru počasí během našeho testu jsme neujeli tolik kilometrů na dálnicích a plně tak neotestovali schopnosti tohoto automobilu, přesto můžeme zhodnotit: Dřívější obavy z velké spotřeby v dálničním provozu jsou ty tam, a i na tomto typu komunikace je spotřeba stejná jako jinde. Záleží samozřejmě na nás, jakým způsobem dokážeme využívat rekuperaci a jakým způsobem dokážeme s tímto automobilem jet. Právě speciálně na těchto površích se využívají v maximální míře všechny bezpečnostní prvky, a to především HDA a HDA 2 a další asistenční prvky jako je aktivní systém pro jízdu v jízdních pruzích, inteligentní ukazatel jízdních limitů, pokročilý adaptabilní tempomat. Všechny tyto asistenční prvky nám pomáhají předcházet nenadálým situacím a pozornost řidiče je pak upřena na sledování jízdy.
Zvláště na dálnicích se setkáváme s náhlým snižováním rychlosti a to vše kompenzuje vozidlo a současně rekuperuje energii. Díky tomu se spotřeba snižuje a dojezdová vzdálenost zvyšuje. Zvláště při našem testu, kdy povětrnostní podmínky nebyly příznivé a museli jsme v některých situacích využívat všechny asistenční prvky, nás vozidlo nikdy nezklamalo.
Závěrem
Během našeho testu, který probíhal v období největší sněhové nadílky za poslední roky, jsme využili všechny asistenční prvky a jízdní režimy, které vozidlo poskytuje. Specielně jízdní režim „snow“. Při využití tohoto jízdního režimu jsme získali větší jistotu, že na zasněženém a namrzlém povrchu nedojde k žádnému konfliktu. Další výhodou je možnost při nutnosti rychle předjet pomalu jedoucí auto využít jízdní režim „sport“, kterým zkrátíme předjetí. Celkově elektromobilům zimní období a zimní období nepřejí. To jsme poznali u dobíjecích stanic, kdy se doba dobíjení z dřívějších 15 minut se prodloužila. Tento čas se prodloužil o cca 30 %. Nemůžeme to zcela objektivně zhodnotit, protože takové povětrnostní podmínky se v České republice vyskytují minimálně.
Naopak velkou výhodou je u elektrických automobilů rychlé vyhřátí interiéru vozidla.
Nemusíme čekat než se zahřejí provozní kapaliny, jako u automobilů na klasický pohon. Stejně tak jsme oceňovali možnost vyhřívání sedadel a volantu. Důležitým prvkem je systém předcházení kolizním situacím. Pokud se automobil přiblíží nebezpečně k vozidlu před sebou, nebo automobil vyhodnotí situaci na křižovatce jako nebezpečnou, upozorní řidiče zvukovým signálem a aktivuje systém autonomního nouzového brzdění. Další velkou výhodou je systém sledování mrtvého úhlu, který je zdůrazněn opticky na zpětných zrcátkách a současně i na head-up displeji. Velkou výhodu tohoto systému oceníme pokud se pohybujeme na silnici se třemi a více jízdními pruhy.
Celkově můžeme automobil Kia Niro EV Premium hodnotit jako velice zdařilý a vhodný k cestování na jakékoliv vzdálenosti a na všech druzích silnic.
Dovedeme si představit i cestu s tímto automobilem do vzdálených destinací třeba na dovolenou k moři. Díky husté síti dobíjecích stanic, což jsme si ověřili při našem letním testu s hybridním vozidlem, nemusíte mi obavy z problémů s dobíjením. Podruhé můžeme zdůraznit, že pouze elektrický pohon je člověk schopen z vlastních zdrojů dobít. A to buď z elektrické zásuvky nebo kombinace solárních panelů a baterií. Žádný jiný pohon toto neumožňuje. S automobilem jsme byli spokojeni a můžeme ho doporučit.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | vynikající |
Pocit z jízdy | 8 | bezpečný |
Pohodlí | 8 | příjemné |
Ovládání vozidla | 8 | intuitivní |
Dojezdová vzdálenost | 8 | výborná |
Design vozidla |
7 |
Klasický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
66 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Beroun | 95 km | okresní silnice, |
den třetí |
Praha |
155 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Mníšek |
80 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Praha a okolí | 151 km | městský provoz,, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 187 km | městský provoz, okresní silnice |