Do naší redakce jsme dostali k testu automobil Citroën C5 Aircross 1.2 Hybrid . Jedná se o nižší stupeň elektromobility označovaný „HEV“, kde není třeba dobíjet baterii, ale baterie je dobíjena během jízdy automobilu. Tento automobil je tedy ekologickým vozidlem, kde elektrická část snižuje spotřebu paliva při cestách.
První dojmy
Automobily Citroën jsou svým provedením na první dojem elegantní a vstřícná k řidiči. Díky tomu, že tento francouzský výrobce je součástí seskupení Stellantis, využívají i aplikace z jiných vozidel této skupiny, jako např. navigaci. To pak umožňuje adaptabilní seznámení na první dojem s vozidly různých výrobců z jedné skupiny. Samozřejmě si všímáme, že vozidla Citroën si ponechávají své specifické prvky a jsou tak odlišitelné od ostatních a hned jak do nich usedneme, můžeme bez problémů a v klidu a bezpečně absolvovat svou cestu.
Jízda po městě
I když automobil svými rozměry je řazeno do kategorie SUV, nespadá do třídy vozidel městského typu, jízda ve městě a parkování je naprosto bezproblémové a pohodové, a to z důvodu osazení vozidla couvací kamerou a velmi přesnému řízení. V neposlední řadě nesmíme zapomenout na bezpečnostní prvky, které nám oznámí blížící se překážku, tedy i špatné parkování. V městském provozu také bohatě využijeme elektrickou část výbavy, a zvláště v dopravní zácpě bez problémů díky adaptabilnímu tempomatu popojíždíme a současně spoříme palivo. Velkou výhodou je velkorysý zavazadlový prostor, který můžeme otevírat i pohybem nohy a tak při nákupech nemusíme přemýšlet, kam uložíme nakoupené zboží.
Jízda po okresních silnicích
Automobilový výrobce u tohoto modelu, byť je vybaveno automatickou převodovkou, myslí i na sportovně laděné řidiče a nabízí možnost manuálního řazení, pádly pod volantem a ti když zvolíme pod volantem jízdní režim „M“. Současně jsme si všimli u tohoto typu vozidla, že je velice intenzivně využívána rekuperační energie po uvolnění plynového pedálu, tedy na vysvětlenou: vůz začne okamžitě snižovat rychlost, aniž bychom museli brzdit a dobíjí baterie v automobilu. Máme možnost, a to využijeme zejména při jízdě na okresních silnicích, zvolit ze tří jízdních režimů: Eco, Normal a Sport. Je jasné, že při sportovním režimu se zvýší otáčky motoru, vůz je citlivější na plynu a naopak při volbě Eco se z vozidla stane „méně akceschopný“ vůz, leč úspornější. Pokud chceme volit klasickou jízdu, navolíme jízdní režim „Normal“.
Automobil na okresních silnicích díky své konstrukci se chová přívětivě, leč nesmíme od něho očekávat jízdu sportovního vozu. Výše posazená karoserie a tudíž i podvozek nedává šanci projíždět zatáčky příliš agresivně a rychle, tedy pohodovou klidnou jízdou se dostaneme do svého cíle a musíme brát na vědomí, že se jedná o SUV. Předpokládáme však, že pro majitele, který se pro tento vůz rozhodne, je tato skutečnost předem zřejmá. Jinak jízdní vlastnosti jsou výborné, řízení přesné a tak na těchto komunikacích nedocházelo k žádnému problému. Spotřeba se pohybuje kolem 6,5 l/100 km.
Jízda po dálnici
Jak již jsme zmiňovali, je toto vozidlo svými rozměry a parametry SUV a tudíž větších rozměrů s pohodlným sezením pro všechny pasažéry a s řadou asistenčních prvků, které právě na dálnici využijeme.
Když nastavíme udržování v jízdních pruzích, adaptabilní tempomat, můžeme po dálnici uhánět maximální povolenou rychlostí a nechat řízení a bezpečnost na vozidle a sledovat pozorně dopravní situaci kolem nás. Samozřejmě, tato situace může svádět k nepozornosti či nedržení volantu, ale na to jsme vždy a včas a opakovaně upozorněni automobilem. Na dálnici si vozidlo pomáhá oběma pohonnými jednotkami a při nadbytku energie v motorové části dobíjí i baterii. Což lze sledovat na animaci vozidla. Ona elektrická část má více funkcí a je to také především na dálnici při zvýšení výkonu k rychlejšímu předjetí.
Jelikož jsou zde instalovány pohodlné sedačky s možností nastavení pomocí elektrického ovládání, je jízda pohodlná a neunavující. Dovedeme si představit absolvovat s tímto automobilem cestu k Jaderskému moři a zpět.
Závěrem
Během našeho testu jsme s vozidlem vyzkoušeli všechny uvedené povrchy a nenašli jsme okamžik, kdy by si vozidlo neporadilo s danou situací. Vyzkoušeli jsme i zda je možné nouzově ve vozidle přenocovat a při složení zadních sedadel nám vznikne velký prostor, který k tomuto účelu může sloužit. Stejně tak může sloužit k převážení rozměrných nákladů. Zvláštním prvkem u automobilu Citroën C5 Aircross je, že má zadní sedačku dělenou na tři díly. To znamená, že každá ze sedaček se dá samostatně sklopit. Ještě v zavazadlovém prostoru po nadzvednutí krycí desky je prostor, kde dříve bývala umístěna rezerva, pro drobná zavazadla.
Celkové uspořádání interiéru je příjemné a vstřícné k majiteli. Můžeme zmínit detaily, jako jsou držáky na umístění lahve či kelímku, možnost položení mobilního telefonu na středovém panelu. U tohoto vozidla jsme vyzkoušeli hlasové vyhledávání a zadávání adresy do navigace a můžeme konstatovat, že to funguje. Po vyslovení pokynu je vyhledána adresa a nabídnuta varianta, kterou chceme zvolit, opět hlasem zvolíme a automaticky se spustí navigace bez nutnosti zastavit, nebo dokonce nastavovat za jízdy. Stejně tak funguje snižování a zvyšování teploty ve vozidle, jen je třeba se naučit komunikovat podle pokynů vozidla, což není složité. Spotřeba se také pohybovala s ohledem na velikost vozidla v rozumných hodnotách a to kolem 6,5 l/100 km.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | Vynikající |
Pocit z jízdy | 7 | Pohodový |
Pohodlí | 8 | Vynikající |
Ovládání vozidla | 8 | výborné |
Dojezdová vzdálenost | 7 | dobrá |
Design vozidla |
7 |
SUV |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
111 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha | 130 km | okresní silnice,dálnice |
den třetí |
Beroun |
80 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Strašice |
150 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Praha | 130 km | městský provoz,, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 147 km | městský provoz, okresní silnice |