Do naší redakce jsme dostali k otestování plně elektrický vůz značky Peugeot 3008 GT electric. Tento vůz disponuje maximálním dojezdem až 600 km.
První dojmy
Již po usednutí do vozidla zjistíme, že výrobce automobilů Peugeot se vydal trošku jiným designovým provedením interiéru. Palubní deska- široká a nerozdělená se rozprostírá před vámi a ovládací prvky jsou trošku jinak rozloženy, než jak tomu bylo ostatních elektrických vozidel značky Peugeot. Sice nám chvilku trvá, než se rozkoukáme a hledáme prvky, které jsme dříve měli na jiném místě, avšak po chvíli zjišťujeme, že vše je jestě více ergometrické a tlačítka, která využíváme v době, kdy jsme v krizi jako například výstražné blikače, jsou okamžitě v dosahu.
Na první dojem vnímáme pohodlná sedadla, vysoce kvalitní klimatizaci. A co nás po chvilce bádání překvapí a potěší je možnost ovládání hlasem. Během našeho testu jsme využívali tuto možnost hlavně k zesilování a zeslabování klimatizace.
Jízda ve městě
V městském provozu se s tímto vozidlem pohybujeme v pohodě. Zaprvé adaptabilní tempomat nám pomáhá prodírat se složitým a hustým městským provozem, dále couvací kamery a snímače vzdálenosti vozidla od překážky nám pomohou jednoduše zaparkovat. Velkou výhodou je, že vozidlo v městském provozu umí výborně rekuperovat. Tedy dokáže brát zpátky energii při popojíždění v kolonách. Další výhodou u tohoto vozidla je umístění tlačítka otvírání zavazadlového prostoru od řidiče. Tudíž můžeme pohodlně vykládat a nakládat nákup. Stejně tak je zde vysoce kvalitní a vždy fungující takzvané nožní otevírání zavazadlového prostoru.
Je pravda, a to nemůžeme pominout, že vozidlo je dlouhé skoro 3m a tudíž nejedná se o klasický městský vůz. Ale díky výše uvedeným „plusům“ nás v městském provozu v pohodě a v klidu provezl. Ovládací prvky jsou rozloženy přímo vpravo od řidiče nad středovým pásem. Sedadla jsou ovládána elektricky. A v letním období jse velmi ocenili možnost ventilace sedadel. Tedy sedadla jsou nejen vyhřívána, ale také mají i možnost chlazení.
Pokud se týká městského provozu a dobíjení: Při nákupu jsme zapojili vozidlo na nabíječku a během 30 minut jsme získali zpátky 40% energie. Tedy ze 40% kapacity baterie na 80%. Předpokládáme-li že oběd trvá cca 40 minut, za tuto dobu jsme schopni tento vůz na rychlé dobíječce nabít na 100%.
Jízda po okresních silnicích.
Vozidlo disponuje třemi jízdními režimy: eco, normal a sport. Všechny tyto režimy jsme na okresních silnicích využili. Z naší zkušenosti víme, že elektromobily díky své baterii umístěné pod podlahou, mají těžiště umístěno dole a sedí velice dobře. A to jsme si ověřili i u tohoto modelu Peugeot 3008. Jízda v členitém českém prostředí nám poskytovala klid, pohodu a pocit bezpečí.
Pokud se zaměříme na jednotlivé jízdní režimy: sportovní režim je vždy velice akční a pomáhá při zrychlení při předjíždění pomalejších vozidel. My ho velice často používáme v okamžiku, kdy z okresní silnice vyjíždíme na dálnici abychom získali okamžitou rychlost a zařadili se mezi rychlá vozidla. Jízdní režim Normal nám poskytuje klasický jízdní luxus. Jen u tohoto jízdního režimu chybí sportovní a dalo by se říci agresivní nastavení motoru. Tento režim jsme využívali více jak z 80% námi testované doby. A byli jsme s ním velice spokojeni.
