
Do naší redakce jsme dostali k otestování velký pickup od výrobce SsangYong by KGM. Jedná se o velký pickup, který má k dispozici pět míst pro cestující a současně velkou ložnou plochu která pojme až 1 kubický metr materiálu. Vozidlo svými rozměry má dominantní vzhled na silnici.
První dojmy
Při příchodu k vozidlu jsme si ho nejdříve obhlédli a zjistili jsme, že délka je úctyhodná. A tak jsme neváhali a nastoupili do vozidla. Zde nás trošku překvapily menší dveře při vstupu, protože jsme měli pocit, že vstupujeme do velikého vozu, a přitom jsme nasedli do klasického SUV. Tady jen na vysvětlenou: kabina je ve velikosti klasického SUV a působí dojmem osobního vozidla. Také nás na první dojem překvapila mohutná řadicí páka tedy spíše páka na pře zařazování jízdních režimů, jelikož vůz je vybaven automatickou převodovkou. Hned vedle této páky máme přepínač na pohon všech čtyř kol nebo pohon jen zadní nápravy či uzávěrku diferenciálu. Jinak kabina opravdu působí velice kompaktně a pět cestujících se sem vejde úplně v pohodlně.

Jízda po městě
Když si uvědomíme že máme v rukou vozidlo, které má rozměry pět a půl metrů na délku a šířkou dva metry, je nám jasné že se nejedná o rodinný městský vůz. Ale při našem testování jsme samozřejmě s vozidlem jezdili i v městském provozu a můžeme konstatovat že i přes jeho úctihodnou délku se s ním dobře manipuluje. Je samozřejmě mít na zřeteli délku při parkování ale to nám ohlídají kamery a další bezpečnostní prvky které nás upozorní na blížící se vozidlo či strom či jiný předmět. Pokud se jedná o parkování na veřejných parkovištích před nákupními centry je samozřejmě nutné vybírat místo kam se přesně vejdeme a mít na zřeteli onen prostor pro náklad. Naopak jsme u tohoto vozidla ocenili jednoduchost nakládání do nákladového prostoru stejně tak možnost odvážet větší materiály a bez problémů si umístit nákup i do otevřené plochy, protože můžeme ji přikrýt plachtou, jelikož zde jsou upínací oka. Ale jak jsem v úvodu předeslal není to vozidlo pro městský provoz, avšak v městském provozu se s ním můžeme v pohodě a v klidu pohybovat. Většinu času po městském provozu jsme jeli pouze na náhon na jednu nápravu.
Jízda okresních silnicích
Automobil Musso Grand jsme prověřili na okresních silnicích velice důkladně a intenzivně. Protože jsme pro test zvolili variantu s plnou ložnou plochou tedy s maximálně možným zatížením, a to kvalitním dřevem. Naložili jsme ložnou plochou plně dřevem a vydali jsme se na jízdu po okresních silnicích v kombinaci s dálnicemi. A můžeme konstatovat, že vozidlo obstálo na výbornou. Naložené dřevo bylo akorát do výšky ložného prostoru tedy na délku 1610 cm na výšku půl metru a do šířky na 1570 cm což jsou rozměry ložné plochy. Trasa byla zhruba tak 100 km dlouhá a větší část probíhala právě po okresních silnicích. Jelikož se jednalo o silnice ošetřené a posypané nevolili jsme pohon na všechna 4 kola ale jeli jsme jen na pohon na jednu nápravu, zde se tedy jedná o zadní nápravu. Díky tomu že jsme měli tuto zadní nápravu zatíženou maximálně a kabině byl pouze řidič. Vozidlo na silnici sedělo velice dobře i v zatáčkách. Je pravda, že bylo třeba mít na zřeteli, že vezeme těžký náklad a soustředit se na jízdu, jelikož bylo znát že máme zatížený za zadek vozidla. Ale nebylo to v žádném případě nijak omezující a mohli jsme využívat i na okresních silnicích po většinu naší jízdy maximálně povolenou rychlost. Samozřejmě v některých situacích a složitých serpentinách bylo třeba ubrat a mít na zřeteli, že máme naložený náklad.
