
Do naší redakce jsme poprvé dostali k testování nákladní elektrický vůz. Ale jednalo se o Peugeot e-Partner, který byl zařazen dle technického průkazu do kategorie nákladních automobilů. Byl to první vůz, který nedokázal převézt více než tři osoby a to na předních sedadlech, zadní prostor byl vyhrazen výhradně pro přepravu nákladů.
První dojmy
Při převzetí automobilu Peugeot e-Partner nás zaujalo, že zadní část vozu je určena výhradě pro náklad a tudíž se jedná o pracovní vozidlo pro malé a střední firmy. Z pozice ovládání vozidla se jedná o klasický elektromobil přednostně určený pro práci, proto vyhřívání sedadel, adaptabilní tempomat a další vymoženosti osobních automobilů jsme zde nenašli. Ocenili jsme úložné prostory v kabině, kdy všechno máte hned po ruce. Po pár kilometrech zjišťujeme, že je to pohodlný vůz a začínáme testovat.









Jízda ve městě a po okresních silnicích
Jelikož se jedná o čistě elektrický vůz, jeho jízdní vlastnosti jsou na okresních silnicích vynikající. Velice dobře sedí a velice dobře dokáže kopírovat terén. Při našem testu jsme většinou jezdili s minimálně zatíženou zadní pracovní částí, ale dovedeme si představit, když řemeslník naloží materiál či zboží a vozidlo se stane ještě více stabilnějším a jeho jízdní vlastnosti se ještě zlepší. Musíme přiznat, že pro nás byla nevýhodou nepřítomnost adaptabilního tempomatu, automobil je vybaven pouze klasickým tempomatem. Při maximálním nabití, vykazoval vůz dojezd až 260 km, což pro určenou skupinu uživatelů je více než dostačující. Protože předpokládáme, že se např. řemeslník v určitém oboru pohybuje tzv. „kolem komína“. tedy dle našich zkušeností není problém onu předpokládanou dojezdovou vzdálenost v reálném provozu absolvovat.
V městském provozu velice oceníme „vychytávku“ výrobce Peugeot a to místo zrcátka, které hledí skrz celé vozidlo je umístěna kamera nad zadními dveřmi nákladového prostoru. Tato kamera má nejen pohled za vozidlo, ale také na bok vozidla, čímž sleduje oboje dveře, jelikož nejen zadní otvírací dveře, ale i boční dveře slouží k vyložení nákladu. Samozřejmě tuto možnost využijeme i při parkování v husté městské zástavbě.
Díky rozměrům většího osobního vozidla, nemáme problém kamkoliv v městském provozu dojet a díky dvěma možnostem vyložení nákladu. V městském provozu samozřejmě oceníme jednu z hlavních výhod elektromobility a to minimální spotřebu energie a to z důvodu vysoce kvalitní rekuperace.
Tedy si dovedeme představit řemeslníka, který jede k zákazníkovi na práci například opravu rozbitého odpadu a zaparkuje v blízkosti v nákupním centru či u dobíjecího sloupu, automobil připojí na nabíječku, během několika hodin se vrátí a může odjet. Další variantou je, že řemeslník ujede k zákazníkovi delší vzdálenost, a při práci, která trvá třeba celý den, např. instalace topení v novostavbě se připojí dobíječkou, která je součástí výbavy vozidla, a během celého pracovního dne si dobije kapacitu baterií k návratu domů. Akční rádius se může zvětšit až na více než 400 km za den.









Jízda po dálnicích
Jelikož se jedná o klasickou dodávku, kde na prvním místě je funkčnost, tolik se nehledí na aerodynamiku, je nutné tuto skutečnost brát v úvahu při jízdě po dálnici. Zde více než jinde se projeví faktory při jízdě proti větru a vyšší rychlosti což se odrazí na podstatně vyšší spotřebě elektrické energie. Tedy my, během našeho testu jsme na dálnicích převážnou většinu času dodržovali rychlost 110 km/hod, čímž jsme spotřebu snížili na únosnou mez. Díky slušně rozmístěným dobíječkám na dálnici, pak není problém automobil dobít a to speciálně u tohoto modelu za relativně krátký čas, kdy se z 30 % kapacity na 80 % dostaneme za slabých 30 minut, za tuto dobu si stihneme vypít kávu či sníst malý oběd.
Závěrečné zhodnocení
Musíme konstatovat, že jsme k testu dostali vysoce kvalitní vůz určený pro široké uplatnění u řemeslníků a malých firem zabývajících se rozvozem zboží a to především s ekologickým přesahem, jelikož vůz v městském provozu nevypouští exhalace a přináší tzv. čistou energii do města. V současné době se začíná rozvíjet solární energie a tak v budoucnu si jistě řada firem umístí na své budovy domácí malou solární elektrárnu a pak bude svůj vozový park provozovat s vysoce nízkými náklady, protože kombinace solární elektrárny s bateriovým úložištěm dokáže dobít nejen automobily ve vozovém parku, ale současně i snížit náklady samotné firmy. Domníváme se že Peugeot e-Partner je velkým vkladem do budoucnosti a pomůže k rozšíření elektromobility v segmentu OSVČ.
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 95 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 125 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha | 120 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Liberec |
240 km | městský provoz, okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Beroun |
100 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 30 km | okresní silnice, městský provoz |