Top news

Test: Maserati Grecale Folgore

Do naší redakce jsme dostali k otestování plně elektrický vůz od renomovaného výrobce Maserati Grecale Folgore. Tento vůz s dojezdem kolem 500km splňuje všechny parametry sportovního SUV. Každý jeho uživatel z něj bude mít jistě radost.

První dojmy

Usedáme do vozidla a prohlížíme si interiér. Malým tlačítkem na volantu startujeme, neozývá se žádný hluk, jelikož motor je elektrický a automobil se pomalu rozjíždí. No, pomalu, není úplně správný výraz. Musíme krotit koně schované pod kapotou a sledujeme provoz kolem sebe. Automobil na první dojem působí kompaktním pocitem a shledáváme, že ani zvenku nevypadá tak velký, ale uvnitř je prostorný. Sedadla jsou velmi pohodlná a ovládací pult přehledný. Dobře uspořádaná palubní deska dokresluje ovládání vozu. Chvilku nám trvá, než se rozkoukáme, zjistíme, kde se přeřazují rychlostní stupně, což zde řešeno tlačítky na středovém panelu. Na první dojem automobil Maserati Grecale Folgore budí pocit pohody a klidu a to jak z jízdních vlastností, tak ze zpracování interiéru. Ovládání klimatizace je na dotykové obrazovce, která se nachází na středovém panelu. A současně je tam možno nastavit, co budeme mít zobrazeno  v kruhovém displeji umístěném zcela nahoře na palubní desce. V zorném poli řidiče tak můžeme vidět směr a míru přetížení G, stav energie, či hodiny.  Jak již bylo uvedeno, převody se mění tlačítky mezi horní dotykovou obrazovkou a dolní dotykovou obrazovkou. Na volantu se nastavuje volba jízdních režimů včetně snížení či zvýšení podvozku.  

 

 

 

 

 

Maserati Grecale Folgore

 

 

Jízda po městě a okresních silnicích

S tímto vozidlem se pohybujeme po městě v klidu, pohodě a ekonomicky. Má totiž pod volantem tzv. rekuperační páčky. Pokud potřebujeme přibrzdit, jednou páčkou brzdíme a rekuperujeme a druhou páčkou přidáváme, pokud chceme  zrychlit. Například při jízdě z kopce zmáčkneme pravou páčku a vozidlo uvolní rekuperační brzdění. Při jízdě ve městě je  ideální množství kamer, které sledují okolí současně,  dále parkovací asistent usnadní zaparkování a  při nákupech  využijete velkorysý  zavazadlový prostor. Co jsme při jízdě ve městě opravdu ocenili je automatický adaptabilní tempomat. Dostaneme-li se do dopravní zácpy, můžeme popojíždět a vůz všechno sleduje za nás. Opravdu je postaráno o řidiče ve všech směrech. Dále jsme ocenili  ergometrická sedadla, která byla velice dobře  nastavitelná. Jediný problém, se kterým jsme se setkali, bylo parkování u chodníku, lité disky vystupují před pneumatiky a můžeme tak tyto disky snadno odřít.  S tím jsme se setkali již v minulosti  při testu trochu jiných vozidel  a u dalších inovací tato vozidla již měla pneumatiky s vystouplým gumovým dezénem mimo lité disky. Ale jelikož  vůz  Maserati Grecale Folgore je zařazen v kategorii vysoce luxusních,  možná nikdo z uživatelů neparkuje u chodníku ale jen v garážích a u svého domu.

Kvalitní rekuperace

Další výhodou, a to nezanedbatelnou, je ekonomický provoz v městské aglomeraci. To znamená, že vozidlo velice dobře rekuperuje a  spotřeba se dostává velice nízko. Pokud chceme vůz dobít a  máme k dispozici rychlodobíječku, není problém během několika málo minut dobít podstatnou část energie a vydat se hned na další  cestu. V mnoha nákupních areálech naleznete dostatečný počet rychlodobíjecích stanic a tak během času na  vypití kávy či snědení oběda máme zase plně nabitý vůz.

Jízda po okresních silnicích

Pokud někde hledáme ideál, což celý život různých oblastech člověk hledá, tak jsme jej našli u automobilu Maserati Grecale Folgore. Po okresních silnicích v standardním nastavení se tento vůz pohybuje elegantně, rychle a bezpečně. Situace, kdy jsme například s jakýmkoliv jiným automobilem zatáčku projížděli rychlosti 60 km/hod a měli jsme pocit, že je to maximum, s tímto automobilem si můžeme troufnout jet podstatně rychleji a cítíme přitom jistotu a klid. Samozřejmě k tomu přispívá také pohon na všechna čtyři kola a elektronické sledování jízdy. To v žádném případě nezpochybňuje kvalitu podvozku a vynikající jízdní vlastnosti. Co také oceníme jsou vysoké rekuperační schopnosti vozidla, tedy získávání energie při dobrzďování, kde omezení nutnosti brzdění díky rekuperačním páčkám na volantu přináší nový rozměr do jízdních vlastností.

