Do naší redakce jsme dostali k testu automobil francouzského výrobce Peugeot PARTNER 1.5 BlueHDi 130. Jedná se o typický pracovní vůz určený pro drobné podnikatele v různých oblastech služeb. Námi testovaný automobil disponoval dieselovým motorem.
První dojmy
Jelikož se jedná o čistě užitkové vozidlo, protože jeho prostor pro posádku a pro náklad je jasně oddělen, a to jednou řadou sedadel a za ní plechový úložný prostor bez oken. Tedy na první dojem jednoznačně užitkové vozidlo bez dalšího kompromisu. To však neznamená, že si nezachovává eleganci francouzských vozidel a když o něj usedáme, i vysokou kvalitu vybavení kabiny pro posádku. Všímáme si dotykového informačního panelu, stejně tak vybavení kabiny klimatizací. Nastartujeme a vyrážíme k testu.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Namontovaný dieselový motor překvapivě není hlučný, a tak při popojíždění hustou městskou dopravou zažíváme pohodu a v kabině relativní klid. Právě při popojíždění v koloně si prohlížíme interiér vozidla. Je zde pamatováno na spoustu odkladových míst, a to i nad hlavou řidiče a spolujezdce protože, jak je známo, řemeslníci potřebují mít po ruce nářadí, plány i drobný materiál. Velkou výhodou, kterou oceňujeme právě především v městském provozu a při parkování, je středové zrcátko, které je simulováno kamerou umístěné na horní liště karoserie. Pohled do něj simuluje situaci, jako byste měli klasické zrcátko, které se dívá skrz celý automobil.
Bonusem je možnost při stisknutí na vrcholu levé páčky umístěné pod volantem zapnout kameru, která vám sleduje pravý okraj vedle vozidla. Můžeme tak během jízdy v hustém městském provozu sledovat, zda není v naší blízkosti motocyklista či cyklista, nebo zda se nebezpečně nepřibližujeme ke krajnici. Samozřejmě, při couvání se zapne klasická couvací kamera, která se nám zobrazuje ve středovém panelu. Pro nakládku a vykládku nákladu jsou k dispozici dvoje dveře: jednak klasické zadní dveře, kdy otevřete dvě křídla a potom na boku ze strany spolujezdce posuvné dveře. Tyto dveře je možné z kabiny řidiče zamknout.
Jízda po okresních silnicích
Jízda po okresních vozovkách odpovídá typu vozidla. Nemáme k dispozici závodní vůz, ale užitkový automobil, navíc s velkou plochou a velkou prázdnou hmotou, jelikož během našeho testu jsme v zavazadlovém prostoru automobilu nevezli žádný materiál ani zboží. Přesto si nemůžeme stěžovat na špatné jízdní vlastnosti a v případě, že přizpůsobíme rychlost a průjezd zatáček, můžeme se v klidu proplétat členitými českými silnicemi.
Jízda po dálnici
Jistě v životě řemeslníka často nastane situace, kdy se musí vydat za svými klienty na delší vzdálenost a využije k tomu pohyb po dálnici. K tomu je také uzpůsobena jízda automobilem Peugeot PARTNER 1.5 BlueHDi 130, kdy v pohodě můžeme uhánět maximální povolenou rychlostí, leč musíme mít na zřeteli zadní nákladový prostor. My jsme však během našeho testu během krátkých úseků jízdy po dálnici raději jeli pomaleji, nejideálnější rychlost byla 110 km/hod. Námi testovaný vůz byl vybaven neadaptabilním tempomatem a hlídáním jízdy v pruzích v kombinaci s automatickou převodovkou. Bezpečnostní prvky jsme otestovali a to v případě, kdy jsme se přiblížili k automobilu před námi a vozidlo vyhodnotilo, že se jedná o nebezpečnou situaci a akusticky i vizuálně upozornilo na blízkou překážku. Pokud jsme vybočili z jízdního pruhu, stejným způsobem, ale již pouze vizuálním upozorněním na palubní desce.
Závěrem
Dříve se u vozidel určených na práci až tak příliš nedbalo na pohodlí posádky, a tak byl vždy kladen větší důraz na efektivitu vozidla v oblasti převozu materiálu, uskladnění materiálu atd. Dnes a zvláště v tomto automobilu se dbá na oboje rovnou měrou. Klimatizovaná kabina, relativně pohodlná sedadla pro tři pasažéry, mnoho odkládacích prostor, velký výhled ze zrcátek i kamer. Dobře přístupný úložný prostor z mnoha úvazovými body a úložnými prostory na nářadí. Můžeme tedy konstatovat účel, pro který je automobil určen je vrchovatě naplněn a v případě potřeby transportu tří osob např. na krátkou dovolenou není problém.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 7 | Dobré |
Pocit z jízdy | 7 | uspokojující |
Pohodlí | 6 | odpovídajíci vozu |
Ovládání vozidla | 7 | dobré |
Dojezdová vzdálenost | 7 | dobrá |
Design vozidla |
5 |
klasický |
Průměr |
6 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
30km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha | 140 km | okresní silnice,dálnice |
den třetí |
Hostomice |
89 km | městský provoz, okresní silnice |
den čtvrtý |
Praha a okolí |
50 km | městský provoz, okresní silnice |
den pátý | Jince |
92 km |
městský provoz, okresní silnice |
den šestý |
Praha |
48 |
městský provoz,dálnice, okresní silnice |