![](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-nahledove-foto-A.jpg?fit=1005%2C754&ssl=1)
Do naší redakce jsme dostali k testu automobil C5 Aircross SHINE PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8. Provedli jsme s ním velký test na šumavských horských silnicích, kde jsme detailně testovali možnosti jeho elektrického motoru.
První dojmy
Tento vůz je ideální k rodinným dovoleným a výletům díky svému velkému prostoru uvnitř kabiny a velkorysému zavazadlovému prostoru. Velmi šikovně jsou řešeny i dobíjecí kabely, které jsou v kufru umístěny pod hlavní deskou a nezabírají tak místo pro zavazadla. Na první dojem na vás dýchne cestovatelská atmosféra a volání dálek. Pohodlná sedadla s masážní funkcí navíc vás na první pocit usadí ve vozidle a přispějí k pohodlné jízdě.
Jízda po městě a okresních silnicích
Kromě toho, že jsme se rozhodli o víkendu s tímto vozidlem cestovat po šumavských silnicích, ještě předtím jsme jej otestovali v městském provozu. Automobil svými rozměry sice není primárně určen pro městský provoz, ale díky elektrickému motoru a bateriím je schopen ujet až 55 km na čistě elektrický pohon. My jsme tak vyzkoušeli i jeho manévrovatelnost v podzemních garážích, kde jsme jej také dobíjeli. Tedy můžeme říci, že pro městský a příměstský provoz při pravidelném dobíjení může být tento automobil používán jako 100 % elektrický. Baterii v pohodě během necelých dvou hodin dobijeme, a tak během návštěvy nákupního centra či oběda můžeme doplňovat energii a pohybovat se po městě i v příměstském provozu na čistě elektrický pohon. Musíme však mít na zřeteli větší rozměry tohoto automobilu a podle toho se přizpůsobit výběru parkovacího místa.
Šumavské silnice
Díky naší cestě do šumavských hvozdů jsme důkladně otestovali jízdní vlastnosti na okresních a speciálně horských silnicích, kdy jsme vystoupali do výšky nad 1 000 m n.m. Vozidlo díky své váze a kvalitnímu podvozku poskytuje pohodlnou jízdu. Pokud ctíme ekologii, můžeme v čistých horských partiích přepnout na elektrický pohon. My jsme měli velkou výhodu, že v nedaleko od našeho ubytování jsme mohli využít dobíjecí stanici. Každý den večer jsme dobili baterii na 100 % kapacity. V klikatém a náročném terénu jsme zjistili, že je výhodnější používat hybridní pohon, kdy vozidlo automaticky vybírá, který pohon je nejvhodnější a současně velice dobře rekuperuje. V těchto fázích se můžeme dostat až na spotřebu kolem 1,5 l/100 km. Celkově při delších trasách jsme se dostali v kombinované spotřebě pod 5 l/100 km. Ale celý šumavský víkend jsme z 90 % absolvovali na elektrickou energii. A to také z důvodu, že i v malých místech, jako je třeba Nová Pec již nalezneme dobíjecí stanice. Pro mnoho řidičů bývá někdy komplikované se na úzkých a klikatých silnicích se pohybovat a tento vůz díky svým asistenčním prvkům nám dával pohodu a klid, zvláště pokud jsme využívali adaptabilní tempomat a udržování v jízdních pruzích.
