Do naší redakce jsme dostali k otestování plně elektrický vůz od renomovaného výrobce Maserati Grecale Folgore. Tento vůz s dojezdem kolem 500km splňuje všechny parametry sportovního SUV. Každý jeho uživatel z něj bude mít jistě radost.
První dojmy
Usedáme do vozidla a prohlížíme si interiér. Malým tlačítkem na volantu startujeme, neozývá se žádný hluk, jelikož motor je elektrický a automobil se pomalu rozjíždí. No, pomalu, není úplně správný výraz. Musíme krotit koně schované pod kapotou a sledujeme provoz kolem sebe. Automobil na první dojem působí kompaktním pocitem a shledáváme, že ani zvenku nevypadá tak velký, ale uvnitř je prostorný. Sedadla jsou velmi pohodlná a ovládací pult přehledný. Dobře uspořádaná palubní deska dokresluje ovládání vozu. Chvilku nám trvá, než se rozkoukáme, zjistíme, kde se přeřazují rychlostní stupně, což zde řešeno tlačítky na středovém panelu. Na první dojem automobil Maserati Grecale Folgore budí pocit pohody a klidu a to jak z jízdních vlastností, tak ze zpracování interiéru. Ovládání klimatizace je na dotykové obrazovce, která se nachází na středovém panelu. A současně je tam možno nastavit, co budeme mít zobrazeno v kruhovém displeji umístěném zcela nahoře na palubní desce. V zorném poli řidiče tak můžeme vidět směr a míru přetížení G, stav energie, či hodiny. Jak již bylo uvedeno, převody se mění tlačítky mezi horní dotykovou obrazovkou a dolní dotykovou obrazovkou. Na volantu se nastavuje volba jízdních režimů včetně snížení či zvýšení podvozku.
Jízda po městě a okresních silnicích
S tímto vozidlem se pohybujeme po městě v klidu, pohodě a ekonomicky. Má totiž pod volantem tzv. rekuperační páčky. Pokud potřebujeme přibrzdit, jednou páčkou brzdíme a rekuperujeme a druhou páčkou přidáváme, pokud chceme zrychlit. Například při jízdě z kopce zmáčkneme pravou páčku a vozidlo uvolní rekuperační brzdění. Při jízdě ve městě je ideální množství kamer, které sledují okolí současně, dále parkovací asistent usnadní zaparkování a při nákupech využijete velkorysý zavazadlový prostor. Co jsme při jízdě ve městě opravdu ocenili je automatický adaptabilní tempomat. Dostaneme-li se do dopravní zácpy, můžeme popojíždět a vůz všechno sleduje za nás. Opravdu je postaráno o řidiče ve všech směrech. Dále jsme ocenili ergometrická sedadla, která byla velice dobře nastavitelná. Jediný problém, se kterým jsme se setkali, bylo parkování u chodníku, lité disky vystupují před pneumatiky a můžeme tak tyto disky snadno odřít. S tím jsme se setkali již v minulosti při testu trochu jiných vozidel a u dalších inovací tato vozidla již měla pneumatiky s vystouplým gumovým dezénem mimo lité disky. Ale jelikož vůz Maserati Grecale Folgore je zařazen v kategorii vysoce luxusních, možná nikdo z uživatelů neparkuje u chodníku ale jen v garážích a u svého domu.
Kvalitní rekuperace
Další výhodou, a to nezanedbatelnou, je ekonomický provoz v městské aglomeraci. To znamená, že vozidlo velice dobře rekuperuje a spotřeba se dostává velice nízko. Pokud chceme vůz dobít a máme k dispozici rychlodobíječku, není problém během několika málo minut dobít podstatnou část energie a vydat se hned na další cestu. V mnoha nákupních areálech naleznete dostatečný počet rychlodobíjecích stanic a tak během času na vypití kávy či snědení oběda máme zase plně nabitý vůz.
Jízda po okresních silnicích
Pokud někde hledáme ideál, což celý život různých oblastech člověk hledá, tak jsme jej našli u automobilu Maserati Grecale Folgore. Po okresních silnicích v standardním nastavení se tento vůz pohybuje elegantně, rychle a bezpečně. Situace, kdy jsme například s jakýmkoliv jiným automobilem zatáčku projížděli rychlosti 60 km/hod a měli jsme pocit, že je to maximum, s tímto automobilem si můžeme troufnout jet podstatně rychleji a cítíme přitom jistotu a klid. Samozřejmě k tomu přispívá také pohon na všechna čtyři kola a elektronické sledování jízdy. To v žádném případě nezpochybňuje kvalitu podvozku a vynikající jízdní vlastnosti. Co také oceníme jsou vysoké rekuperační schopnosti vozidla, tedy získávání energie při dobrzďování, kde omezení nutnosti brzdění díky rekuperačním páčkám na volantu přináší nový rozměr do jízdních vlastností.
Rekuperace
Abychom vysvětlili pojem rekuperace: místo toho, abychom spotřebovávali energii brzděním, dostáváme energii zpět do baterie a jedeme ekonomicky a rychle. Jinou kapitolou je u tohoto automobilu předjíždění. Díky mohutnému výkonu rozhodneme-li se k předjížděcímu manévru, bez problému jej provedeme na podstatně kratší vzdálenosti než u jiných vozidel. V momentě, kdy potřebujeme předjet ještě rychleji, zvolíme jízdní režim Sport a z vozidla se stane mrštný vůz s ohromnou akcelerací. Samozřejmě, i při této rychlé jízdě je dbáno na bezpečnosti a jsme řadou signálů upozorňováni na blízkost automobilu před námi, na nebezpečné vybočování ze silnice či z jízdních pruhů, tedy jsme v dobrých rukou.
Jízda po dálnici
Automobily značky Maserati byly a jsou od začátku určeny pro rychlou jízdou a není tomu jinak ani u tohoto modelu. Udivující parametr zrychlení nám nic neřekne do té doby, než chceme rychle se zařadit na dálnici do jízdního pruhu. V tom okamžiku si dovedeme představit, jaký je pocit řidiče Formule E, když vyjíždí z depa na závodní dráhu. Bez jakéhokoliv kompromisu během několika málo metrů se dostáváme na nejvyšší povolenou rychlost na českých dálnicích, nastavíme tlačítko adaptabilního tempomatu, udržování v jízdních pruzích a správa řízení je převzata vozidlem. Samozřejmě je důležité být neustále ve střehu, držet volant, sledovat situaci. Můžeme tak sledovat na středovém panelu, jak vůz rekuperuje, jakým způsobem nakládá s energií, dokonce i jak pracují motory na přední a zadní nápravě. Jako třešničku na dortu sledujeme přetížení G v zatáčkách. Musíme konstatovat, že automobil Maserati Grecale Folgore je určen k dlouhým, pohodlným cestám , kdy během vypití kávy a drobného občerstvení rychle doplníme podstatou část energie do baterií.
Závěrem
Výrobce se snažil dokázat, že i plně elektrický vůz může být vysoce sportovní a bezpečný. Užitečný parametr zrychlení z 0 na 100 za 4 vteřiny je naprosto úžasný. Tento parametr oceníte zejména potřebujete-li rychle a bezpečně předjet vozidlo před vámi či bezpečně a rychle projet zatáčku. Vůz je postavený tak, že se dá využívat možnosti zvedání podvozku či jeho snížení, tím nastavíme parametry na vozidlo sportovní, kdy podvozek tzv. „ztvrdne“ a další variantou je režim vozidla „off road“, kdy se vozidlo zvýší a je schopné projíždět i náročnější terén. My jsme si během našeho testu nedovolili nebo nechtěli zajíždět na kamenité cesty či dokonce na bahnité cesty, ale jistě, tento vůz to dokáže.
Výrobce Maserati- značka, která je spojená s rychlostí s řevem motorů vyrobil plně elektrický sportovní vůz, který svojí velikostí je řazen do kategorie vozidel SUV, ale jeho sportovní duch ho řadí mezi sportovní vozidla. Jízda je opravdu zážitek nad zážitky. Proto se domníváme, že právě toto vozidlo dokazuje, že elektromobilita má velkou budoucnost a není žádnou slepou uličkou, naopak je to progres ve využívání alternativních pohonů.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 10 | Vynikající |
Pocit z jízdy | 10 | Skvělý |
Pohodlí | 10 | udivující |
Ovládání vozidla | 10 | profesionální |
Dojezdová vzdálenost | 10 | skvělá |
Design vozidla |
10 |
SUV a nádherné |
Průměr |
10 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
30km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha | 140 km | okresní silnice,dálnice |
den třetí |
Švihov |
210 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Praha a okolí |
50 km | městský provoz, okresní silnice |
Portland E-Prix: Maxmilian Günther z týmu Maserati MSG Racing si polepšil o 13 pozic a skončil osmý