Pokud chceme prodloužit dojezdovou vzdálenost, volíme jízdní režim eco. Během našeho testu jsme nezaznamenali žádnou radikální změnu, že by se vozidlo ploužilo krajinou a měli bychom problém vůbec zrychlit a někam dojet. Je to spíše o omezení nadstandardních služeb či snížení jejich výkonu, aby baterie dokázala dojet delší vzdálenost. Tedy pokud chceme šetřit baterii a mít větší dojezd, zvolíme eco. A přitom není problém s tímto režimem jet i dlouhou trasu čítajících několik stovek kilometrů.
Jízda po dálnici
Již je to dávno, kdy postrachem elektrických vozidel byla dálnice. Dříve zde elektrická vozidla zvyšovala radikálně spotřebu a bylo nutné omezit maximální rychlost někde kolem 100km za hodinu. Při testování automobilu nový Peugeot 3008 electric , je tomu však jinak. Pohodlně můžeme využívat maximální povolenou rychlost na českých dálnicích 130km/hod a spotřeba se pohybuje kolem průměrných 17 kilowattů na 100km. Nestoupá radikálně spotřeba a baterie se nevybíjí nijak rychleji než na okresních silnicích či ve městě.
Jízda po dálnici s tímto automobilem je velice pohodlná, klidná, bezpečná a poskytuje nám mnoho krásných zážitků. Adaptabilní tempomat, hlídání jízdy v pruzích a sledování okolí za vozidlem před vozidlem a na bocích vozidla nám dává klid a možnost soustředit se na jízdu. Rekuperační prostředí vozidla funguje i zde na výbornou. A tak se můžeme oddávat klidu a pohodě cestě a sledovat, jak ubíhají kilometry. A pokud máme čas a chuť zastavit se na dobíjecí stanici a vypít si kávu tak za několik málo minut máme zase doplněnou energii a můžeme pokračovat dál.
Závěrem
Můžeme konstatovat, že je udivující, jak hodně pokročil vývoj u elektrických vozidel během několika mála let. V nejbližší době můžeme očekávat dojezdové vzdálenosti čítající více jak 1000 km.
Během našeho testu jsme byli s vozidlem naprosto spokojeni, nenašli jsme žádnou chybu. Ona dojezdová vzdálenost nad 500km je dostačující pro Českou republiku a tak jsme dobíjeli vozidlo, jen když byl čas a bylo třeba. Rozhodně jsme nezažili situaci, že bychom v obavách sledovali ubíhající kilometry a mizící kapacitu baterie. Bylo to stejně, jako když jedeme s plnou nádrží u klasického benzinového motoru a jen se koukáme, kolik máme benzínu.
Pohodlí a klimatizace nám v horkém létě umožnila klidnou a pohodovou jízdu. A to musíme zdůraznit, že teploty dosahovaly během našeho testu i 40 stupňů Celsia. Všechny ovládací prvky byly v dosahu řidiče a byly lehce dosažitelné. Různé vychytávky, jako zásuvka, která se otvírá a je tam uschován prostor pro uložení různých věcí, lednička, která udrží chladný nápoj. Bylo vidět, že designéři vozidla přemýšleli nad vším . A tak kdo váhá a nechce ještě opouštět klasická vozidla s benzínovým motorem, můžeme mu doporučit změnu a koupi tohoto nového Peugeota 3008 electric.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | výborné |
Pocit z jízdy | 8 | vynikající |
Pohodlí | 9 | výborné |
Ovládání vozidla | 8 | vynikající |
Dojezdová vzdálenost | 8 | vynikající |
Design vozidla |
8 |
přívětivý |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
90 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha | 140 km | okresní silnice,dálnice |
den třetí |
Beroun |
70 km | městský provoz, okresní silnice |
den čtvrtý |
Praha a okolí |
50 km | městský provoz, okresní silnice |
den pátý | Brandýs |
130 km |
dálnice, okresní silnice |
den šestý |
Praha |
150 km |
dálnice, okresní silnice |