![Citroen C5 okresní silnice Citroen C5 okresní silnice](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-okresni-silnice38.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 okresní silnice Citroen C5 okresní silnice](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-okresni-silnice22.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 náhledové foto Citroen C5 náhledové foto](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-nahledove-foto.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![citroen C5 citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-citroen-C5-Branik.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-40.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-41.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-42.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-43.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-36.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-15.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-14.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-16.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 parkování Citroen C5 parkování](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-6.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-7.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 - město Citroen C5 - město](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-mesto-34.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
Jízda po dálnicích
Bez velkých gest a vět můžeme shrnout: Tento hybridní vůz je ideálním parťákem na dlouhé cesty, kdy ekonomicky, pohodlně a rychle nás doveze do našeho cíle. Výkony obou dvou pohonných jednotek poskytují jistotu při předjíždění a ekonomický provoz zajišťuje kvalitní rekuperace. Na dálnicích vyžadujeme ve vozidle pohodlí, dobrý výhled a to vše nám Citroën C5 Aircross poskytuje. Dalším bonusem je ekonomický provoz, který při dodržení zásady nabité baterie před startem jízdy poskytuje nízkou spotřebu pohybující se kolem 5 l/100 km. U všech vozidel této kategorie je samozřejmostí kvalitní navigace, kvalitní rádio a také možnost propojení telefonu s mobilním zařízením a to včetně Android Auto.
Závěrem
Díky naší návštěvě a cestám okolo Lipenského jezera jsme dostatečně otestovali možnosti tohoto automobilu. I v extrémně vysokých teplotách přesahující 35 stupňů byla během chvilky v automobilu teplota, která neunavovala a klimatizace fungovala výborně. Stejně tak jsme se nesetkali s žádnými problémy během dobíjení a velice nás v průběhu týdenního testu překvapovala vysoká ekonomičnost vozidla. Výrobce ke každému tomuto typu vozidla dodává dva dobíjecí kabely: jeden je určen k dobíjení z dobíjecích stanic od dodavatelů energií a druhý pro dobíjení z klasické domácí zásuvky. Při nabíjení z domácího zdroje musíme počítat s minimální dobou dobíjení kolem 4-6 hodin. Při dobíjení z dobíjecí stanice s kapacitou 22 kW se do plného nabití dostaneme zhruba za 2 hodiny.
Šumavské dobijecí stanice
V šumavských lokalitách jsme se setkali také s dobíječkami s kapacitou 11 kW. Zde se samozřejmě doba dobíjení adekvátně prodlužuje. Při každém tomto testu zdůrazňujeme a znovu zopakujeme, že pro ekonomické využití hybridního automobilu je důležité před výjezdem mít alespoň z 50 % kapacity nabitou baterii. S touto kapacitou dokáže vozidlo kvalitně využívat hybridní pohon, ale lepší je vyjíždět vždy s plnou baterií. Doporučujeme při jakékoliv možnosti vždy tuto baterii alespoň z části dobít. Tato péče o baterii se nám vrátí na vysoce ekonomickém provozu.
![Citroen C5 spotřeba Citroen C5 spotřeba](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-spotreba20.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 spotřeba Citroen C5 spotřeba](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-spotreba12.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 spotřeba Citroen C5 spotřeba](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-spotreba9.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 spotřeba Citroen C5 spotřeba](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-spotreba8.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 parkovací asistent Citroen C5 parkovací asistent](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-parkovaci-asistent-21.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 náhledové foto Citroen C5 náhledové foto](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-nahledove-foto.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 dobíjení Citroen C5 dobíjení](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-dobijeni13.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![citroen C5 citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-citroen-C5-Branik.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![ACitroen C5 (spotřeba ACitroen C5 (spotřeba](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-spotreba11-scaled.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-36.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-25.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-33.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 Citroen C5](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-27.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C 5 - dobíjení Citroen C 5 - dobíjení](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-citroen-C-5-dobijeni-2.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
![Citroen C5 - dobíjení Citroen C5 - dobíjení](https://i0.wp.com/www.cysnews-new.cz/wp-content/uploads/2023/07/A-Citroen-C5-dobijeni.jpg?w=209&h=209&crop=1&ssl=1)
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | výborné |
Pocit z jízdy | 8 | výborný |
Pohodlí | 8 | výborný |
Ovládání vozidla | 8 | výborné |
Dojezdová vzdálenost | 8 | vynikající |
Design vozidla |
7 |
Standardní |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 102 m | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 150 km | okresní silnice, městský provoz, |
den třetí |
Praha |
220 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Hůrka |
140 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den pátý |
Horní Planá |
160 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 82 km | městský provoz, okresní silnice |