Test Kia Niro EV Premium

Do naší redakce jsme dostali k otestování čistě elektrický vůz Kia Niro EV Premium. V době, kdy probíhá celosvětová diskuse o vhodnosti či nevhodnosti elektromobilů jsme při testu tohoto vozidla zjistili, že tato cesta elektrického pohonu je cestou budoucnosti.  A to z jednoho prostého pohledu: žádný jiný motor není schopen si pro svůj pohyb vyrobit elektrickou energii doma, a to ze solárních panelů.

První dojmy

Korejský výrobce Kia ve svých vozidlech dodržuje klasické rozložení palubní desky a ovládacích prvků a není tomu jinak ani u tohoto čistě elektrického vozu. První dojem tedy navazuje na náš předchozí test, kdy umístění lišty ovládání klimatizace a dalších prvků těsně nad středovým panelem vás upoutá. Stejně tak velice příjemná je možnost nastavení sedačky elektrickým pohonem. Dalším bonusem je head-up displej, kdy nemusíme důležité informace hledat jinde, protože se nám promítají na čelní sklo. Vždy když testujeme elektrická vozidla, je prvním dojmem naprosto tichá jízda. Překvapil nás box s nabíjecími kabely, který jsme nalezli přímo v prostoru motoru.

Kia Niro EV Premium

 

Jízda po městě a okresních silnicích

Plně elektricky vybavené vozidlo je principiálně konstruováno pro městský a příměstský provoz. Dle statistik a průzkumů je dojezdová vzdálenost do zaměstnání do 30 km a kombinuje jízdu po okresních silnicích a městský provoz. A právě při testu automobilu Kia Noro EV Premium jsme se zaměřili na tento druh provozu. Situaci jsme měli ztíženou vzhledem k náročným povětrnostním podmínkám, ale díky možnosti využití jízdního režimu „snow“ jsme byli v klidu.

V městském provozu se díky asistenčním prvkům, couvací kameře cítíme s tímto vozem jako ryba ve vodě.

Při popojíždění v kolonách automobil velice kvalitně rekuperuje a nemusíme se obávat ničeho. Svými rozměry je parkování jednoduché a díky bezpečnostním senzorům i bezpečné. Navíc v dnešní době nalezneme dobíjecí stanice i na parkovacích místech a můžeme potom během doby našeho nákupu či pracovní schůzky vozidlo dobíjet. Je to tedy ideální vůz do městského provozu. Je také dobré upozornit, že je možné otevírat zavazadlový prostor z místa řidiče. Tuto možnost jsme využili i k jinému účelu, a to k částečnému očištění couvací kamery, protože když opakovaně zvednete víko zavazadlového prostoru, z couvací kamery opadá sníh. Velkou výhodou a pomocníkem zvláště při sněhu a ztížených jízdních podmínkách je bezpečností aplikace, která hlídá vozidlo v jízdních pruzích.  Jízda v zimním období, kdy se stmívá již po 16. hodině, je po většinu času při zapnutých světlech a řidiči protijedoucích vozidel vás často oslňují. Při využití těchto asistenčních prvků získáte jistotu při vaší jízdě.

 

Jízda po dálnici

Díky ztíženým podmínkám vzhledem k zimnímu charakteru počasí během našeho testu jsme neujeli tolik kilometrů na dálnicích a plně tak neotestovali schopnosti tohoto automobilu, přesto můžeme zhodnotit: Dřívější obavy z velké spotřeby v dálničním provozu jsou ty tam, a i na tomto typu komunikace je spotřeba stejná jako jinde. Záleží samozřejmě na nás, jakým způsobem dokážeme využívat rekuperaci a jakým způsobem dokážeme s tímto automobilem jet. Právě speciálně na těchto površích se využívají v maximální míře všechny bezpečnostní prvky, a to především HDA a HDA 2 a další asistenční prvky jako je aktivní systém pro jízdu v jízdních pruzích, inteligentní ukazatel jízdních limitů, pokročilý adaptabilní tempomat. Všechny tyto asistenční prvky nám pomáhají předcházet nenadálým situacím a pozornost řidiče je pak upřena na sledování jízdy.

Zvláště na dálnicích se setkáváme s náhlým snižováním rychlosti a to vše kompenzuje vozidlo a současně rekuperuje energii. Díky tomu se spotřeba snižuje a dojezdová vzdálenost zvyšuje. Zvláště při našem testu, kdy povětrnostní podmínky nebyly příznivé a museli jsme v některých situacích využívat všechny asistenční prvky, nás vozidlo nikdy nezklamalo.


