Do naší redakce jsme dostali k delšímu letnímu testu malý kompaktní hybridní vůz Mitsubishi Colt HEV. Toto provedení je nejjednodušším systémem, jelikož samotné dobíjení probíhá automaticky během provozu vozidla a není nutné připojovat vůz k dobíjecím stanicím. Navíc efektivita dobíjení u výrobce Mitsubishi je více než úctyhodná.
První dojmy
Vozidlo jako takové, působí malým, příjemným a vstřícným dojmem. Ten je umocněn po usednutí do vozidla. Všechny ovládací prvky jsou v dosahu řidiče a prvky potřebné pro jízdu na volantu. Po prvním prohlídnutí zjišťujeme, že je vůz vybaven automatickou převodovkou, adaptabilním tempomatem a službou udržování vozidla v jízdním pruhu. Co nás překvapilo je i dobíjecí plocha pro telefony dobíjené bezdotykově a malý chladicí box ve středovém pásu mezi spolujezdcem a řidičem. Nesmíme opomenout, že se nejedná o vozidlo SUV, a tak nastupování a vystupování z vozu není tak snadné.
Jízda po městě
Jak již jsme v úvodu zmínili, vozidlo je středně velké a kompaktní, což je naprosto ideální pro pohyb v městském provozu. My jsme si to ověřili, když jsme se proplétali starobylými istrijskými městečky a hledali místo na zaparkování. Při parkování velice pomáhají čidla hlídající vzdálenost vozidel vedle vás a samozřejmě couvací kamera. Co vás na automobilu Mitsubishi Colt HEV překvapí je velký vnitřní prostor ve srovnání s tím, jak malý prostor zaujímá na parkovacím místě. Další podstatnou výhodou je, že v městském provozu je využívána elektrická část vozidla, a tudíž radikálně snížená spotřeba paliva. Protože v současném hustém letním provozu jak v České republice, tak v zahraničí, se velice často dostáváme do dopravní zácpy a zde je dominantním pohonem po většinu doby elektrický pohon. Jednou z určitých nevýhod při nákupech může být menší zavazadlový prostor, který však lze rozšířit sklopením zadní řady sedadel.
Jízda po okresních silnicích
Zde musíme podotknout a velice ocenit tento automobil, jelikož se nám podařilo díky navigaci, která nás vedla mimo dálnici, kde došlo k nehodě absolvovat dlouhý úsek cesty po horských silnicích ve Štýrsku a Korutanech. Automobil obstál výborně ve členitém horském terénu, kdy jsme se proplétali složitými serpentýnami a nad námi se tyčily vrcholy dosahující nadmořskou výšku přes 2 tis. m. Vrcholem byl výjezd ke hradu Klaus, kdy stoupání si nezadalo s horskými etapami Tour de France. Speciálně v těchto náročných podmínkách je vidět rekuperační schopnost, kdy i zde velice často byla používána elektrická část vozidla, i v prudkých stoupáních a při klesání jsme mohli kvalitně dobíjet.
Pokud víme, že nás čeká dlouhé, táhlé klesání a máme prázdnou elektrickou baterii, můžeme přepnout do jízdního režimu „B“ čímž intentenzivněji dobijeme energii do bateriových článků a současně šetříme opotřebení brzd. Na závěr musíme upozornit, že při těchto cestách v náročném terénu se spotřeba držela kolem 5,1 l/100 km s kompletně naloženým zavazadlovým prostorem.
Jízda po dálnici
Mnoho uživatelů má představu, že k pohodlné cestě po dálnici je nutné cestovat velkým, rozměrným automobilem. I my jsme takto uvažovali. Ale jízda s automobilem Mitsubishi Colt HEV nás ubezpečila, že tomu tak nemusí být. Při vjezdu na dálnici můžeme pro větší akceleraci použít jízdní režim „Sport“ a během chvíle dosáhneme maximální povolené rychlosti, nastavíme si adaptabilní tempomat a udržování jízdy v pruzích a můžeme uhánět po dálnici bez problémů a v klidu. Vjede-li nám do cesty pomalejší vozidlo, nebo se snad dokonce předjíždějí kamiony, při dobrzďování si dobijeme baterii a v klidu dál uháníme, kdy můžeme sledovat, jak pro akceleraci je nejdříve využívána elektrická část vozidla, aby se poté do této aktivity vložil benzínový motor. Můžeme s plnou vahou absolvovaných stovek kilometrů s tímto vozidlem po dálnici prohlásit, že je to hbitá ještěrka v dálničním provozu. Také chceme zdůraznit, že i v táhlých stoupáních na dálničním povrchu se vůz osvědčil díky kombinaci elektrického a benzínového motoru s vynikající akcelerací. I při těchto rychlostech a vzdálenostech si udržoval průměrnou spotřebu mírně nad 5 l/100 km.
Poznámka k dálničnímu provozu: Automobil je velice dobře ovladatelný, a to v podstatě pouze upravováním rychlosti na levé straně na volantu, kdy šipkami přidáváte nebo ubíráte rychlost tempomatu. Takto jsme projeli vzdálenost čítající několika set kilometrů a po návratu domů jsme zjistili, že největší únava je v levém palci, který ovládal tento tempomat.
Závěrem
Dnes slyšíme zprávy z médií, že dochází k útlumu prodejů čistě elektrických vozidel a někteří výrobci se dokonce vracejí k dieselovému pohonu. Právě odpovědí na tyto negativní zprávy jsou hybridní vozidla typu HEV. Nový majitel se nemusí nic učit, není třeba vůz nabíjet a automaticky šetří pohonné hmoty. Výrobce Mitsubishi má velice dobře tuto technickou záležitost zpracovanou, a tak vždy byla baterie alespoň z poloviny nabitá a pomáhala k nižší spotřebě. Stejně tak tento automobil méně zatěžuje přírodu exhalacemi. Podobně, jak tomu bylo v sedmdesátých letech minulého století, kdy nastala ropná krize a byly vyráběny automobily menších rozměrů, může nyní nastat stejný problém a tato malá, kompaktní, elektrická vozidla nahradí zbytečně velká SUV.
Musíme konstatovat naprostou spokojenost s automobilem, s pohodlím uvnitř, velkým prostorem, samozřejmě s přihlédnutím ke kategorii vozidla. I sportovně laděný řidič si jízdu s automobilem užije, jelikož kombinace sportovní režim a dva pohony benzín a elektro umožňuje velké zrychlení a vždy jsme sledovali, jak se nám ve zpětných zrcátcích ztrácela vozidla jedoucí za námi. Vnímáte klidnou jízdu s minimem hluku a když se vůz přepne do režimu elektro, nastane ticho.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | kvalitní |
Pocit z jízdy | 8 | vynikající |
Pohodlí | 8 | uspokojivé |
Ovládání vozidla | 8 | vynikající |
Dojezdová vzdálenost | 8 | vynikající |
Design vozidla |
8 |
Aerodynamický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Graz |
449 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Poreč | 365 km | okresní silnice, městský provoz |
den pátý |
Pula |
110 km | městský provoz, okresní silnice |
den osmý |
Klaus |
510 km | městský provoz, okresní silnice , dálnice |
den devátý |
Praha |
320 km |
dálnice, okresní silnice, dálnice |
den šestý |
Praha |
150 km |
dálnice, okresní silnice |