Nová Dacia Spring – dostupný elektrický automobil

Po delší době jsme do naší redakce dostali plně elektrický vůz. Jednalo se o Dacii Spring, která v současné době spadá pod koncern Renault. Je to malý, městský plně elektrický vůz.

První dojmy

Automobil jsme si převzali v autosalonu s klíčky ve voze a vyrazili jsme směle do provozu. Po několika málo kilometrech jsme zastavili u nákupního centra, vystoupili z automobilu a šli jsme si nakoupit oběd. Po nákupu jsme nasedli do vozidla, vložili klíček, jelikož Dacia Spring používá klasický klíček ve spínací skříňce, otočili jsme do polohy jízda a nic se nedělo. Vozidlo za žádných okolností nebylo schopné se rozjet. Nezbylo nám nic jiného než vytočit číslo  asistenční osoby a zjistili jsme tuto skutečnost: Uvedení automobilu do provozu má tento postup: vložíme klíček do spínací skříňky, otočíme do polohy jedna, sešlápneme brzdový pedál, počkáme na rozsvícení nápisu OK na palubní desce a posuneme klíček do polohy dvě. Tím je automobil uveden do provozuschopného stavu. Nevíme, zda je tato varianta důležitá pro oživení celého vozidla, ale je to v každém případě odlišné od ostatních elektrických vozů . Samozřejmě v dalším týdenním testování jsme si tuto proceduru zautomatizovali.

Samozřejmě, jelikož se  u nás nejednalo o první testovaný vůz tohoto výrobce, který se pohybuje v nižší hladině pořizovacích cen vozu, jsme zvyklí na jednoduchý interiér a jednoduché ovládací prvky. O to více nás při jízdě překvapilo hlídání bezpečné vzdálenosti od před námi jedoucích vozidel. Na druhou stranu všechny prvky klimatizace jsou ovládány tlačítky. Samotné nastavení vozu je jednoduché, avšak po pár kilometrech je první dojem z vozu velice příznivý.

Jízda po městě a okresních silnicích

Tento první plně elektrický model od výrobce Dacia s názvem Spring je primárně určen pro městských a příměstský provoz, což předurčuje i maximální dojezd na plně dobitou baterii což je 200 km. To tomuto automobilu plně vyhovuje. V městském provozu se cítí jako ryba ve vodě, rekuperace je výborná. Pokud hovoříme o velikosti zavazadlového prostoru pro nákup, tak při složení zadních sedadel dokážeme tento prostor vyplnit i velkým nákladem, což můžeme doložit naším testem, kdy jsme naložili papírové kartony od nových výrobků a do zavazadlového prostoru. Další nedílnou výhodou vozidla je jeho malý rozměr, tudíž snadné parkování, které bylo v námi testované verzi podpořenou zadní couvací kamerou a parkovacím asistentem. Velice jsme oceňovali schopnost rychlého dobíjení, kterou jsme si sami ověřili v nákupním centru, které poskytuje dobíjení na svém parkovišti, kdy z necelých 40 % za velmi krátkou dobu nákupu cca 20 minut jsme se dostali na dobití baterie na 80% .

V příměstském provozu můžeme ocenit omezovač rychlosti, který nás nepustí dále než na námi zvolenou rychlost a schopnosti navigačního a mapového modulu upozorňovat na rychlost ve městě zvukovým signálem, což bylo překvapující ve vozidle této cenové kategorie. Sedadla byla poměrně pohodlná, avšak prostor pro spolujezdce na zadních sedadlech byl poněkud omezený. Nemůžeme zde očekávat pohodlnou cestu pro pět pasažérů na delší cestu ani na pravidelnou jízdu do zaměstnání s plně obsazený vozidlem. Ale na příměstské dojíždění do cca 30 km je toto vozidlo vysoce ekonomické odpovídající dnešnímu environmentálnímu vztahu k planetě.

Jízda po dálnici

Nemůžeme napsat že automobil Dacia Spring není určeno pro dálniční provoz. Absolvovali jsme několik úseků v délce cca 150 km na dálnici a to i při jízdě maximální povolenou rychlosti. Spotřeba elektrické energie se nijak výrazně nezvýšila, ale stabilita vozidla při rychlosti nad 120 km/hod nebyla ideální. Proto pro jízdu na dálnici jsme volili rychlost 100-115 km/hod čímž jsme dosáhli optimálního poměru mezi rychlostí a bezpečnosti a ekonomičností. Podle informace dodavatele testovaného vozidla byly na námi testovaném automobilu obuty pneumatiky od čínského výrobce . Tyto pneumatiky při jízdě na dálnici byly relativně uspokojivé, ale na tento typ automobilu jsou používány také pneumatiky značky Continental, které by byly zřejmě pro jízdu na dálnici vhodnější. Nemusíme se obávat vyjet s automobilem Dacia Spring na dálnici, ale na překonávání dlouhých úseků nepovažujeme toto vozidlo za ideální.

 

Závěrem

V naší redakci jsme testovali za poslední roky dostatečný počet elektrických automobilů i automobilů s hybridním pohonem. Jejich pořizovací cena většinou dosahovala kolem milion Korun,  vysoká cena tedy byly hlavním argumentem odpůrců elektrických vozidel. Dacia Spring však svojí pořizovací cenou kolem 500 tisíc Korun všem odpůrcům elektromobility vyrazila jeden argument z ruky. Dalším nedílným plusem tohoto vozidla je jednoduchost ovládání . Mnoho výrobců elektromobilů se předhání ve vybavení vozidla dalšími „vychytávkami“. Zvláště méně technicky zdatnější uživatelé se toho obávají. To u tohoto automobilu odpadá. Tlačítkové ovládání většiny prvků ve vozidle, jednoduchá digitální navigaci , ovládání bočních oken nezvykle ale příjemně na středovém panelu.Také rychlost dobíjení předurčuje tento automobil k rychlejšímu rozvoji elektromobility nejen v České republice. Zde lze plně využít  rčení používané výrobci „Elektrický automobil jako druhý automobil do rodiny“

Naše redakce byla s tímto vozidlem spokojena a dovedeme si ho dobře představit jako redakční vůz pro reportáže ne příliš dlouhé vzdálenosti.

Ze stránek výrobce

Průkopník cenově dostupné elektromobility! Nová Dacia Spring je postavena na základě 10 letých zkušeností  a odbornosti Skupiny Renault, předního výrobce elektromobilů. Dělá tak nové technologie opět nejdostupnější na trhu.

Více informací naleznete ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 6 uspokojivé
Pocit z jízdy 6 pohodový
Pohodlí 5 průměrné
Ovládání vozidla 6 dobré
Dojezdová vzdálenost 5 průměrná
Design vozidla
7
Klasický
Průměr
6
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 106 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý
Praha a okolí 80 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí
Mělník 120 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý
Beroun 80km městský provoz, okresní silnice, dálnice
den pátý
Praha
90 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 110km okresní silnice, městský provoz

 

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV SSang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Renault Arkana HEV
Hyundai – Santa Fe.
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre