Do naší redakce jsme dostali k otestování nový Torres. Jedná se SUV vozidlo od korejského výrobce Ssangyong by KGM. Je to velký prostorný silný a všestranný SUV splňující všechny představy velkého a rozměrného vozidla.
První dojmy
Svými majestátními rozměry vás na první dojem uchvátí. Již když si prohlížíte přední masku jste překvapeni, jak zvláštně je tvarována a jak jsou zde schována světla. Pohodlně nastoupíte prostornými dveřmi a usadíte se na sedadle řidiče. Prohlížíme si interiér a zjišťujeme že pod středovým zobrazovacím panelem nejsou žádné ovládací prvky. A však vidíme že na volantu a pod volantem je mnoho ovládacích prvků a páček které jsou k ovládání všech důležitých funkcí vozidla. Sedadlo nastavíme, a to elektricky ovládanými páčkami a přizpůsobím svému posedu. Trochu delší dobu nám trvá se zorientovat na palubní desce a na ovládacím středovém panelu, protože všechny prvky ovládání jsou zde soustředěny. První dojem, když se vozidlo rozjede je pěkný a příjemný. Díky pohonu všech kol cítíme naprostou jistotu a vozidlo se posouvá po silnici plynule bezpečně a rychle.
Jízda ve městě
Svými majestátními rozměry na délku 4,7m a na výšku 1,7m není toto vozidlo určeno pro městský provoz, když připočteme šířku skoro 2 m bez 10 cm musíme si uvědomit, že máme v rukou velké opravdu velké SUV. Samozřejmě není problém zaparkovat díky asistenčním prvkům a kamerám ale je třeba brát na zřetel že s tímto velkým automobilem budeme mít vždy problém s parkováním v menších garážích či v menších nákupních centrech. Velkou výhodou však je ohromný prostor pro zavazadla a stejně tak pro cestující. Tedy velké nákupy včetně nákupu malého stavebního materiálu zvládneme hravě, stejně jako převoz dětského kočárku či invalidního vozíku. Pro zkušeného řidiče samozřejmě není problém proplétat se hustým provozem díky tomu, že máme adaptabilní tempomat s automatickou převodovkou, a tak v pohodě můžeme v městě projíždět. My při našem testu jsme s tímto vozidlem neměli problém zajet i do centra Prahy a pohodě a klidu zaparkovat.
Velkou výhodou je že může zavazadlový prostor rozšířit o sklopení zadních sedadel a tím jsem nám vytvoří majestátní prostor k odvozu v podstatě čehokoliv. Objevili jsme také že toto vozidlo disponuje náhradní kolem. Prostě pokud je za volantem šikovný řidič, poradí si i s tímto vozidlem v hustém městském provozu a parkování nákupních centrech.
Jízda po okresních silnicích
Jízda s novým Torresem je po silnicích pohoda a klid. Námi testovaná verze byla vybavena pohonem všech čtyř kol, a tak automaticky vybírala, zda přední náhon zadní náhon či využívat všechny nápravy, a tak nebyl problém vytáčet zatáčky vyšší rychlostí, než je zvykem a neobávat se přetáčivosti či nedotáčivosti. Jen jsme si museli zvykat u tohoto velkého vozu na jiný výhled a rozměry a přizpůsobovat tomu způsob jízdy. Opět je k tomu nápomocný asistent hlídání jízdy v pruzích kdy vás upozorňuje, zda vybočujete z jízdního pruhu či dokonce vyjíždíte ze silnice. Dávali jsme si velký pozor na to abychom se míjeli v bezpečné vzdálenosti od protijedoucích vozidel. Je třeba se naučit jízdu s tímto vozidlem a když se ji naučíte a posloucháte co vozidlo chce dostane se vám pohodové klidné a bezpečné jízdy dokonce jsme zjistili že vás vozidlo upozorňuje na to kdy jste unavený, a to signalizací symbolu kávy na palubní desce a poté hlášením není, zda není třeba odpočinout si. Toto je spíše pro jízdu na dlouhé vzdálenosti po dálnici.
Takovou malou zajímavostí v tomto vozidle je, že dobíjení bezdrátového mobilního zařízení je řešeno vedle spolujezdce ve středovém panelu mobil je umístěn na stojato a když vystupujete z vozidla, vůz vás upozorní, že v tomto šuplíčku máte telefon.
Jízda po zpevněné lesní cestě
Měli jsme možnost otestovat i jízdu po zpevněné lesní cestě k stavbě uvnitř jihočeských lesů. A můžeme potvrdit, že toto vozidlo je postaveno na všechny terény bez problémů a bez jakýchkoliv zádrhelů jsme touto cestou pluli jako bychom jeli po klasické okresní silnici. Nejednalo se samozřejmě o žádnou blátivou či kamenitou cestu ale o zpevněnou lesní cestu asfaltem leč neodpovídalo to kvalitě okresních silnic. I v tomto testu svěřený vůz Torres obstál
Jízda po dálnici
Torres del Paine je národní park UNESCO v Chile a od názvu tohoto parku je odvozen i název vozidla. Znamená to, že vozidlo si poradí s jakýmkoliv povrchem ať je to lesní cesta silnice či dálnice přesně tak jsme to poznali i cestou po dálnici. Nastavením všech bezpečnostních prvků a asistentů se na dálnici pohybujeme v pohodě v klidu a opět jak říkáme v bezpečí, ale to není všechno jsme stále pod dozorem vozidla a jak jsme již zmínili, jsme-li unavení, je nám nařízeno či doporučeno si odpočinout. V zimním období oceníme vyhřívaný volant a vyhřívaná sedadla, a to i zadní sedadla, což vám zpříjemní cestu stejně tak jako muzika z kvalitních reproduktorů. Můžeme konstatovat, že Ssang Yong Torres je určen k dlouhým cestám k moři na hory nebo dokonce- tak jak jeho název napovídá – i do pouští a do prérii. Díky výkonnému a silnému motoru nemáme problém udržovat maximální rychlost i za ztížených podmínek během našeho testu se velmi silně zvedal vítr a po dálnici některá vozidla zpomalovala. Až později jsme si uvědomili proč my jsme mohli jet tak rychle bez problémů. Byly to díky tomu, jak je tento vůz stabilní velký a jak využívá náhon všech dvou náprav.
Závěrem
Vozidla v korejského výrobce Ssangyong by KGM jsme testovali již v minulosti a musíme konstatovat, že tento nový Torres je o dost lepší. Výrobce vylepšil ve vozidlech spoustu detailů a přiblížil se středoevropskému standardu vozidel. Trochu nás překvapilo, že ovládání klimatizace je řešeno na středovém ovládacím panelu, kdy musíme vyhřívání volantu a vyhřívání sedadel mačkat zde, ale po kratší doba jsme si na toto zvykli a věděli jsme, jak to nastavit. Ještě je v tomto vozidle možnost řazení mechanicky, a to řadicími pákami pod volantem, ale toto jsme v našem testu nevyužívali, jelikož u námi dříve testovaných vozidel jsme zjistili, že to není až tak nutné k posouzení kvality vozidla.
Rozměry jsou velkorysé
Majestátní rozměry uvnitř vozidla, a to jak pro cestující na předních sedadlech, tak cestující na zadních sedadlech je vynikající a stejně tak když si uvědomíme, jak velký je vůz je udivující spotřeba kolem 8 litrů benzinu na 100km. Další, co každého ohromí je velký zavazadlový prostor, a to i včetně dole umístěného náhradního kola. Dle našeho testu vozidlo splňuje všechny parametry pro pohodlné a bezpečné SUV, poskytuje pro své majitele dostatečný prostor pro nákupy cestující a současně nabízí mnoho možností využití při dovolených i při běžném životě. A na co také nesmíme zapomenout je pohodlné nastupování do vozidla. V dnešní době, kdy populace stárne a zvyšujícím se věkem se velice hůře nastupuje do vozidel jež mají nízko položené podvozky je tento vůz ideální.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | kvalitní |
Pocit z jízdy | 8 | příjemné |
Pohodlí | 8 | přívětivé |
Ovládání vozidla | 8 | dobré |
Dojezdová vzdálenost | 7 | odpovídajíci vozidlu |
Design vozidla |
8 |
Odpovídající typu SUV |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha |
110 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Beroun | 105 km | okresní silnice, městský provoz |
den třetí |
Čimelice |
168 km | okresní silnice, dálnice |
den čtvrtý |
Hostomice |
82 km |
okresní silnice, |
den pátý |
Praha |
181 km |
dálnice, okresní silnice |