Do naší redakce jsme dostali k testování vůz francouzského výrobce osobních vozidel Peugeot, a to hybridní verzi řady 308. Kombinace benzínového a elektrického motoru dodává vozidlu ekologickou stránku a rychlost. Automobil svými elegantními liniemi a nízkým posedem je určen k rychlé a spolehlivé jízdě, což se potvrdilo i v našem týdenním testu.
První dojmy
Jelikož máme již delší dobu zkušenosti s vozidly tohoto výrobce, první dojem byl stejný jako vždy : elegance, pohodlí a plynulá jízda. Toto bylo ještě stupeň umocněno pohodlnými sedadly s možností masáže během jízdy, a to jak u řidiče, tak u spolujezdce. Seznámení se se všemi ovládacími prvky trvá několik málo okamžiků nejen pro zkušeného řidiče, jelikož vše je nastaveno intuitivně a přizpůsobeno bezpečné jízdě. Již po několika málo kilometrech bylo zřejmé, že na prvním místě je zde bezpečnost, především díky řadě bezpečnostních prvků upozorňujících na styl jízdy. První dojem tedy byl výborný.
Jízda po městě a okresních silnicích
Vzhledem k tomu, že se jednalo o jeden z posledních modelů, byl vůz vybaven řadou asistenčních prvků a zároveň vysoce kvalitní navigací. Tato navigace vás bezpečně v jakémkoliv městském provozu dovede na místo určení, a to i v naprosto neznámém městě. Měli jsme možnost si toto ověřit a podrobněji se zmíníme v navazujícím článku zaměřeném na delší cestu až k moři.
Nedílnou součástí hybridního vozidla je v městském provozu elektrická část. Zde právě nastává okamžik, kdy při nastavení hybridního pohonu automobil automaticky přepíná z elektrického na motorový pohon, a naopak a v dlouhých kolonách velice dobře rekuperuje a tak v případě, že máme baterii již vybitou, dokáže energii získat a vracet zpět při delších jízdách po městě a my při našem testování měli možnost vyzkoušet popojíždění v dlouhých kolonách, se spotřeba v oblasti benzínu pohybuje na úrovni nula.
Velkou výhodou mimoměstského provozu na okresních silnicích v členitém terénu je opět schopnost rekuperace a využívání všech možností získání energie. Při testu jsme se snažili mít baterii alespoň z poloviny dobitou, což přináší velkou efektivitu a snižuje spotřebu. Pro nás bylo překvapivé, na kolika místech vozidlo dokáže přepnout na elektrický pohon a také jak dokáže energii rekuperovat. Vše je možné sledovat na displeji umístěném na středním panelu v sekci Energie. Pro řidiče, kteří nemají zkušenosti s provozem hybridních automobilů upozorňujeme, že je potřeba během cesty udržovat baterii částečně nabitou a pokud to není možné, snažit se rekuperovat energii. To znamená blížíme-li se k hranici obce, místo toho, abychom zbytečně brzdili, můžeme využít režim B, kterým zvýšíme rekuperační schopnost vozidla a dobrždění nám vrací energii do baterií. Nabízíme jednoduchý příklad: pokud si vypůjčíme elektrokolo, vybereme si delší trasu a využíváme pomoc baterie na maximum, stane se, že se baterie vybije. Potom je kolo těžké a cesta zpět náročná. Vracíme s unaveni, jelikož musíme vynaložit energii navíc, abychom „ušlapali“ tak těžké kolo.
Podobně je tomu u hybridních vozidel. V momentě, kdy přestaneme využívat a rekuperovat energii do baterií, automobil veze váhu navíc a tudíž se radikálně zvýší jeho spotřeba. Proto je důležitým aspektem u všech hybridních automobilů udržovat energii v bateriích na určité úrovni, a po celou jízdu inteligentně rekuperovat. Odměnou nám potom je velice nízká spotřeba.