Závěrem

Během našeho testu, který probíhal v období největší sněhové nadílky za poslední roky, jsme využili všechny asistenční prvky a jízdní režimy, které vozidlo poskytuje. Specielně jízdní režim „snow“. Při využití tohoto jízdního režimu jsme získali větší jistotu, že na zasněženém a namrzlém povrchu nedojde k žádnému konfliktu. Další výhodou je možnost při nutnosti rychle předjet pomalu jedoucí auto využít jízdní režim „sport“, kterým zkrátíme předjetí. Celkově elektromobilům zimní období a zimní období nepřejí. To jsme poznali u dobíjecích stanic, kdy se doba dobíjení z dřívějších 15 minut se prodloužila. Tento čas se prodloužil o cca 30 %. Nemůžeme to zcela objektivně zhodnotit, protože takové povětrnostní podmínky se v České republice vyskytují minimálně.

Naopak velkou výhodou je u elektrických automobilů rychlé vyhřátí interiéru vozidla.

Nemusíme čekat než se zahřejí provozní kapaliny, jako u automobilů na klasický pohon. Stejně tak jsme oceňovali možnost vyhřívání sedadel a volantu. Důležitým prvkem je systém předcházení kolizním situacím. Pokud se automobil přiblíží nebezpečně k vozidlu před sebou, nebo automobil vyhodnotí situaci na křižovatce jako nebezpečnou, upozorní řidiče zvukovým signálem a aktivuje systém autonomního nouzového brzdění.  Další velkou výhodou je systém sledování mrtvého úhlu, který je zdůrazněn opticky na zpětných zrcátkách a současně i na head-up displeji.  Velkou výhodu tohoto systému oceníme pokud se pohybujeme na silnici se třemi a více jízdními pruhy.

Celkově můžeme automobil Kia Niro EV Premium hodnotit jako velice zdařilý a vhodný k cestování na jakékoliv vzdálenosti a na všech druzích silnic.

Dovedeme si představit i cestu s tímto automobilem do vzdálených destinací třeba na dovolenou k moři. Díky husté síti dobíjecích stanic, což jsme si ověřili při našem letním testu s hybridním vozidlem, nemusíte mi obavy z problémů s dobíjením. Podruhé můžeme zdůraznit, že pouze elektrický pohon je člověk schopen z vlastních zdrojů dobít. A to buď z elektrické zásuvky nebo kombinace solárních panelů a baterií. Žádný jiný pohon toto neumožňuje.  S automobilem jsme byli spokojeni a můžeme ho doporučit.

 

Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 9 vynikající
Pocit z jízdy 8 bezpečný
Pohodlí 8 příjemné
Ovládání vozidla 8 intuitivní
Dojezdová vzdálenost 8 výborná
Design vozidla
7
Klasický
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší

 

 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí
66 km dálnice, městský provoz,
den druhý
Beroun  95 km okresní silnice,
den třetí
Praha
155 km městský provoz, dálnice, okresní silnice
den čtvrtý
Mníšek
80 km městský provoz, , okresní silnice
den páty
Praha a okolí 151 km městský provoz,, okresní silnice
den šestý
Praha  187 km městský provoz, okresní silnice

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG

Test Kia Sportage HEV

Citroën ë – C4

Test: Peugeot 2008 GT

DS7 Esprit De Voyage E-tense z pohledu ženy

Citroën ë-C4 X 

DS 3 s benzínovým motorem

Honda ZR-V Sport 

DS 3

Dacia Jogger Extreme TCe 110

Kia Niro HEV

VW ID.4. PRO

Peugeot 408
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV Ssang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric

Citroën ë-Berlingo

Renault Arkana HEV
PEUGEOT e-Traveller – zimní test
Hyundai – Santa Fe. CITROËN ë-C4. – zimní test
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre
Citroën C5 Aircross

SsangYong Korando 1.5

DS 9 – TENSE 360 k 4×4

Honda Civic e:HEV

 

MG EHS
Nová DS 7 Opera E-Tense 300 EAT 4X4

Renault Austral

Honda Jazz Crosstar e: HEV

 

Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid

 

Mitsubishi ASX PHEV

 

Citroën C5 X SHINE PACK PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8

 

DS 7 E-TENSE

Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8

 

Renault Arkana E-tech