Test: Mitsubishi Colt HEV

Do naší redakce jsme dostali k delšímu letnímu testu malý kompaktní hybridní vůz Mitsubishi Colt HEV.  Toto provedení je nejjednodušším systémem, jelikož samotné dobíjení probíhá automaticky během provozu vozidla a není nutné připojovat vůz k dobíjecím stanicím. Navíc efektivita dobíjení u výrobce Mitsubishi je více než úctyhodná.

První dojmy

Vozidlo jako takové, působí malým, příjemným a vstřícným dojmem. Ten je umocněn po usednutí do vozidla. Všechny ovládací prvky jsou v dosahu řidiče a prvky potřebné pro jízdu na volantu. Po prvním prohlídnutí zjišťujeme, že je vůz vybaven automatickou převodovkou, adaptabilním tempomatem a službou udržování vozidla v jízdním pruhu. Co nás překvapilo je i dobíjecí plocha pro telefony dobíjené bezdotykově a malý chladicí box ve středovém pásu mezi spolujezdcem a řidičem. Nesmíme opomenout, že se nejedná o vozidlo SUV, a tak nastupování a vystupování z vozu není tak snadné.

 

 

Mitsubishi Colt HEV

 

Jízda po městě

Jak již jsme v úvodu zmínili, vozidlo je středně velké a kompaktní, což je naprosto ideální pro pohyb v městském provozu. My jsme si to ověřili, když jsme se proplétali starobylými istrijskými městečky a hledali místo na zaparkování. Při parkování velice pomáhají čidla hlídající vzdálenost vozidel vedle vás a samozřejmě couvací kamera. Co vás na automobilu Mitsubishi Colt HEV překvapí je velký vnitřní prostor ve srovnání s tím, jak malý prostor zaujímá na parkovacím místě. Další podstatnou výhodou je, že v městském provozu je využívána elektrická část vozidla, a tudíž radikálně snížená spotřeba paliva. Protože v současném hustém letním provozu jak v České republice, tak v zahraničí, se velice často dostáváme do dopravní zácpy a zde je dominantním pohonem po většinu doby elektrický pohon. Jednou z určitých nevýhod při nákupech může být menší zavazadlový prostor, který však lze rozšířit sklopením zadní řady sedadel.

 

 

Jízda po okresních silnicích

Zde musíme podotknout a velice ocenit tento automobil, jelikož se nám podařilo díky navigaci, která nás vedla mimo dálnici, kde došlo k nehodě absolvovat dlouhý úsek cesty po horských silnicích ve Štýrsku a Korutanech. Automobil obstál výborně ve členitém horském terénu, kdy jsme se proplétali složitými serpentýnami a nad námi se tyčily vrcholy dosahující nadmořskou výšku přes 2 tis. m. Vrcholem byl výjezd ke hradu Klaus, kdy stoupání si nezadalo s horskými etapami Tour de France. Speciálně v těchto náročných podmínkách je vidět rekuperační schopnost, kdy i zde velice často byla používána elektrická část vozidla, i v prudkých stoupáních a při klesání jsme mohli kvalitně dobíjet.

Pokud víme, že nás čeká dlouhé, táhlé klesání a máme prázdnou elektrickou baterii, můžeme přepnout do jízdního režimu „B“ čímž intentenzivněji dobijeme energii do bateriových článků a současně šetříme opotřebení brzd. Na závěr musíme upozornit, že při těchto cestách v náročném terénu se spotřeba držela kolem 5,1 l/100 km s kompletně naloženým zavazadlovým prostorem.

Jízda po dálnici

Mnoho uživatelů má představu, že k pohodlné cestě po dálnici je nutné cestovat velkým, rozměrným automobilem. I my jsme takto uvažovali. Ale jízda s automobilem Mitsubishi Colt HEV nás ubezpečila, že tomu tak nemusí být. Při vjezdu na dálnici můžeme pro větší akceleraci použít jízdní režim „Sport“ a během chvíle dosáhneme maximální povolené rychlosti, nastavíme si adaptabilní tempomat a udržování jízdy v pruzích a můžeme uhánět po dálnici bez problémů a v klidu. Vjede-li nám do cesty pomalejší vozidlo, nebo se snad dokonce předjíždějí kamiony, při dobrzďování si dobijeme baterii a v klidu dál uháníme, kdy můžeme sledovat, jak pro akceleraci je nejdříve využívána elektrická část vozidla, aby se poté do této aktivity vložil benzínový motor. Můžeme s plnou vahou absolvovaných stovek kilometrů s tímto vozidlem po dálnici prohlásit, že je to hbitá ještěrka v dálničním provozu. Také chceme zdůraznit, že i v táhlých stoupáních na dálničním povrchu se vůz osvědčil díky kombinaci elektrického a benzínového motoru s vynikající akcelerací. I při těchto rychlostech a vzdálenostech si udržoval průměrnou spotřebu mírně nad 5 l/100 km.

