Do naší redakce jsme dostali k otestování první elektrický vůz od výrobce Ssangyong by KGM Jedná se o variantu oblíbeného vozidla Torres s plnou elektrickou motorovou výbavou. Toto vozidlo má náhon na přední nápravu a je tedy klasickým vozidlem s předním náhonem.
První dojmy
Dostáváme k otestování vůz úctyhodných rozměrů a s ohromným zavazadlovým prostorem který pojme až 839 litrů. Vůz svými rozměry bez 30 cm pětimetrová délka a bez 10 centimetrů dvoumetrová šířka budí na silnici pozornost. Uspořádání interiéru je klasické a všechny prvky jsou k dosahu pro řidiče a stejně tak k tomu pro spolujezdce. Výrobce se snažil co nejvíce přiblížit tento model evropským podmínkám tak prvky jsou stejně rozloženy jako u vozidel používaných na evropském trhu. Na první dojem nás potěší pohodlné nastupování a absolutně tichý chod elektrických motorů. Jednoduše shrnuto, nemusíme při nastoupení do vozidla nic hledat nastartujeme a opouštíme parkoviště a míříme za našimi cíli.
Jízda ve městě.
Samozřejmě že vozidlo, které má rozměry pět metrů na délku, není primárně určeno jako městský vůz. Avšak díky elektrické výbavě se jedná o čistě ekologické vozidlo a není problém se s tímto vozidlem proplétat hustým městským provozem. Díky asistenčním prvkům a mnoha kamerám nemáme problém s parkováním a jako bonus je zde třírozměrný vzhled vozidla který vygeneruje z dostupných zdrojů po palubní počítač a my tak vidíme jakou pozici máme na parkovacím místě. Tuto možnost jsme využívali zvláště v parkovacích místech abychom věděli, zda nepřekračujeme dozadu či dopředu. Samozřejmě je vozidlo vybaveno adaptivním tempomatem, a tedy v hustém městském provozu popojíždění není žádný problém. Udržujeme si je rozestup a sledujeme situaci i za vozidlem kdy je hlídáno bezpečí pasažérů i okolí. Velkou výhodou při nákupech je ohromný zavazadlový prostor. Ten lze prodloužit sklopením zadních sedaček, které jsou dělené. To, co se samozřejmě hodí, když jedeme na velké nákupy do nákupních center, popřípadě chceme naložit nějaký větší rozměrný předmět.
Jízda po okresních silnicích.
Vozidlo díky svému podvozku a postavení karosérie má velmi dobré jízdní vlastnosti. Elektrická výbava dodává motoru svižnost a pružnost, a tedy na okresních silnicích můžeme v pohodě proplouvat bez jakéhokoliv zaváhání složitým terénem českých okresních silnic. Během našeho testování jsme neměli žádný problém, a naopak jsme si vychvalovali rychlost při rozjíždění se na semaforech a také nás překvapila pohodová jízda v kopcovitém terénu. Elektrický motor má velkou výhodu že nemá prodlevu při rozjezdech to jsme si ověřili kde jsme vyzkoušeli i sportovní jízdní mód který vůz nabízí a dokázali jsme během několika málo vteřin získat velký náskok na rozjezdu na ostatní klasická vozidla. Díky asistenčním prvkům se i při složitých zimních podmínkách nemusíme obávat, že nezvládneme řídit za za mlhy či náledí. Samozřejmě musíme vždy mít nám na mysli obezřetnost a sledovat okolí a reagovat.
