Do naší redakce jsme dostali užitkový vůz Peugeot e-Expert Furgon L2 Electric. Jednalo se o čistě užitkový automobil určený především pro přepravu velkých nákladů a tří osob v přední části vozidla.
První dojmy
Nemusíme dlouho přemýšlet k jakému účelu je tento vůz určen, když v prvním okamžiku vidíme pouze místo pro řidiče a dva spolujezdce a prostor bez oken za ním. Na první dojem tedy užitkový automobil bez jakýchkoliv diskusí. Ihned jak jsme vůz viděli, nahlédli jsme do nákladového prostoru. Boční posuvné dveří se otevřou a automaticky se osvítí celý prostor, kde není nic než podlaha a oka na fixaci nákladu. Tím jsme prozkoumali nákladový prostor a vstupujeme do kabiny. Zde vidíme klasické rozložení palubní desky jako u automobilů značky Peugeot a ovládací prvky v dosahu řidiče. Na první dojem je vše přizpůsobené efektivnosti a účelnosti. Co nás samozřejmě překvapilo byl tichý chod celého vozu a kdyby vůz nebyl obut na zimních pneumatikách, skoro bychom neslyšeli že jedeme.
Jízda ve městě
U tohoto automobilu si musíme uvědomit jeho značnou délku, která dosahuje 4,6 m a přizpůsobit tomu jízdu ve městě. Na rozdíl od některých typů těchto vozidel nemá Peugeot e-Expert Furgon L2 Electric středové zrcátko generované kamerou, ale pouze dvě zpětná zrcátka u řidiče a spolujezdce. Při couvání však využíváme výbornou kameru a senzory vzdálenosti předmětů a vozidel kolem nás. Jízda ve městě je klidná, plynulá, ekonomická. Dovedeme si představit, jak lze jednoduše nakládat materiál a zboží do úložného prostoru, protože k tomu máme dva vstupy: boční posuvné dveře a druhou možností jsou zadní dvoukřídlé otvíratelné dveře. Ještě upozorňujeme, že svou délkou se toto vozidlo vejde přesně na parkovací místa na parkovištích, to znamená, že zbytečně nevyčuhuje.
Jelikož jsme dříve testovali model Peugeot Traveller, můžeme srovnávat, že se ve své podstatě jedná o identický vůz, jen nám vzadu chybí sedadla. Nesmíme zapomenout na poznámku týkající se dobíjení: S dojezdem větším než 250 km nemusíme v městském provozu řešit nutnost dobíjení. Ale pokud k tomu dojde, potom na rychlodobíjecích stanicích vše probíhá rychle a za 20 min jsme schopni dobít energii čítající až 15 kW. Samozřejmě, záleží na rychlosti dobíjecí stanice. My jsme během našeho městského testu automobil nedobíjeli.
Jízda po okresních silnicích
Samozřejmě, je nám jasné, že tento automobil je určen především pro drobné řemeslníky, pracovníky ve službách jako jsou instalatéři, popřípadě zásilková služba. A ti jistě ocení velkorysý prostor (5,1 m3)), dobrou přístupnost k nákladu a při kvalitní jízdní vlastnosti. Při jízdě po okresní silnici můžeme volit ze tří jízdních režimů: Power, Normal a Eco a tedy efektivně využívat baterii. Jelikož v redakci nedisponujeme nákladem, vůz jsme testovali prázdný. I v tomto případě automobil velice dobře seděl na silnici. Dovedeme si představit, jak při zatížení, jež je dle výrobce až 1 400 kg, bude ještě stabilnější. V kabině jsou tři místa pro cestující, ale abychom byli objektivní, prostřední sedadlo je určeno pro poněkud subtilní osobu. Ale zajímavostí je, že právě pod tímto sedadlem je úložný prostor. Stejně tak za spolujezdcem je úložný prostor přístupný jak z kabiny, tak z úložného prostoru. Další menší úložný prostor naleznete přímo pod čelním sklem. Trochu nás překvapilo, že zde nejsou úložné prostory na stropě nad řidičem.
Jízda po dálnici
I přes to, že se jedná o čistě užitkové vozidlo, rozhodli jsme se vyzkoušet i relativně dlouhou cestu a to čítající 160 km s většinou jízdy po dálnici. Jaké bylo naše překvapení, když bez problémů vozidlo uhánělo maximální povolenou rychlostí se spotřebou odpovídající dálnici a pohodlí cestujících bylo dobré. Adaptabilní tempomat a automaticky nastavené hlídání v jízdních pruzích nám dodávalo pocit klidu a bezpečí. A tak bez problémů jsme etapu čítající přes 140 km absolvovali. Dovolili jsme si na zpáteční cestě jeden experiment, který byl ověřen německým kolegou při testování elektrického vozidla a více jak 30 km jsme jeli rychlostí 100 km/hod za velkým obytným vozem. Spotřeba tak radikálně klesala dolů. Na mnohých čerpacích stanicích na dálnici je již možnost dobíjet, a dokonce je to již označeno na dopravních značkách navádějícím k čerpací stanici.
Závěrem
Výrobce Peugeot připravil užitkový vůz v plně elektrické verzi pro řemeslníky myslící na udržitelnost planety. Nesmíme se při prohlídce vozu nechat zmást zaslepeným místem pro čerpání pohonných hmot, prostor pro dobíjení je vlevo na straně řidičem. Co je velmi přívětivé je mnoho upínacích bodů v zavazadlovém prostoru, kam se nám vejde europaleta, která svými rozměry 1200 x 800 mm je ideální. Samozřejmě do úložného prostoru můžeme dát i objemná zavazadla, jelikož pojme až 5,1 m3 nákladu a v nouzovém případě je zde možné přenocovat. Vozidlo je vybaveno také kvalitním topením a klimatizací a vyhřívanými sedadly řidiče a spolujezdce u dveří. Další odkládací prostory jsou ve spodní části dveří. V kabině naleznete i dotykové dobíjení mobilního telefonu. Námi testovaný model nezahrnoval navigaci, a tak jsme využívali navigaci v telefonu, který se automaticky přes Bluetooth propojil s Androidem. Stručně řečeno, vše je podřízeno účelnosti a jednoduchosti. Nesmíme zapomenout na rychlé a jednoduché dobíjení, kdy jsme si troufli vybít baterii vozidla až do kapacity pod 15 % a za hodinu jsme se dostali na 80%.
Více informací naleznete na stránce výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 6 | odpovídající typu vozu |
Pocit z jízdy | 7 | přívětivý |
Pohodlí | 6 | dobré |
Ovládání vozidla | 7 | uživatelsky vstřícné |
Dojezdová vzdálenost | 8 | kvalitní rekuperace |
Design vozidla |
6 |
odpovídající užitkovému vozidlu |
Průměr |
7 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha |
110 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Příbram | 130 km | okresní silnice, městský provoz |
den třetí |
Vlčtejn |
185 km | okresní silnice,dálnice |
den čtvrtý |
Beroun |
87 km |
dálnice, okresní silnice, |
den pátý |
Praha |
150 km |
dálnice, okresní silnice |