 

Rekuperace

Abychom vysvětlili pojem rekuperace: místo toho, abychom spotřebovávali energii brzděním, dostáváme energii zpět do baterie a jedeme ekonomicky a rychle. Jinou kapitolou je u tohoto automobilu předjíždění. Díky mohutnému výkonu rozhodneme-li se k předjížděcímu manévru, bez problému jej provedeme na podstatně kratší vzdálenosti než u jiných vozidel. V momentě, kdy potřebujeme předjet ještě rychleji, zvolíme jízdní režim Sport a z vozidla se stane mrštný vůz s ohromnou akcelerací. Samozřejmě, i při této rychlé jízdě je dbáno na bezpečnosti a jsme řadou signálů upozorňováni na blízkost automobilu před námi, na nebezpečné vybočování ze silnice či  z jízdních pruhů, tedy jsme v dobrých rukou.

 

 

Jízda po dálnici

Automobily značky Maserati byly a jsou od začátku určeny pro rychlou jízdou a není tomu jinak ani u tohoto modelu. Udivující parametr zrychlení nám nic neřekne do té doby, než chceme rychle se zařadit na dálnici do jízdního pruhu. V tom okamžiku si dovedeme představit, jaký je pocit řidiče Formule E, když vyjíždí z depa na závodní dráhu. Bez jakéhokoliv kompromisu během několika málo metrů se dostáváme na nejvyšší povolenou rychlost na českých dálnicích, nastavíme tlačítko adaptabilního tempomatu, udržování v jízdních pruzích a správa řízení je převzata vozidlem. Samozřejmě je důležité být neustále ve střehu, držet volant, sledovat situaci. Můžeme tak sledovat na středovém panelu, jak vůz rekuperuje, jakým způsobem nakládá s energií, dokonce i jak pracují motory na přední a zadní nápravě. Jako třešničku na dortu sledujeme přetížení G v zatáčkách. Musíme konstatovat, že automobil Maserati Grecale Folgore je určen k dlouhým, pohodlným  cestám , kdy během vypití kávy a drobného občerstvení rychle doplníme podstatou část energie do baterií.

 

 

Závěrem

Výrobce se snažil dokázat, že i plně elektrický vůz může být vysoce sportovní a bezpečný. Užitečný parametr zrychlení z 0 na 100 za  4 vteřiny je naprosto úžasný. Tento parametr oceníte zejména potřebujete-li rychle a bezpečně předjet vozidlo před vámi či bezpečně a rychle projet zatáčku. Vůz je postavený tak, že se dá využívat možnosti zvedání podvozku či jeho snížení, tím nastavíme parametry na vozidlo sportovní, kdy podvozek tzv. „ztvrdne“ a další variantou je režim vozidla „off road“, kdy se vozidlo zvýší a je schopné projíždět i náročnější terén. My jsme si během našeho testu nedovolili nebo nechtěli zajíždět na kamenité cesty či dokonce na bahnité cesty, ale jistě, tento vůz to dokáže.

Výrobce Maserati- značka, která je spojená s rychlostí s řevem motorů vyrobil plně elektrický sportovní vůz, který svojí velikostí  je řazen do kategorie vozidel SUV, ale jeho sportovní duch ho řadí mezi sportovní vozidla. Jízda je opravdu zážitek nad zážitky. Proto se domníváme, že právě toto vozidlo dokazuje, že elektromobilita má velkou budoucnost a  není  žádnou slepou uličkou, naopak je to progres ve využívání alternativních pohonů.

 

 

Více informací naleznete ZDE

 

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 10 Vynikající
Pocit z jízdy 10 Skvělý
Pohodlí 10 udivující
Ovládání vozidla 10 profesionální
Dojezdová vzdálenost 10 skvělá
Design vozidla
10
SUV a nádherné
Průměr
10
1 – nejhorší , 10 – nejlepší

 

 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí
30km dálnice, městský provoz,
den druhý
Praha 140 km okresní silnice,dálnice
den třetí
Švihov
210 km městský provoz, dálnice, okresní silnice
den čtvrtý
Praha a okolí
50 km městský provoz, okresní silnice

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
  MG HS

Peugeot E-208

 

 

 

DS 3 – E-Tence

 

 

 

 

 

Honda CR-V HEV AWD

 

Opel Mokka 1.2 Turbo 130 k AT8 Ultimate

 

Test Kia Sportage HEV

Citroën ë – C4

Test: Peugeot 2008 GT

DS7 Esprit De Voyage E-tense z pohledu ženy

Citroën ë-C4 X 

DS 3 s benzínovým motorem

Honda ZR-V Sport 

DS 3

Dacia Jogger Extreme TCe 110

Kia Niro HEV

VW ID.4. PRO

Peugeot 408
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV Ssang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric

Citroën ë-Berlingo

Renault Arkana HEV
PEUGEOT e-Traveller – zimní test
Hyundai – Santa Fe. CITROËN ë-C4. – zimní test
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre
Citroën C5 Aircross

SsangYong Korando 1.5

DS 9 – TENSE 360 k 4×4

Honda Civic e:HEV

 

MG EHS
Nová DS 7 Opera E-Tense 300 EAT 4X4

Renault Austral

Honda Jazz Crosstar e: HEV

 

Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid

 

Mitsubishi ASX PHEV

 

Citroën C5 X SHINE PACK PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8

 

DS 7 E-TENSE

Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8

 

Renault Arkana E-tech

 

Portland E-Prix: Maxmilian Günther z týmu Maserati MSG Racing si polepšil o 13 pozic a skončil osmý