Do naší redakce jsme dostali k testu nové Mitsubishi ASX HEV. Jednalo se o vůz s klasickým benzínovým motorem doplněný o rekuperační zařízení z baterií bez nutnosti dobíjet u nabíjecích stanic kabelem.
První dojmy
Jelikož jsme již v předchozích letech testovali dřívější klasické Mitsubishi ASX, nebylo pro nás překvapením, o jaký vůz se jedná. Samozřejmě postupem doby je vidět vývoj, a to jak ovládání, tak rozložení prvků na palubní desce, a především u tohoto modelu baterie a elektromotor navíc. Přesto se domníváme, že i řidič, který nebyl s vozidlem dříve seznámen, si velice rychle zvykne. Z vozidla je přehledný výhled, jsou zde dobře rozložené ovládací prvky a elektricky ovládané sedadlo. V neposlední řadě ocení propojení telefonu přes Bluetooth včetně Android Auto. Na první dojem tedy kompaktní SUV jak má být.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Automobil Mitsubishi ASX HEV svými rozměry není gigantické, a tak s ním můžeme čile se proplétat městským provozem a velkým bonusem je zde elektrická část, která v mnohých úsecích šetří palivo a přírodu. Během jízdy ve městě můžeme využívat asistenční prvky, a to především při popojíždění v kolonách, kde využijeme adaptabilní tempomat a při parkování parkovací kamery. Před jízdou můžeme volit ze tří jízdních režimů: ECO, SPORT a MY-SENSE. Každý režim můžeme zvlášť nakonfigurovat. Automobil disponuje automatickým odemykáním a zamykáním, což oceníme především když přicházíme s nákupem, který chceme uložit do zavazadlového prostoru. Tento zavazadlový prostor je přiměřeně velký velikosti vozu. V městském provozu se tedy automobil Mitsubishi ASX HEV v našem testu osvědčil.
Jízda po okresních silnicích
Díky tomu, že tento model vozidla je konstruován jako menší SUV, jeho jízdní vlastnosti jsou velmi dobré a při kombinaci jízdních režimů můžeme dosahovat velmi dobrých časů na klikatých českých okresních silnicích. Automobil si dokáže hlídat jízdu v pruzích, a tak i za složitých povětrnostních podmínek vás vždy upozorní, že vybočujete vlevo či vpravo. Podstatnou záležitostí je, že máme vypočítáno a barevně na palubní desce vyznačeno, jaká je naše vzdálenost od automobilu jedoucímu před námi. Zvláště v dnešní době, kdy je velmi důrazně upozorňováno na dodržování bezpečného rozestupu vozidel, je tato funkce vynikající. Důležitým faktorem u vozidel HEV je využívat při rekuperaci energie, protože díky tomu snižujeme spotřebu paliva. My jsme při našem testu kladli důraz na ekonomickou, ale přesto svižnou jízdu a podařilo se nám snížit průměrnou spotřebu paliva až o 0,4 l/100 km. Vyšší úspora nevznikla z důvodu delšího úseku jízdy po dálnici.
Jízda po dálnici
Na dálnici můžeme konstatovat u tohoto vozidla a díky jeho vybavení asistenčními prvky, že jsme byli naprosto spokojeni. V některých okamžicích jsme museli zbystřit pozornost, protože automobil sám uháněl po dálnici, hlídal si odstup od vozidel před námi, jízdu v pruzích a ve zpětných zrcátcích jsme byli upozorněni na přítomnost automobilu vlevo či vpravo vedle nás. To v určitých okamžicích svádělo ke snížení ostražitosti, avšak v momentě, kdy jsme nedrželi dostatečně pevně volant jsme byli upozorněni, a tak o naši bezpečnost bylo postaráno. Dovolili jsme si pustit tok energií, který animuje obrazovka a mohli jsme sledovat, že i při dálničním provozu je využívána elektrická část z nashromážděné energie v bateriích, zvláště například při táhlém stoupání či nutnosti rychleji akcelerovat. Rychlou akceleraci jsme si vyzkoušeli v kombinaci s režimem SPORT a při ukončení zpomalení na dálnici vůz vystřelil rychle vpřed a do stoupání předjížděl ostatní vozidla díky využití obou agregátů. Na českých dálnicích se velmi často setkáváme s pomalu jedoucím vozidlem v levém jízdním pruhu nebo déle se navzájem předjíždějících kamionů, kdy musíme náhle dobrzďovat. Zde je velká výhoda vozidel s pohonem HEV, protože při tomto dobržďování si dobíjíme baterie. Stejně tak pokud chceme mít dostatek energie v bateriích, můžeme zvolit na režim B na řadící páce automatické převodovky.
Závěrem
Přes všechny překážky elektromobility je vidět, že je to cesta dobrým směrem a s největší pravděpodobností nezvratitelná. Japonská značka Mitsubishi pokračuje v nabídce automobilů s hybridním pohonem. Především musíme ocenit nízkou spotřebu paliva, která se pohybovala kolem 6 l/100 km a můžeme konstatovat, že při dlouhodobějším testu bychom se dostali pod 6 l/100 km. Je vždy důležité u vozidel, které v sobě zahrnují i baterii a rekuperační systém, změnit styl jízdy a trošku více uvažovat o tom, jak se proplétat terénem. Není to nic složitého a když na závěr zjistíte, že místo spotřeby kolem 8l – 10 l/100 km jste skoro na polovině, oceníte elektrickou část motoru vozidla. S automobilem Mitsubishi ASX HEV jsme byli spokojeni a můžeme jej vřele doporučit.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | vynikající |
Pocit z jízdy | 8 | bezpečný |
Pohodlí | 7 | skvělé |
Ovládání vozidla | 8 | intuitivní |
Dojezdová vzdálenost | 7 | výborná |
Design vozidla |
8 |
Klasické SUV |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
58 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha | 120 km | okresní silnice,dálnice |
den třetí |
Hluboká n V. |
355 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Beroun |
75 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Praha a okolí | 81 km | městský provoz,, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 127 km | městský provoz, okresní silnice |