Spotřeba
Každého řidiče samozřejmě bude zajímat spotřeba u tohoto vozidla se pohybuje spotřeba kolem 10 litrů na 100km nafty. Při plně naloženém vozidle se tato spotřeba může v určitých okamžicích zvýšit a je třeba počítat s vyššími náklady. Při tomto testu po okresních silnicích vozidlo splnilo všechny naše požadavky a byli jsme naprosto spokojení a nezažili jsme žádnou takzvaně kritickou situaci. Na okresních vozovkách jsme také využívali pohon na všechna čtyři kola. Bylo to především z důvodu povětrnostních podmínek v tomto zimním období.V momentě, kdy u vozidla Musso přepnete na pohon všech čtyř kol stáváte se bezpečnějším a klidnějším řidičem, jelikož máte větší jistotu nad vozidlem. Dle našeho testování při pohonu na všechny čtyři kola se nezvyšuje spotřeba giganticky a jen je to jen v řádech desetin litrů benzínu. Samozřejmě to záleží na tom jak a na jakém povrchu jezdíme.
Jízda po nezpevněném povrchu.
Jelikož jsme dostali vozidlo, které disponuje pohonem na všechna čtyři kola neváhali jsme a vyzkoušeli jsme vůz vozidlo i v terénu. Nejednalo se samozřejmě o povrch blízký Dakaru, ale jen o velkou louku končící sjezdem z prudšího kamenitého svahu. Při při zapnutém pohonu na všechna čtyři kola jsme se mrštně proháněli po promrzlé louce i po polní cestě bez jakých problémů a ve vozidle jsme neměli výrazný pocit, že jedeme po nezpevněném povrchu. Bylo znát že vůz je připraven na jízdu po tomto terénu a užívá si ho. Tedy pokud chceme využívat vůz i po lesních cestách a po polních cestách, nevidíme žádný problém a můžeme vřele doporučit. V případě, kdy řešíme zapeklitou situaci, využijeme varianty uzávěrky diferenciálu a vozidlo nás dostane i ze zapeklité situaci v těžkém terénu.
Jízda po dálnici
Jelikož je vozidlo opatřeno automatickou převodovkou má adaptabilní tempomat a hlídání v pruzích na dálnici se cítí jako ryba ve vodě. A to jak s plně naloženou ložnou plochou, tak i jako prázdné. My jsme otestovali část správně naloženým vozidlem po dálničním povrchu a mohli jsme v pohodě využívat maximální rychlost která byla přizpůsobená povrchu a stavu vozovky, takže v některých místech jsme nejeli maximální povolenou rychlostí 130 km/hod z důvodů povětrnostních podmínek. Po většinu jízdy na dálnici jsme využívali pohon jedné hnací nápravy, protože nebyl důvod přepínat na pohon všech čtyř kol. Pohodová klidná jízda s velkým rozhledem nám přinesla rychlé dosažení našeho cíle bez problémů.A protože zpáteční cesta probíhala již ve tmě, mohli jsme si ověřit jak vozidlo i za zhoršených povětrnostních podmínek za tmy a mlhy funguje. Naprosto spolehlivě a bezpečně nás dovezlo do cíle naší cesty. Velkou výhodou je automatické přepínání světel z dálkových na tlumená a přizpůsobování světel aktuální situaci. Tedy i za nočních stížené viditelnosti vozidlo splnilo naše požadavky.
Závěrem
Řidič si až v okamžiku, kdy takový vůz používá, všimne kolik podobných vozidel se pohybuje po silnici. Než jsme začali testovat Musso Grand, nevěděli jsme kolik podobných vozů se pohybuje po českých silnicích. Je až s pobdivem, kolik podobných vozidel jezdilo kolem nás. Zřejmě je to určitým trendem kupovat si takováto velká vozidla pro firmy jako jsou elektro rozvodné závody či montéři vodovodního potrubí. A právě v sekcích profesionálů hledá tento vůz své zákazníky, jak odhadujeme. Ale jistě se najde člověk, který je aktivní a chce být neomezený v dovážení nákladů zboží a fungování s rodinou, protože na ložnou plochu jste v pohodě vejdou kola a další sportovní vybavení. Samozřejmě nesmíme zapomenout na motorové vybavení které dodávalo tomuto autu rychlost sílu a u námi testovaného modelu se jednalo o 2 ,2 litrů objemu dieselového motoru. Dodával vozidlu maximální výkon, který stačil ke všem potřebám při našem testu.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | vynikající |
Pocit z jízdy | 7 | příjemný |
Pohodlí | 7 | uspokojivé |
Ovládání vozidla | 8 | přívětivé |
Dojezdová vzdálenost | 6 | odpovídajíci vozidlu |
Design vozidla |
7 |
SUV pick-up |
Průměr |
7 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha |
110 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Všeradice | 78 km | okresní silnice, městský provoz |
den třetí |
Dubí |
198 km | okresní silnice, dálnice |
den čtvrtý |
Praha |
82 km |
okresní silnice,dálnice |
den pátý |
Dobřichovice |
81 km |
dálnice, okresní silnice |