Poznámka k dálničnímu provozu: Automobil je velice dobře ovladatelný, a to v podstatě pouze upravováním rychlosti na levé straně na volantu, kdy šipkami přidáváte nebo ubíráte rychlost tempomatu. Takto jsme projeli vzdálenost čítající několika set kilometrů a po návratu domů jsme zjistili, že největší únava je v levém palci, který ovládal tento tempomat.

 

 

 

 

Závěrem

Dnes slyšíme zprávy z médií, že dochází k útlumu prodejů čistě elektrických vozidel a někteří výrobci se dokonce vracejí k dieselovému pohonu. Právě odpovědí na tyto negativní zprávy jsou hybridní vozidla typu HEV. Nový majitel se nemusí nic učit, není třeba vůz nabíjet a automaticky šetří pohonné hmoty. Výrobce Mitsubishi má velice dobře tuto technickou záležitost zpracovanou, a tak vždy byla baterie alespoň z poloviny nabitá a pomáhala k nižší spotřebě. Stejně tak tento automobil méně zatěžuje přírodu exhalacemi. Podobně, jak tomu bylo v sedmdesátých letech minulého století, kdy nastala ropná krize a byly vyráběny automobily menších rozměrů, může nyní nastat stejný problém a tato malá, kompaktní, elektrická vozidla nahradí zbytečně velká SUV.

Musíme konstatovat naprostou spokojenost s automobilem, s pohodlím uvnitř, velkým prostorem, samozřejmě s přihlédnutím ke kategorii vozidla. I sportovně laděný řidič si jízdu s automobilem užije, jelikož kombinace sportovní režim a dva pohony benzín a elektro umožňuje velké zrychlení a vždy jsme sledovali, jak se nám ve zpětných zrcátcích ztrácela vozidla jedoucí za námi. Vnímáte klidnou jízdu s minimem hluku a když se vůz přepne do režimu elektro, nastane ticho.

 

 

Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 8 kvalitní
Pocit z jízdy 8 vynikající
Pohodlí 8 uspokojivé
Ovládání vozidla 8 vynikající
Dojezdová vzdálenost 8 vynikající
Design vozidla
8
Aerodynamický 
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší

 

 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Graz
449 km dálnice, městský provoz,
den druhý
Poreč 365 km okresní silnice, městský provoz
den pátý
Pula
110 km městský provoz,  okresní silnice
den osmý
Klaus
510 km městský provoz, okresní silnice , dálnice
den devátý
Praha
320 km
dálnice, okresní silnice, dálnice
den šestý
Praha
150 km
dálnice, okresní silnice

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG

 

2024

 

Peugeot 3008 GT electric

 

DS 4 HDi

 

 

Maserati Grecale Folgore

 

 

Peugeot E-208

Peugeot Partner 1.5 BlueHDi 130

 

 

 

DS 3 – E-Tence

 

 

 

MG HS

 

 

 

Honda CR-V HEV AWD

 

Opel Mokka 1.2 Turbo 130 k AT8 Ultimate

 

 

 

2023

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG

Test Kia Sportage HEV

Citroën ë – C4

Test: Peugeot 2008 GT

DS7 Esprit De Voyage E-tense z pohledu ženy

Citroën ë-C4 X 

DS 3 s benzínovým motorem

Honda ZR-V Sport 

DS 3

Dacia Jogger Extreme TCe 110

Kia Niro HEV

VW ID.4. PRO

Peugeot 408
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV Ssang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric

Citroën ë-Berlingo

Renault Arkana HEV
PEUGEOT e-Traveller – zimní test
Hyundai – Santa Fe. CITROËN ë-C4. – zimní test
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre
Citroën C5 Aircross

SsangYong Korando 1.5

DS 9 – TENSE 360 k 4×4

Honda Civic e:HEV

 

MG EHS
Nová DS 7 Opera E-Tense 300 EAT 4X4

Renault Austral

Honda Jazz Crosstar e: HEV

 

Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid

 

Mitsubishi ASX PHEV

 

Citroën C5 X SHINE PACK PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8

 

DS 7 E-TENSE

Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8

 

Renault Arkana E-tech