Do naší redakce jsme dostali k otestování vůz Citroën Berlingo MAX 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 v úpravě jako rodinný vůz pro pět cestujících + zavazadlový prostor. Automobil byl osazen klasickým dieselovým motorem s automatickou převodovkou.
První dojmy
Jelikož v dřívějších dobách jsme již tyto typy vozidel testovali, byli jsme zvědavi, co nám nové Berlingo přinese. Musíme konstatovat, že na první dojem je to velice kompaktní, pohodlné a bezpečné vozidlo. Po usednutí si prohlížíme interiér a hned na první pohled je vidět, že vychází z klasického užitkového vozidla díky mnoha odkládacím prostorům, nad řidičem, vedle spolujezdce a překvapivě i nad volantem na palubní desce, dokonce i za středovým navigačním panelem. Také nás překvapilo umístění otvíratelných dveří na obou stranách u zadních sedadel. U podobných typů vozidel bylo zvykem, že měla v zadní části pouze jedny dveře. Dalším pro nás překvapivým prvkem byla všechna zadní sedadla dělená a jednotlivě sklopitelná. Jelikož tento model vychází z modelu užitkového vozidla, jsou obě zadní dveře posuvná.
Jízda ve městě
Automobil i přes svoje větší rozměry odpovídající možnosti přepravy až sedmi cestujících nebo většího nákladu, není zrovna malý. Přesto díky asistenčním prvkům jako je couvací kamera a snímače vzdálenosti vozidel kolem automobilu můžeme v městském provozu dobře zaparkovat a současně se pohodlně proplétat hustým provozem. Jen vždy při parkování musíme brát v úvahu, že zadní část zavazadlového prostoru se celá odklápí nahoru a nechávat za sebou dostatečně velký prostor. Zde jsme se opět setkali s tím, že všechno toto je mechanicky ovládáno, tudíž zadní relativně těžší dveře se zvedaly ručně. Důležitým aspektem v městském provozu je adaptabilní tempomat a hlídání jízdy v pruzích. Druhý asistenční prvek je ve vozidle nastaven automaticky v aktivním módu, ale lze jej deaktivovat v nastavení vozidla. Početná rodina ocení především při obsazení pěti cestujícími dostatečný prostor pro všechny přepravované osoby a velkorysý zavazadlový prostor.
Jízda po okresních silnicích
Citroën Berlingo MAX 1.5 BlueHDi disponuje pěti jízdními režimy, např. normal, eco, bláto, sníh a další, což samo o sobě charakterizuje jízdní vlastnosti vozidla. Nemůžeme očekávat, že jsme si pořídili sportovně laděný automobil, na druhou stranu, jízdní vlastnosti byly překvapivě dobré a proplétání se členitými okresními silnicemi bylo pohodlné a klidné. Bez problémů vozidlo kopíruje terén v případě nutnosti rychle a svižně reaguje na brzdy a má velice dobré výhledové podmínky. Prosklená okénka umístěná na boku vedle čelního skla nám umožní sledovat při výjezdu na vedlejší silnici včas projíždějící automobily. Výhodou je také, že můžeme používat všechna tři zrcátka, protože automobil je osazen i zadním velkým sklem. Pro umožnění pohodlné jízdy tento automobil disponuje automatickým rozsvěcením a zhasínáním světel, včetně dálkových, automatickým nastavením stěračů a překvapilo nás, že disponuje také zásuvkou na 220 V.
Jízda po dálnici
Dovedeme si představit vypravit se s tímto automobilem například k moři do Itálie. Pohodlné sedačky pro pět cestujících, velký zavazadlový prostor a plynulá, pohodlná a ekonomická jízda. Díky kvalitnímu motorovému vybavení bez problémů při maximální povolené rychlosti se vozidlo pohybuje klidně a ekonomicky. My můžeme hltat kilometry. V případě, že se rozhodneme vydat na cestu jen ve dvou, můžeme případně využít zadní prostor k nouzovému přespání. Na dálnici vozidlo nevykazuje zvýšený hluk, je stabilní a bezpečné. V zimním období jsou vybavena sedadla vyhříváním a v letním období oceníme klimatizaci, takže při delší jízdě na dálnici nejsme brzo unaveni.
Závěrem
V dnešní době se jistě objeví mnoho zákazníků, kteří požadují univerzální vůz: jak na cestu do zaměstnání, tak za sportem, tak za zábavou a na dovolenou. Jednou z možností využití zadního prostoru je převoz jízdních kol či jiného sportovního vybavení. Díky pohodlnému nastupování je tento automobil také ideální pro méně pohyblivé seniory, kteří nechtějí mohutné SUV. Zadní posuvné dveře umožnují vystupovat i ve stísněnějších garážích či vykládce zavazadel a osob tam, kde je méně prostoru. Dalším plusem automobilu je, že je vybaveno klasickým dieselovým motorem, který je od svého principu ekonomický a dosahuje spotřeby kolem 6 l/100 km. Proto jsme byli s testovaným automobilem spokojeni a dovedeme si představit tento vůz v našem rodinném vozovém parku.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | kvalitní |
Pocit z jízdy | 7 | dobrý |
Pohodlí | 7 | přívětivé |
Ovládání vozidla | 7 | dobré |
Dojezdová vzdálenost | 7 | odpovídajíci vozidlu |
Design vozidla |
6 |
Odpovídající typu |
Průměr |
7 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha |
110 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Radotín | 105 km | okresní silnice, městský provoz |
den třetí |
Hostomice |
55km | okresní silnice |
den čtvrtý |
Beroun |
80 km |
dálnice, okresní silnice, |
den pátý |
Praha |
150 km |
dálnice, okresní silnice |