Peugeot e-Partner – elektrický užitkový vůz a dobrý parťák na cesty

Do naší redakce jsme poprvé dostali k testování nákladní elektrický vůz. Ale jednalo se o Peugeot e-Partner, který byl zařazen dle technického průkazu do kategorie nákladních automobilů. Byl to první vůz, který nedokázal převézt více než tři osoby a to na předních sedadlech, zadní prostor byl vyhrazen výhradně pro přepravu nákladů.

První dojmy

Při převzetí automobilu Peugeot e-Partner nás zaujalo, že zadní část vozu je určena výhradě pro náklad a tudíž se jedná o pracovní vozidlo pro malé a střední firmy. Z pozice ovládání vozidla se jedná o klasický elektromobil přednostně určený pro práci, proto vyhřívání sedadel, adaptabilní tempomat a další vymoženosti osobních automobilů jsme zde nenašli. Ocenili jsme úložné prostory v kabině, kdy všechno máte hned po ruce. Po pár kilometrech zjišťujeme, že je to pohodlný vůz a začínáme testovat.

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Jelikož se jedná o čistě elektrický vůz, jeho jízdní vlastnosti jsou na okresních silnicích vynikající. Velice dobře sedí a velice dobře dokáže kopírovat terén. Při našem testu jsme většinou jezdili s minimálně zatíženou zadní pracovní částí, ale dovedeme si představit, když řemeslník naloží materiál či zboží a vozidlo se stane ještě více stabilnějším a jeho jízdní vlastnosti se ještě zlepší. Musíme přiznat, že pro nás byla nevýhodou nepřítomnost adaptabilního tempomatu, automobil je vybaven pouze klasickým tempomatem. Při maximálním nabití, vykazoval vůz dojezd až 260 km, což pro určenou skupinu uživatelů je více než dostačující. Protože předpokládáme, že se např. řemeslník v určitém oboru pohybuje tzv. „kolem komína“. tedy dle našich zkušeností není problém onu předpokládanou dojezdovou vzdálenost v reálném provozu absolvovat.

V městském provozu velice oceníme „vychytávku“ výrobce Peugeot a to místo zrcátka, které hledí skrz celé vozidlo je umístěna kamera nad zadními dveřmi nákladového prostoru. Tato kamera má nejen pohled za vozidlo, ale také na bok vozidla, čímž sleduje oboje dveře, jelikož nejen zadní otvírací dveře, ale i boční dveře slouží k vyložení nákladu. Samozřejmě tuto možnost využijeme i při parkování v husté městské zástavbě.

Díky rozměrům většího osobního vozidla, nemáme problém kamkoliv v městském provozu dojet a díky dvěma možnostem vyložení nákladu. V městském provozu samozřejmě oceníme jednu z hlavních výhod elektromobility a to minimální spotřebu energie a to z důvodu vysoce kvalitní rekuperace.

Tedy si dovedeme představit řemeslníka, který jede k zákazníkovi na práci například opravu rozbitého odpadu a zaparkuje v blízkosti v nákupním centru či u dobíjecího sloupu, automobil připojí na nabíječku, během několika hodin se vrátí a může odjet. Další variantou je, že řemeslník ujede k zákazníkovi delší vzdálenost, a při práci, která trvá třeba celý den, např. instalace topení v novostavbě se připojí dobíječkou, která je součástí výbavy vozidla, a během celého pracovního dne si dobije kapacitu baterií k návratu domů. Akční rádius se může zvětšit až na více než 400 km za den.

Jízda po dálnicích

Jelikož se jedná o klasickou dodávku, kde na prvním místě je funkčnost, tolik se nehledí na aerodynamiku, je nutné tuto skutečnost brát v úvahu při jízdě po dálnici. Zde více než jinde se projeví faktory při jízdě proti větru a vyšší rychlosti což se odrazí na podstatně vyšší spotřebě elektrické energie. Tedy my, během našeho testu jsme na dálnicích převážnou většinu času dodržovali rychlost 110 km/hod, čímž jsme spotřebu snížili na únosnou mez. Díky slušně rozmístěným dobíječkám na dálnici, pak není problém automobil dobít a to speciálně u tohoto modelu za relativně krátký čas, kdy se z 30 % kapacity na 80 % dostaneme za slabých 30 minut, za tuto dobu si stihneme vypít kávu či sníst malý oběd.

Závěrečné zhodnocení

Musíme konstatovat, že jsme k testu dostali vysoce kvalitní vůz určený pro široké uplatnění u řemeslníků a malých firem zabývajících se rozvozem zboží a to především s ekologickým přesahem, jelikož vůz v městském provozu nevypouští exhalace a přináší tzv. čistou energii do města. V současné době se začíná rozvíjet solární energie a tak v budoucnu si jistě řada firem umístí na své budovy domácí malou solární elektrárnu a pak bude svůj vozový park provozovat s vysoce nízkými náklady, protože kombinace solární elektrárny s bateriovým úložištěm dokáže dobít nejen automobily ve vozovém parku, ale současně i snížit náklady samotné firmy. Domníváme se že Peugeot e-Partner je velkým vkladem do budoucnosti a pomůže k rozšíření elektromobility v segmentu OSVČ.

 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 95 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý
Praha a okolí 125 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí
Praha 120 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý
Liberec
240 km městský provoz, okresní silnice, dálnice
den pátý
Beroun
100 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha  30 km okresní silnice, městský provoz

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV Ssang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric

Citroën ë-Berlingo

Renault Arkana HEV
PEUGEOT e-Traveller – zimní test
Hyundai – Santa Fe. CITROËN ë-C4. – zimní test
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre
Citroën C5 Aircross

SsangYong Korando 1.5

DS 9 – TENSE 360 k 4×4

Honda Civic e:HEV