Do naší redakce jsme dostali k otestování hybridní automobil od francouzského výrobce DS a to model DS 7-E-Tense. Jedná se o vozidlo, které v sobě zahrnuje jak benzínový motor, tak elektromotor.
První dojmy
Všechny automobily DS v sobě zahrnují prvky elegance, efektivnosti a příjemného ovládání. Není tomu jinak ani u modelu DS 7 E-Tense. Speciálně první dojem z tohoto vozidla byl pohodlí a přehlednost. Kvalitně zpracované sedačky, přehledná palubní deska vás ubezpečí o tom, že jste ve vozidle té nejvyšší kvality. A co teprve když se rozjedete!
První dojmy jsou opravdu vynikající a vůz vás sám vede po silnici a vy se cítíte pánem situace. Samozřejmě, nesmíme zapomenout, že toto vozidlo nebylo naším prvním testovaným a pro nové uživatele je třeba se seznámit se systémem například otvíráním a zavíráním okének umístěným na středovém panelu mezi sedadly. Trochu jinak ale intuitivně rozložené jsou ovládací prvky.
Jízda po městě a okresních silnicích
Velice důležitým aspektem u všech hybridních automobilů je mít před výjezdem alespoň do poloviny nabitou baterii. Lepší varianta je baterie plná. Potom se vám jízda v městském provozu stává vysoce ekonomickou, ekologickou a nezatěžující planetu uhlíkovou stopu. Protože již máme určitou zkušenost s hybridními automobily, podařilo se nám v městském provozu jezdit většinu na elektrický pohon. Přestože se jedná o velké SUV, dokáže velice šikovně se proplétat spletí městských uliček a pohodlně zaparkovat díky kamerovému systému.
Jízda po okresních silnicích
Během našeho testu jsme po těchto komunikacích nenajeli příliš mnoho kilometrů, přesto můžeme s čistým svědomím hodnotit kvalitní jízdu i na složitých a úzkých podhorských silnicích Krušných Hor a výbornou rekuperační schopnost. A to především když zvolíme jízdní režim „B“, tedy silnější rekuperaci, nemáme vůbec nutnost brzdit. Je překvapující, na jak nízkou průměrnou spotřebu se i u takovéhoto vozidla dostáváme. Je to kolem 6,5 l/100 km na okresních silnicích a v městském provozu. Zde si dovolíme malou poznámku a to, dobíjení hybridního automobilu není tak rychlé jako u klasických plně elektrických vozů a pokud chceme se dostat z úplně prázdné baterie na 100 % trvá to někdy delší dobu zhruba 1, 5 – 2 hodiny. My jsme při cestách volili variantu plné dobití baterie přes noc a potom využívali hybridního pohonu a rekuperačního systému vozidla.
Jízda po dálnici
Jestli o některém automobilu můžeme prohlásit, že je předurčen k dálkovým jízdám, potom je to automobil DS 7 E-Tense. Poskytuje vám maximální pohodlí pro všechny cestující, vynikající klimatizaci a skvělé asistenční prvky. Můžeme potvrdit, protože při našem testu jsme absolvovali dlouhé jízdy přesahující v kuse více než 400 km a to po dálnici.
Jednoduchý postup pro bezpečnou a pohodlnou jízdu: nastavíme adaptabilní tempomat, nastavíme udržování vozidla v pruzích a můžeme se směle vydat k vzdáleným cílům. Bez nutnosti ovládat jakýkoliv pedál a s plnou důvěrou k vozidlu uháníme ke svému cíli. Skutečně jsme během testu prováděli předjížděcí manévry, kdy vozidlo před námi bylo poměrně blízko a dokonce jsme byli upozorňováni na nebezpečí, přesto vše vozidlo zvládlo bezpečně samo. Samozřejmě, musíme mít neustále na zřeteli, že se jedná pouze o asistenční prvky a spoléhat se na vlastní úsudek.
Díky těmto všem asistenčním prvkům můžeme trochu více na dálnici sledovat, jak vozidlo nakládá s energií a který druh pohonu využívá. Protože nám to umožňuje graficky znázorněná animace na obrazovce umístěné na středovém panelu. V případě velkého výkonu běží benzínový motor i elektromotor současně, v okamžiku, kdy není třeba velký výkon se automaticky přepne na čistě elektrický pohon. A když dochází k náhlému dobržďování, nastupuje okamžitá rekuperace. Při tomto stylu jízdy a využívání energie z baterie se při dálničním provozu dostáváme na spotřebu těsně pod 7 l/100 km.
Závěrem
Pokud někdo hledá ideální vůz pro dlouhé jízdy, velké nákupy a pohodlné přepravování své rodiny, je automobil DS 7 E-Tense ideální. Poskytuje prostor, velkorysý objem zavazadlového prostoru a v případě, že jej potřebujeme zvětšit stačí sklopit zadní sedadla a vytvoří se nám ohromný prostor. Pokud vyrážíme na cesty ve dvou, je zde i možnost nouzového přenocování. Velkou výhodou jsou pohodlná sedadla a to pro všechny cestující. Cestující na zadních sedadlech mají navíc možnost samostatného ovládání klimatizace.
Ještě jednou se zmíníme k dobíjení baterie: Ideálním řešením je disponovat domácími solárními panely s bateriovým úložištěm a přes noc pohodlně baterii dobít. Druhou variantou je dobít baterii z k vozidlu dodávané dobíječce z klasické 220 V zásuvky. Třetí variantou je zaparkovat automobil u dobíjecího stojanu a nechat 1,5 hod dobíjet. Můžeme ještě závěrem konstatovat, že mu není co vytknout z hlediska bezpečnosti a pohodlí. Ve své podstatě se jedná o ideální vůz splňující požadavky současné doby.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | Vynikající |
Pocit z jízdy | 9 | Pohodový |
Pohodlí | 9 | Vynikající |
Ovládání vozidla | 9 | Skvělé |
Dojezdová vzdálenost | 8 | výborná |
Design vozidla |
9 |
Sportovní |
Průměr |
9 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
111 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha | 130 km | okresní silnice,dálnice |
den třetí |
Teplice |
130 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Berlín |
320 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Praha | 350 km | městský provoz,, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 147 km | městský provoz, okresní silnice |