Do naší redakce jsme dostali k testování novou Hondu HR-V e:HEV. Jedná se o hybridní vozidlo s elektromobilem a bateriemi, kde však nepotřebujete dobíjecí stanice, jelikož celý systém je automatizovaný. Tímto směrem se zatím výrobce vozidel Honda ubírá, a tak kromě Honda e: nemá ve své nabídce jiný čistý elektromobil. Přesto musíme konstatovat, že tento systém představuje výhodný přechod pro stávající klasické pohony k elektro pohonům.
První dojmy
Všechna námi testovaná vozidla značky Honda jsou velmi příjemná a na první dojem bez problémů ovladatelná. Na rozdíl od evropských výrobců je zde znát jiný přístup v designu palubní desky a ovládacích prvků, ale orientace je intuitivní a bez nutného dlouhého přemýšlení, kde jaký prvek najdeme. Stejně tak na první okamžik nastavíme adaptabilní tempomat a asistenční prvky. Jediné, co je třeba vědět a znát z jiných vozidel, je jejich použití. Automobil je vybaven velkými zpětnými zrcátky a poskytuje velice kvalitní výhled. Jelikož si automobily vyzvedáváme v Praze, naše první kilometry tedy probíhaly v městském provozu. Aniž bychom se o cokoliv museli snažit, většina jízdy probíhala na elektrický pohon, což bylo na palubní desce indikováno zelenou ikonou s písmeny EV a samozřejmě tichým chodem. První dojem tedy byl : kompaktní, pohodové příjemné SUV.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
I když svými rozměry se tento vůz neřadí do kategorie městský automobil, dnes jak vidíme v provozu, nikdo to neřeší. I tak to pojal výrobce a automobil díky hybridnímu pohonu je v městském provozu ekonomický, ekologický a dobře ovladatelný. Díky bezpečnostním prvkům vás upozorní na vozidla vlevo, vpravo, před vámi i za vámi, díky adaptabilnímu tempomatu se v dlouhých dopravních kolonách pohybujete automaticky a v současných teplotách oceníte i výborně fungující klimatizaci, která na základě automatického systému vyhodnotí, zda bude nasávat vzduch zvenku, nebo bude fungovat na bázi uzavřeného okruhu. Ve vozidle si můžete určit ze tří jízdních módů: Sport, Normal a Eco.
Jeho spotřebu ovlivňuje také styl jízdy, a tak se již nemusíme obávat zbytečného dobrzďování, jak je obvyklé v dopravních kolonách, jelikož takto rekuperujeme energii do baterií. Parkování není vůbec komplikované, couvací kamery a senzory vás naprosto přesně navedou na místo.
Opustíme-li město a vydáme se po okresních silnicích, máme na těchto cestách spolehlivého společníka. Díky kvalitnímu motoru nemáme problém s žádným stoupáním a vyvážený podvozek v kombinaci s elektrickou částí nám dodává pružnost výkonu a stabilitu vozidla v zatáčkách. Řízení se tak stává snadnějším, pohodlnějším a ekonomičtějším. A na závěr jako bonus musíme uvést, že spotřeba v tomto módu se dostává na 5,6 l/ 100 km. Záleží samozřejmě na tom, jak jste během jízdy schopni rekuperovat energii do baterií.
Jízda po dálnicích
Automobil Honda HR-V e:HEV je osazen motorem Honda a jak je známo, poslední mistr světa F1 Max Verstappen využíval právě pohonné jednotky tohoto výrobce. Výrobce uvádí, a i my můžeme potvrdit, že aplikuje onu technologii do tohoto vozidla. Je až překvapivé, že při vysoké rychlosti dokáže vůz na dálnici rekuperovat a v určitých fázích využívat pouze elektrický pohon. Je více než jasné, že výrobce použil stejný algoritmus jako je využit při závodech Formule 1. Tedy bez problémů na dálnici automobil za mírně zvýšené spotřeby překonává jakékoliv nástrahy českých dálnic se stoupáními a klesáními. Jediným zvláštním aspektem je zvýšený hluk motoru při nutnosti rychle akcelerovat.
Díky automatické převodovce toto neovlivníme, ale nemá to vliv na vyšší spotřebu. Při dlouhé jízdě na dálnici je vozidlo naprosto klidné a při využití všech asistenčních prvků maximálně bezpečné a můžeme si tak užívat klidnou, rychlou jízdu. Díky našemu cíli v Ústí nad Labem jsme se rozhodli vyzkoušet kousek za hranicemi v sousedním Německu i jízdu vyšší rychlostí a rozdíl mezi 130 km/ hod a 150 km / hodině nebyl u automobilu rozpoznatelný. Pokud i v této rychlosti někdo nenadále vjel do vašeho jízdního pruhu, automobil zareagoval snížením rychlosti a současně si dobil baterie.
Opravdu bylo až překvapivé, jak si i při výrazně vyšší rychlosti udržoval průměrnou spotřebu pod 6 l/100 km. Systém dle našich zkušeností aktivně přepíná z motoru na elektrický pohon a při každé možné příležitosti, kdy výkon motorové jednotky vozidlo k jízdě nepotřebuje, využije k dobití baterií. Musíme konstatovat, že tento vůz je na dlouhé cesty naprosto ideální a umožní vám cestovat v klidu, bezpečně a pohodlně a to díky svým vnitřním rozměrům všem pasažérům.
Závěrem:
Závěrem musíme konstatovat naši naprostou spokojenost s tímto modelem Honda HR-V e:HEV. Díky nutnosti se často přesouvat jsme s tímto vozidlem najeli více než 1 000 km po různých površích a typech silnic a vždy jsme cítili jistotu a bezpečí, a to jak při jízdě na dálnici, tak v hustém městském provozu. Dle našich informací se postupem času u tohoto výrobce objeví i plug-in hybrid a tak se můžeme těšit na další rozšíření vysoce kvalitních hybridních vozidel., což bude samozřejmě předpokládat další snížení spotřeby a přínos pro přírodu, ekologii a také pro naše peněženky.
Další informace ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | výborné |
Pocit z jízdy | 9 | pohodový |
Pohodlí | 9 | výborné |
Ovládání vozidla | 8 | spolehlivé |
Dojezdová vzdálenost | 7 | uspokojivá |
Design vozidla |
9 |
elegantní |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 202 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha | 80 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Plzeň | 181km | městský provoz, okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Ústí nad labem |
230 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 110km | okresní silnice, městský provoz |