Nová Dacia Duster 4×4 dojede do hor i na hrady !

Do naší redakce jsme dostali k testování zahraniční automobil nejčastěji se vyskytující na našich silnicích Dacia Duster. Na rozdíl od námi testovaného předchozího typu byl tento model s pohonem všech čtyř kol. Jednalo se o vylepšenou verzi. 

První dojmy

Po usednutí do vozidla již na první dojem bylo zřejmé, že se jedná o novější a vylepšenou verzi modelu Dacia Duster vybaveného dieselovým motorem. Velice mile nás překvapilo propojení mobilního telefonu s vozidlem, a to včetně programu Android auto bez použití kabelu pouze přes Bluetooth spojení. Vždy když testujeme automobily této třídy se musíme trochu vrátit v čase zpět, a tak nás nepřekvapil velký volant a dalo by se říci strohé uspořádání ovládacích prvků. Automobil je však na první dojem naprosto v pohodě při řízení a díky automatickému pohonu všech čtyř kol skvěle drží jízdní stopu. Musíme konstatovat, že v porovnání s testovaným modelem v loňském roce je tento o třídu výše. V tomto hodnocení je samozřejmě zohledněna jeho kategorie a pořizovací cena.

Jízda ve městě a okresních silnicích

Automobil jako takový je primárně určen na jízdu v těžším terénu, kde využije řadu asistenčních prvků jako například systém hlídání mrtvého úhlu, kamerový systém Multiview, asistent pro sjezd prudkých svahů, tempomat a omezovač rychlosti, asistent nouzového brzdění, asistent rozjezdu do kopce. Přesto se v žádném případě nemusíme obávat jízdy v městském provozu, a to díky pružné převodovce, která díky svými šesti převodovými stupni dokáže se plynule proplétat městským provozem. Díky tomu, že se jedná o terénní vůz, první tři rychlostní stupně během prvních několika málo vteřin přeřadíme, a pro plynulý pohyb v městském provozu při dodržování maximální povolené rychlosti 50 km/hodinu nám v pohodě vystačí pátý rychlostní stupeň. Tedy plynule přejdeme na jízdu mimo město zařazením šestého rychlostního stupně a od rychlosti 60 km/hodinu výše se nemusíme zabývat řazením. Nezkušení řidiči uvítají , že se vždy na palubní desce objeví šipka znázorňující  zda je nutné podřadit nebo přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. To je možná také z důvodu, že odhlučnění motoru je zde docela na vysoké úrovni.  Kameru při couvání zde objevíme, což je možná pro některé uživatele překvapující, a to nám usnadní parkování v hustém městském provozu.

Při našem testu jsme měli možnost díky méně kvalitním vozovkám otestovat automobil a musíme konstatovat, že na okresních silnicích je tento vůz jako ryba ve vodě.

Díky kvalitním pneumatikám Good Year a kvalitnímu podvozku jsme se i na rozbitých silnicích cítili bezpečně a automobil jako takový zde působí kompaktním dojmem. Připočítáme-li k tomu průměrnou spotřebu kolem 6 l/100 km, můžeme být spokojeni. Během testu nejeli po nezpevněném terénu, jako jsou polní cesty, ale dovedeme si představit že není pro tento vůz problém se zde pohybovat . Na obrazovce nalezneme zobrazení úhlu stoupání a klesání vozidla.

Malá poznámka: během jízdy jsme potkali mnoho automobilů stejného výrobce a také stejného poznámku. Zvláště jsme si všimli, že tento model využívají stavební firmy.

Jízda po dálnicích

Na úvod zde musíme podotknout, že spokojenost s jízdou je průměrná a to ze dvou hledisek: automobil jako takový není vybaveno adaptabilním tempomatem ani systémem hlídání v jízdních pruzích a současně při vysoké rychlosti se zvyšuje i hluk motoru. Nemůžeme říci, že se jedná o nesnesitelný hluk, ale v porovnání s jinými námi testovanými automobily, jsme museli zvýšit hlasitost rádia a více se soustředit na jízdu. Přesto však můžeme konstatovat, že automobil nás dovezl bezpečně a v pohodě do cíle našich výletů a v žádném případě jsme nepociťovali nestabilitu a nepohodu.

Bez problémů zvládalo jízdu maximální povolenou rychlostí a to na stále zařazený šestý rychlostní stupeň, který jsme při jízdě na dálnici vůbec neměnili. Je třeba se připravit na trochu méně pohodlné sedačky a přizpůsobit tomu posed řidiče a pokud najdeme ideální pozici, není problém absolvovat dlouhou trasu, například na dovolenou k moři. Pružný motor dovoluje rychlou a bezpečnou jízdu. Snažili jsme se zohledňovat,  relativně nízkou pořizovací cenu, za kterou dostáváme automobil s kvalitním motorovým vybavením od renomovaného výrobce Renault, současně si můžeme i všimnout na sklech také označení tohoto výrobce a tak velká část vozidla vychází z jiných typů této skupiny.

Opět na závěr musíme konstatovat, že spotřeba při jízdě na dálnici se pohybovala kolem 8 l/ 100 km.

 

Závěrečné zhodnocení:

Pro naše čtenáře, kteří sledují naše testy automobilů a vidí kontinuální testování a vědí, že přechozím námi testovaným automobilem, byla vysoce kvalitní limuzína DS 9. Přesto Dacia Duster při našem testování obstála. Vozidlo poskytuje standardní jízdní vlastnosti s tím, že se musíme připravit na určitý nižší komfort například vyhřívání sedadel má pouze nastavení jednoho stupně: zapnuto – vypnuto. V průběhu našeho testu se několikrát stalo, že zamrzla navigace a museli jsme ji restartovat. Přesto všechno jsme v pohodě a klidu dojeli vždy do cíle a opravdu mnoho řidičů se stejným vozidlem jsme potkávali na cestách a z toho vyvozujeme, že politika skupiny Renault se v naší republice vyplácí: poskytuje českému řidiči levný automobil v provedení SUV s pohonem všech čtyř kol a tak splní touhu  mnoha českých domácností mít tento typ vozidla. Není jiným důkazem než vysoká prodejnost a dle našich informací se na tento typ čeká více než půl roku.

 

 

Více informací naleznete ZDE

 

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 7 uspokojivé
Pocit z jízdy 7 pohodový
Pohodlí 7 dobré
Ovládání vozidla 7 odpovídající vozu
Dojezdová vzdálenost 8 uspokojivá
Design vozidla
7
praktický
Průměr
7
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 106 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý
Praha a okolí 102 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí
Praha a okolí 80 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý
Slavonice 380km městský provoz, okresní silnice, dálnice
den pátý
Praha
88 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 110km okresní silnice, městský provoz

 

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV SSang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller
Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e
Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.
Renault Arkana HEV
Hyundai – Santa Fe.
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre