Do naší redakce jsme dostali k otestování Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8 s klasickým benzínovým motorem. Tento vůz splňuje svými parametry a jízdními vlastnostmi kategorii malých rodinných sportovních vozů. V dřívější době jsme měli možnost testovat stejný model v elektrickém provedení.
První dojmy
Při usednutí do tohoto vozidla při prvním rozjetí vás překvapí jeho pružnost a akcelerace vozu. A také sportovní zvuk motoru. V kombinaci s kvalitní automatickou převodovkou během chvilky se s vozidlem sžijete a není žádný problém se zorientovat v ovládacích prvcích. Pro orientaci řidiče je zde pop-up displej v zorném poli, proto nemusí řidič během jízdy uhýbat očima na prostřední navigační panel. Automobil je vybaven mechanicky nastavitelnými sedadly s vyhříváním. Tedy na první dojem sympatické francouzské auto.
Jízda po městě a okresních silnicích
Sportovně laděný motor s vyšším výkonem vám poskytuje možnost rychlé a svižné jízdy, je zde varianta výběru ze tří jízdní módů: Eco, Normal a Sport s možností i mechanického řazení rychlostních stupňů pádly pod volantem. V městském provozu a při parkování využijeme kamery a čidla a tak zaparkování je celkem pohodové. Velkým plusem je při vystupování a nastupování možnost nastavení automatického zamknutí a odemknutí vozidla. Díky vybavení adaptabilním tempomatem na okresních silnicích se můžeme držet v pohodě v koloně, popřípadě za vozidlem, které je předepsanou rychlostí a nechceme jej předjíždět a to i v dostatečném rozestupu, kdy případné zrychlování a zpomalování je velice plynulé a bezpečné. Na jedinou věc si musíme dát pozor a to když vozidlo před námi odbočí do vracející se silnice, zůstává stále v zorném poli automobilu a ten začne automaticky brzdit. Ale na tyto jemné nuance si brzy zvykneme a užíváme si jízdu. Svými rozměry je tento automobil vhodný pro městský provoz a při volbě varianty Eco se dostáváme ke spotřebě kolem 6 l/ 100 km.
Velkou výhodou je v okamžiku, kdy potřebujeme rychle a na krátkou vzdálenost předjet možnost přepnutí na režim Sport a automobil v krátkém okamžiku zrychlí. Tedy vozidlo je vhodné pro tento provoz. Vozidlo disponuje zavazadlovým prostorem standardně velkým, pokud jej chceme rozšířit, pohodlně a rychle sklopíme zadní sedadla . Vekou výhodou je zde možnost i bez sklopení zadních sedadel převážet delší zavazadla například lyže s využitím otvoru mezi zadními sedadly.
Jízda po dálnici
Renomovaný francouzský výrobce Citroën si se svými vozidly „vyhrál“ a tak při jízdě po dálnici zažijeme pohodu a klid bezpečné a rychlé jízdy. U tohoto automobilu nejsou tolik zdůrazňovány asistenční prvky, avšak jejich přítomnost cítíme při jízdě. Při na navolení adaptabilního tempomatu, nastavení maximální povolené rychlosti si můžeme užívat klidnou, pohodovou, ekonomickou jízdu. Při jízdě na dálnici jsme se nesetkali s žádným probléme a dovedeme si s tímto automobilem představit cestu na delší vzdálenost, třeba až k moři.
Zde se dostáváme na spotřebu kolem 6,5 l/ 100 km, což je velice slušná spotřeba.
Závěrem
Ve vozidle nalezneme řadu zajímavostí. Jednou z nich je pultík u spolujezdce na připojení tabletu a šuplík, který má mnohostranné využití. Praktický je sklápěcí stojánek pro vložení pohárků s nápojem umístněný mezi zadními sedadly. Zavazadlový prostor je rozdělen na dvě patra. Spotřebu vozidla a dojezdovou vzdálenost máme stále v zorném poli řidiče na palubní desce. Zaznamenali jsme však, že zřejmě palubní počítač vypočítává dojezdovou vzdálenost z průměrné rychlosti za posledních pár minut jízdy. Z testování čistě elektrických vozidel jsme si zvykli na rekuperaci a tedy plynulé přibývání kilometrů dojezdové vzdálenosti díky zrekuperované energii. U benzínových motorů, jako byl tento, nás to překvapilo. Chvíli byla dojezdová vzdálenost 150 km a po chvíli se změnila na 90 km tudíž jsme dospěli k závěru, že vše je vypočítáváno dle stavu jízdy v průběhu posledních okamžiků. Pro majitele tohoto automobilu nebude těžké si na tento parametr zvyknout.
Automobil Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8 můžeme doporučit mladým rodinám, či seniorům toužícím po sportovnější jízdě, sedadla poskytují dostatek pohodlí a jízda je pohodová.
Ze stránek výrobce
Nový CITROËN C4 je vybaven exkluzivním odpružením s progresivními hydraulickými dorazy®, které zajišťují maximální jízdní komfort a navozují dojem, že vůz nad nerovnostmi vozovky doslova přeletí. Inovace Citroën pro větší dynamiku a potěšení z jízdy.Princip fungování je jednoduchý. Speciální systém odpružení má navíc v obou koncových polohách hydraulické dorazy: jeden pro kompresi a druhý pro odskok. Odpružení tak funguje ve dvou fázích v závislosti na namáhání:
- U mírných stlačení a následném odskoku kontroluje pružina ve spolupráci s tlumičem společně svislé pohyby bez využití hydraulických dorazů. To budí dojem, že auto přes deformace silnice doslova letí.
- U velkých kompresí a s nimi spojenými odskoky pracuje pružina a tlumič ve spojení s hydraulickým dorazem, který postupně zpomaluje pohyb, čímž se zabrání náhlým zastavením na konci zdvihu. Hydraulický doraz energii absorbuje a rozptýlí. Neexistuje tedy žádný odraz a cestující jsou dokonale izolováni od nerovností vozovky.
Citröen ëC4 – s tímto elektrickým elegánem dosáhneme hravě svých cílů
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | výborné |
Pocit z jízdy | 8 | pohodový |
Pohodlí | 8 | dobré |
Ovládání vozidla | 7 | výborné |
Dojezdová vzdálenost | 6 | uspokojivá |
Design vozidla |
7 |
elegantní |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 102 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha | 80 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Gmünd | 381km | městský provoz, okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Beroun |
88 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 110km | okresní silnice, městský provoz |