Do naší redakce jsme dostali k otestování vůz s čistě benzínovým motorem korejského výrobce SsangYong. Jedná se o SUV SsangYong Korando 1.5 a námi testovaná verze měla pohon přední nápravy. Po delší době se jednalo o vůz s pouze jednou pohonnou jednotkou.
První dojmy
Jelikož uběhla dlouhá doba od našeho testu předchozího typu Tivoli, museli jsme se s uspořádáním ovládacích prvků a celkovým nastavením vozidla trochu déle seznamovat, ale stačilo k tomu pár ilometrů při první jízdě. A to z důvodu dobře rozmístěných ovládacích prvků, z nichž řada je zautomatizovaných např. rozsvěcení světel, stírání stěračů a k tomu jako bonus automatické ovládání klimatizace ve voze. Další výhodou byla automatická převodovka, takže na první dojem auto po několika málo kilometrech padlo do ruky a po celý test bylo naším příjemným společníkem. V naší redakci většinou testujeme hybridní či elektrické vozy, a tak trvalý byť nepatrný hluk z motorového prostoru byl pro nás nezvyk.
Jízda po městě a okresních silnicích
Vozidlo svými rozměry není předem určeno do hustého městského provozu. Ale jak jsme si již u několika předchozích testovaných vozidel ověřili, v dnešní době na tom tolik nezáleží, a to z důvodu snadného parkování i s poměrně rozměrným automobilem díky couvací kameře a řadě senzorů, jednoduše zacouváme i do menšího prostoru a v nákupních centrech a podzemních garážích se pohybujeme naprosto v pohodě. Musíme si jen zvyknout na vyšší posed. Při popojíždění v městském provozu velice dobře funguje adaptabilní tempomat, tak byť za cenu zvýšené spotřeby můžeme v pohodě a v klidu využívat tento vůz pro městský provoz.
Na okresních silnicích se s tímto automobilem pohybujeme bezpečně a rychle a to zejména díky pružnému motoru a řadě asistenčních prvků. Tyto prvky velice přesně upozorňují na vybočení z jízdního pruhu, na nutnost snížit rychlost a dokonce sledují dobu jízdy a upozorní na potřebu dělat zastávku na odpočinek. Velkým pomocníkem především v tomto ročním období, kdy se stmívá poměrně brzo, je automatické přepínání dálkových světel, takže se můžeme tak soustředit pouze na jízdu. Výstrahy ve formě zvukového i obrazového upozornění se objeví v případě, že nedržíte volant, vybočujete z jízdního pruhu, či hrozí kolize, upozorňuje také na policejní radar. Vozidlo se na těchto okresních silnicích chová velmi klidně a my si tak můžeme užívat jízdu. Ve srovnání s automobily podobné kategorie je SSangYong Korando 1.5 velice úspěšný a to také díky nižší pořizovací ceně. Pokud jde o spotřebu na těchto komunikacích, dostáváme se na průměrnou spotřebu kolem 8 l/100 km. Samozřejmě záleží na zvoleném jízdním režimu. Můžeme vybrat: Sport, Normal a Winter.
Jízda po dálnici
Tyto velké SUV automobily s vyšším výkonem jsou především určeny k delším cestám a jízdu po dálnici. To se projevilo při našem testu, kdy jízda po dálnici byla klidná, pohodová a díky výborným sedadlům pohodlná a neunavující. Při vjezdu na dálnici si nastavíme prvky adaptabilního tempomatu, automatické stěrače, automatické svícení a vzdálenost vozidla před námi . V případě nutnosti rychlého vybočení a návratu do pravého jízdního pruhu za pomaleji jedoucí automobil adaptabilní tempomat operativně zvyšuje a snižuje rychlost a my se můžeme soustředit na bezpečnost provozu. U tohoto automobilu je však nutné vnímat na které straně je umístěna kamera, která sleduje vzdálenost vozidla před námi, protože v okamžiku, kdy před námi jedoucí vozidlo zmizí ze zorného pole vozu, začne automaticky zrychlovat na nastavenou rychlost. Toto však nehrozí na dálnici, ale především na okresních silnicích.
Při tomto stylu jízdy se na dálnici dostaneme na spotřebu kolem 9 l/100 km. Musíme se smířit s tím, že jsme si pořídili velký vůz s velkým zavazadlovým prostorem, který nám poskytuje pohodlí a díky benzínovému motoru tedy i vyšší spotřebu. To však neznamená, že nemůžeme zvolit variantu pomalejší jízdy, čímž snížíme spotřebu i na dálnicích.
Závěrem
Během našich testů s jinými automobily jsme si všimli, že se na českých silnicích objevují automobily tohoto korejského výrobce a právě díky tomuto testu jsme pochopili proč. Za příznivou cenu dostaneme vůz s výbornou výbavou, s výbornými jízdními vlastnostmi a s řadou bezpečnostních prvků. Nám však chyběla možnost využití hybridního pohonu, který by tento automobil posunul ještě o mnoho výše a poskytnul by velký vklad do budoucnosti. Z hledisku poměru cena : výkon můžeme konstatovat, že za pořizovací cenu dostane zákazník kvalitní vůz a navíc řadu bezpečnostních a asistenčních prvků a velmi dobré pohodlí. Jistě si najde svoji cílovou skupinu a my můžeme tento vůz jen doporučit.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | vvýborné |
Pocit z jízdy | 7 | výborný |
Pohodlí | 8 | Super |
Ovládání vozidla | 8 | intuitivní |
Dojezdová vzdálenost | 6 | dobrá |
Design vozidla |
7 |
SUV |
Průměr |
7 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 95 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 145 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha | 120 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Litomyšl |
380 km | městský provoz, okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Beroun |
100 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 30 km | okresní silnice, městský provoz |