Jízda po dálnicích
S automobilem Peugeot 308 e-GT PACK HYBRID 225 e-EAT8 jsme absolvovali jízdy na velmi dlouhé vzdálenosti, a to po většinu času právě na dálnicích. Zde musíme především zdůraznit, že jízdní vlastnosti automobilu díky nízké světlosti vozu jsou přímo předurčeny pro jízdu po dálnici a nezažili jsme jediný problém, a to i za průtrže mračen a při velice špatné viditelnosti. Ve vozidle jsou instalovány asistenční prvky, které pomáhají při řízení. Je to především adaptabilní tempomat a také sledování jízdy v jízdních pruzích. Jak již bylo výše zmíněno, je vše nastaveno na maximální bezpečnost řidiče a to jsme poznali především při jízdě po dálnici. Nejen že automobil hlídá rozestup a v případě blízkosti vozidla před vámi přijde výstraha, ale dokonce hlídá, zda držíte volant a při delší jízdě upozorní řidiče na nutnost odpočinku. Jsou to docela dobře a přísně nastavené prvky, protože díky asistenci vozidla ve své podstatě auto jede samo a proto je důležité hlídat ostražitost řidiče. Někdy ono upozornění bylo podle našeho názoru až přísné, ale byli jsme za něj rádi. Protože platí nejdůležitější pravidlo všech cest: pravidlo šťastného návratu. Co nás velmi příjemně potěšilo byla inteligentní funkce světlometů, které mají funkci, díky které se automaticky přepínají na dálková světla, toto vozidlo má také systém natáčení světlometů, takže dobře vidíme okraj silnice, ale přitom neoslňujeme protijedoucí řidiče. Dalším příjemným překvapením bylo, jak funguje rekuperace i na dálnici. I když se to možná nezdá, i na dálnici nastanou okamžiky, kdy vozidlo má přebytečnou energii a tu poté využije na rekuperaci a dobití baterií. V navazujícím článku zaměřeném na cestu na pobřeží Chorvatska se dozvíte podrobnější informace. I zde zdůrazňujeme nutnost pravidelného dobíjení baterií. Můžeme si také pro určitý klid nastavit tzv. variantu e-save. To znamená, že si vyrobíme energii do baterií, kterou potom můžeme využít k dojezdu na elektrický pohon. Samozřejmě kombinace elektrického a benzínového pohonu snižuje spotřebu a v neposlední řadě šetří planetu, díky snížení emisí.
Závěrem:
Naše poslední zkušenosti s automobily značky Peugeot jsou více než příznivé a nebylo tomu jinak u modelu Peugeot 308 e-GT PACK HYBRID 225 e-EAT8. Automobil má vynikající jízdní vlastnosti, vysoce kvalitní adaptabilní tempomat, pohodlná sedadla, ovládací prvky jsou dobře dostupné a jízda v něm není ani ujetí několika stovek kilometrů únavná. Během našeho testu jsme zažili jen jednu menší prekérní situaci, kdy nám z neznámých důvodů přestala fungovat navigace, ale díky propojení telefonu jsme měli alternativní možnost a po klasickém počítačovém vypnutí a zapnutí vozidla se vše vrátilo k normálu. Při dlouhé cestě je skutečně bonusem možnost využití masážní funkce sedadel, která nabízí několik variant a u každé z těchto variant lze nastavit různé stupně intenzity. Automobil můžeme doporučit pro rodiny s malými dětmi i pro sportovně naladěné řidiče a to to také díky relativně velkému zavazadlovému prostoru, který se jednoduše může v případě dvou cestujících rozšířit sklopením zadních sedadel. Díky tomu, že vozidlo má nízkou světlost nad vozovkou není zřejmě vhodné pro lidi se sníženou pohyblivostí a s vyšší hmotností.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | skvěké |
Pocit z jízdy | 8 | pohodový |
Pohodlí | 8 | Výborné |
Ovládání vozidla | 8 | vynikající |
Dojezdová vzdálenost | 8 | odpovídající vozu |
Design vozidla |
8 |
Aerodynamický
|
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 95 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Graz | 545 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Poreč | 320 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Poreč a okolí |
80km | městský provoz, okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Praha |
880 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 30 km | okresní silnice, městský provoz |