Do naší redakce jsme dostali k testování zahraniční automobil nejčastěji se vyskytující na našich silnicích Dacia Duster. Na rozdíl od námi testovaného předchozího typu byl tento model s pohonem všech čtyř kol. Jednalo se o vylepšenou verzi.
První dojmy
Po usednutí do vozidla již na první dojem bylo zřejmé, že se jedná o novější a vylepšenou verzi modelu Dacia Duster vybaveného dieselovým motorem. Velice mile nás překvapilo propojení mobilního telefonu s vozidlem, a to včetně programu Android auto bez použití kabelu pouze přes Bluetooth spojení. Vždy když testujeme automobily této třídy se musíme trochu vrátit v čase zpět, a tak nás nepřekvapil velký volant a dalo by se říci strohé uspořádání ovládacích prvků. Automobil je však na první dojem naprosto v pohodě při řízení a díky automatickému pohonu všech čtyř kol skvěle drží jízdní stopu. Musíme konstatovat, že v porovnání s testovaným modelem v loňském roce je tento o třídu výše. V tomto hodnocení je samozřejmě zohledněna jeho kategorie a pořizovací cena.
Jízda ve městě a okresních silnicích
Automobil jako takový je primárně určen na jízdu v těžším terénu, kde využije řadu asistenčních prvků jako například systém hlídání mrtvého úhlu, kamerový systém Multiview, asistent pro sjezd prudkých svahů, tempomat a omezovač rychlosti, asistent nouzového brzdění, asistent rozjezdu do kopce. Přesto se v žádném případě nemusíme obávat jízdy v městském provozu, a to díky pružné převodovce, která díky svými šesti převodovými stupni dokáže se plynule proplétat městským provozem. Díky tomu, že se jedná o terénní vůz, první tři rychlostní stupně během prvních několika málo vteřin přeřadíme, a pro plynulý pohyb v městském provozu při dodržování maximální povolené rychlosti 50 km/hodinu nám v pohodě vystačí pátý rychlostní stupeň. Tedy plynule přejdeme na jízdu mimo město zařazením šestého rychlostního stupně a od rychlosti 60 km/hodinu výše se nemusíme zabývat řazením. Nezkušení řidiči uvítají , že se vždy na palubní desce objeví šipka znázorňující zda je nutné podřadit nebo přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. To je možná také z důvodu, že odhlučnění motoru je zde docela na vysoké úrovni. Kameru při couvání zde objevíme, což je možná pro některé uživatele překvapující, a to nám usnadní parkování v hustém městském provozu.
Při našem testu jsme měli možnost díky méně kvalitním vozovkám otestovat automobil a musíme konstatovat, že na okresních silnicích je tento vůz jako ryba ve vodě.
Díky kvalitním pneumatikám Good Year a kvalitnímu podvozku jsme se i na rozbitých silnicích cítili bezpečně a automobil jako takový zde působí kompaktním dojmem. Připočítáme-li k tomu průměrnou spotřebu kolem 6 l/100 km, můžeme být spokojeni. Během testu nejeli po nezpevněném terénu, jako jsou polní cesty, ale dovedeme si představit že není pro tento vůz problém se zde pohybovat . Na obrazovce nalezneme zobrazení úhlu stoupání a klesání vozidla.
Malá poznámka: během jízdy jsme potkali mnoho automobilů stejného výrobce a také stejného poznámku. Zvláště jsme si všimli, že tento model využívají stavební firmy.
Jízda po dálnicích
Na úvod zde musíme podotknout, že spokojenost s jízdou je průměrná a to ze dvou hledisek: automobil jako takový není vybaveno adaptabilním tempomatem ani systémem hlídání v jízdních pruzích a současně při vysoké rychlosti se zvyšuje i hluk motoru. Nemůžeme říci, že se jedná o nesnesitelný hluk, ale v porovnání s jinými námi testovanými automobily, jsme museli zvýšit hlasitost rádia a více se soustředit na jízdu. Přesto však můžeme konstatovat, že automobil nás dovezl bezpečně a v pohodě do cíle našich výletů a v žádném případě jsme nepociťovali nestabilitu a nepohodu.
Bez problémů zvládalo jízdu maximální povolenou rychlostí a to na stále zařazený šestý rychlostní stupeň, který jsme při jízdě na dálnici vůbec neměnili. Je třeba se připravit na trochu méně pohodlné sedačky a přizpůsobit tomu posed řidiče a pokud najdeme ideální pozici, není problém absolvovat dlouhou trasu, například na dovolenou k moři. Pružný motor dovoluje rychlou a bezpečnou jízdu. Snažili jsme se zohledňovat, relativně nízkou pořizovací cenu, za kterou dostáváme automobil s kvalitním motorovým vybavením od renomovaného výrobce Renault, současně si můžeme i všimnout na sklech také označení tohoto výrobce a tak velká část vozidla vychází z jiných typů této skupiny.
Opět na závěr musíme konstatovat, že spotřeba při jízdě na dálnici se pohybovala kolem 8 l/ 100 km.
Závěrečné zhodnocení:
Pro naše čtenáře, kteří sledují naše testy automobilů a vidí kontinuální testování a vědí, že přechozím námi testovaným automobilem, byla vysoce kvalitní limuzína DS 9. Přesto Dacia Duster při našem testování obstála. Vozidlo poskytuje standardní jízdní vlastnosti s tím, že se musíme připravit na určitý nižší komfort například vyhřívání sedadel má pouze nastavení jednoho stupně: zapnuto – vypnuto. V průběhu našeho testu se několikrát stalo, že zamrzla navigace a museli jsme ji restartovat. Přesto všechno jsme v pohodě a klidu dojeli vždy do cíle a opravdu mnoho řidičů se stejným vozidlem jsme potkávali na cestách a z toho vyvozujeme, že politika skupiny Renault se v naší republice vyplácí: poskytuje českému řidiči levný automobil v provedení SUV s pohonem všech čtyř kol a tak splní touhu mnoha českých domácností mít tento typ vozidla. Není jiným důkazem než vysoká prodejnost a dle našich informací se na tento typ čeká více než půl roku.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 7 | uspokojivé |
Pocit z jízdy | 7 | pohodový |
Pohodlí | 7 | dobré |
Ovládání vozidla | 7 | odpovídající vozu |
Dojezdová vzdálenost | 8 | uspokojivá |
Design vozidla |
7 |
praktický |
Průměr |
7 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 102 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha a okolí | 80 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Slavonice | 380km | městský provoz, okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Praha |
88 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 110km | okresní silnice, městský provoz |