Do naší redakce jsme dostali v rámci testování a nárůstu vozidel s elektrickým pohonem automobil s plně elektrickým pohonem Citroën ë C4. Toto vozidlo v portfoliu francouzského výrobce doplňuje další modely, které jsou plně elektrické.
První dojmy
U všech elektrických modelů vás na první dojem překvapí tichý chod vozidla, kdy slyšíte při jízdě doslova jen šum pneumatik. Elektrické automobily od výrobce Citroën se interiérově neliší od klasické řady, a tak ovládací prvky jsou rozloženy intuitivně a jedinou změnou je zde elektrický pohon. Sportovní aerodynamický tvar vozidla je na první pohled velice příjemný, a tak se vydáváme na cesty po naší zemi.
Zvolit můžeme ze tří režimů jízdy :
- Normal tento režim zajišťuje nejlepší poměr mezi dojezdem a jízdními vlastnostmi.
- Eco umožňuje optimalizovat spotřebu.
- Sport můžete zvolit pokud chcete sportovnější zážitek z jízdy nebo v situacích, kdy potřebujete rychlejší akceleraci
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Díky výrobcem uváděnému dojezdu více než 350 km na jedno dobití si můžeme v klidu a v pohodě dovolit po České republice jakýkoliv výlet. Síť dobíjecích stanic je již dostatečně hustá a málokterý řidič má chuť ujet nepřetržitě vzdálenost delší než 350 km. Proto jsme se vydali na cestování za našimi cíli. V městském provozu jsme využívali také možnosti rekuperace a výborné ovládací prvky při parkování a samozřejmě také nesmíme zapomenout na výhody jako je bezplatné parkování v modrých zónách v našem hlavním městě. Jízda s vozidlem je velice ekonomická a za poslední dobu udělali výrobci elektromobilů velký pokrok, a tak spotřeba se dostává na nízkou úroveň. Po okresních silnicích se s tímto vozidlem proháníte jako závodník a můžete vnímat i v případě většího větru šum stromů u silnice. Opravdu díky tomu, že v naší redakci testujeme i klasická vozidla je to velký rozdíl při testování elektromobilu a benzínového motoru.
Výhodou v městském provozu u elektromobility v dnešní době je, že můžeme dobíjet u čerpacích stanic, dále také z některých sloupů veřejného osvětlení a v neposlední řadě v mnohých nákupních centrech a u některých hotelů a penzionů.
Jízdní vlastnosti vozidla na těchto površích byly vynikající a odpovídaly tomuto typu vozidla, které dle našeho testu je přesně určen k příměstskému dojíždění a jízdě v městském provozu.
Jízda po dálnicích
Automobil Citroën ë C4 dle našeho názoru není výrobcem určen k dlouhým cestám, a přesto v dálničním provozu se neztratí. Díky tomu, že elektro vozidla testujeme více než 3 roky, bylo pro nás překvapení, jak nízkou spotřebu elektrické energie při jízdě maximální povolenou rychlostí tento automobil vykazuje. Je vidět, že vývoj pokračuje mílovými kroky a již není velkým problémem překonávat velké vzdálenosti. Nesmíme zapomenout na asistenční prvky, které pomáhají udržovat řidiče v klidu a v pohodě, a to především adaptabilní tempomat, udržování vozidla při jízdě v pruzích a zde jako bonus upozorňování na dopravní značky.
Závěrem
V oblasti elektromobility se dostáváme do situace, kdy s nárůstem těchto vozidel bude třeba rozvíjet infrastrukturu. Roste mnoho dobíjecích stanic s velkým výkonem, které speciálně u plně elektrických vozidel jako je námi testovaný Citroën ë C4 zkrátí podstatně dobu strávenou dobíjením. Zvláště když dle výzkumu si čtvrtina Čechů dává při jízdě autem alespoň jednu kávu za tři hodiny jízdy *. Budeme-li tedy počítat, že se řidič elektromobilu zastaví na kávu a malé občerstvení může toho využít k dobití vozidla.
Můžeme tedy konstatovat, že jsme byli s automobilem Citroën ë C4 spokojeni a vřele ho lze doporučit pro ty, kdo chtějí podporovat udržitelnost planety a rozvíjející se elektromobilitu.
*Výzkum společnosti MOL
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | příjemné |
Pocit z jízdy | 7 | dobrý |
Pohodlí | 7 | uspokojivé |
Ovládání vozidla | 8 | kvalitní |
Dojezdová vzdálenost | 7 | dobrá |
Design vozidla |
9 |
aerodymický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
146 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Beroun | 84 km | okresní silnice, dálnice |
den třetí |
Praha |
125 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Praha a okolí | 60 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Praha a okolí | 91 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 137 km | městský provoz, okresní silnice |