Asistenční prvky
Asistenční prvky jsou ale opravdu velkým pomocníkem a dokážou za nás vyřešit mnoho složitých problémů během řízení. Vozidlo samo vyhodnocuje, co je třeba a jakým způsobem je reagovat na dané okamžiky a pokud se blížíme k středové linii či dokonce za krajnici samo nás upozorní a tlačí nás do do do svého pruhu. Další věcí je, že hlídá pozornost řidiče. Při našem testování jsme zjistili že pokud se stane, že několikrát opakovaně za sebou vyjedete z jízdního pruhu jste upozorněni vozidlem abyste si zaskočili na odpočinek. Tedy tento vůz má v sobě zabudovánu umělou inteligenci, jež vyhodnocuje únavu řidiče. Okresní silnice nám ukázaly mnoho tváří od mlhy mírného náledí až po deštivé počasí, a přesto jsme během testu vždy v klidu a pohodě dojeli do cíle.
Jízda po dálnici.
Jak jsme již několikrát zmínili, vozidlo má velké rozměry a je tedy určeno k dlouhým jízdám po dálničním povrchu. Velký obsah zavazadlového prostoru předurčuje tento vůz k například k cestám k moři či na lyžování. Pohodlné sezení pro všech pěti cestujících garantuje klidnou a spokojenou jízdu. Při našem testu jsme dálnici použili mnohokrát a zjistili jsme, že vozidlo samozřejmě díky své velikosti má větší spotřebu energie, ale doveze nás v klidu a v pohodě do cíle. Asistenční prvky jako je hlídání vozidla v jízdním pruhu, sledování vozidla před námi a sledování okolí nám umožní se soustředit na podstatné záležitosti bezpečnosti provozu na dálničním povrchu máme tak větší jistotu bezpečného dojetí do cíle. Speciálně na dálnici je třeba u plně elektrických vozidel přemýšlet o dobíjení. My jsme při testu automobilu SsangYong Torres EVX využili k dobíjení úplně novou dobíjecí stanici na dálnici D 4, která poskytuje až 150 kilowattů výkonu pro dobíjení. Zjistili jsme, že toto vozidlo při současných podmínkách dokázalo dobíjet energií až 80 kilowattů a dobití bylo velice rychlé. Dalo by se říct že stačí káva a něco k zakousnutí a máme vozidlo připraveno k další jízdě.
Závěrem.
Automobilka Ssangyong by KGM se vydala na cestu elektrizace svých modelů. Zřejmě toto nebude poslední model, který bude mít elektrickou výbavu a bude tak mít možnost nabídnout širší spektrum motorů. My jsme během našeho testu byli s tímto vozidlem velmi spokojení. Dobíjení probíhalo v pohodě a čas strávený na dobíjecí stanici jsme věnovali prohlídce vozidla a možností nastavení. Na klasické 50 kilowattové dobíjecí stanice se vozidlo dobije během doby odpovídající standardnímu dobíjení. Během našeho testování jsme otestovali i dojetí baterie na minimální kapacitu. Měli jsme v bateriích pouze 7 % energie, a přesto jsme dojeli k dobíjecí stanici v klidu. Vozidlo v tomto módu generovalo dojezd 49 km na palubní desce se zobrazilo nutnost dobít vozidlo a pokračovalo ve stejném módu jako by mělo plnou baterii. Tedy identifikace kapacity baterie u tohoto vozidla je kvalitní. Lze také využívat baterii jako zdroj energie pro el. spotřebiče pomocí redukce. Redukce je dodávána s vozem .
Tedy závěrem musíme konstatovat, že jsme dostali kvalitní vozidlo, které si jistě nalezne na trhu svého kupce
Více informací ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | vynikající |
Pocit z jízdy | 8 | příjemný |
Pohodlí | 8 | přívětivé |
Ovládání vozidla | 8 | Skvělé |
Dojezdová vzdálenost | 7 | odpovídajíci vozidlu |
Design vozidla |
7 |
kvalitní SUV |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha |
110 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Beroun | 78 km | okresní silnice, městský provoz |
den třetí |
Písek |
188 km | okresní silnice, dálnice |
den čtvrtý |
Praha |
82 km |
okresní silnice,dálnice |
den pátý |
Lety u Písku |
181 km |
dálnice, okresní silnice |
den sedmý |
Teplice |
220 km |
dálnice, okresní silnice |