DS 9- Luxusní a bezpečný vůz, který má francouzský vkus

Do naší redakce jsme dostali k otestování nedávno uvedenou novinku od renomovaného výrobce vozů DS a to model DS 9. Tento vůz představuje luxusní limuzínu určenou pro manažerské vozy vyšší kategorie s vysoce nastavenými bezpečnostními prvky.

První dojmy

V naší redakci jsme testovali již několik automobilů francouzského výrobce DS. Ovládání a rozložení prvků ve vozidle je nám tedy již známo. Avšak v tomto typu byl posunut komfort ještě o několik stupňů výše. Díky nízko posazenému podvozku a vysoce pohodlným sedadlům je první dojem unikátní.  Námi testovaná verze byla klasická, tedy s benzínovým motorem.   Hluk motoru však v kabině nebyl slyšet a plynulý rozjezd automatickou převodovkou nás přesvědčil, že budeme testovat vysoce kvalitní vůz. Propojení telefonu proběhlo velmi rychle a seznámení s celkovým ovládáním vozidlu je podobně jako u ostatních modelů DS intuitivní. Interiér vozu je vybaven chladničkou, dotykovou dobíječkou na mobilní telefon a pamatováno je i na pouzdro na sluneční brýle, umístěné na stropě nad řidičem, takže je řidič má rychle po ruce.

Po několika málo ujetých kilometrech zjišťujeme jeden z velkých plusových aspektů tohoto vozidla, a to vysokou bezpečnost a kvalitní, špičkové jízdní vlastnosti.

Jízda po městě a okresních silnicích

Svými rozměry a uspořádáním se samozřejmě nejedná o městský vůz. Je však počítáno s jízdou ve městském provozu,  i v úzkých uličkách a to díky tomu, že je zde velmi přesné řízení. S automobilem se můžeme proplétat městem a v klidu zaparkovat díky senzorům, kamerám umístěným po celém obvodu vozu. Během testu jsme neměli jediný problém ani v podzemních garážích ani při parkování na ulicích. Vždy při vystoupení vozidla nás překvapila jeho délka, protože samotné ovládání není tak složité a proto nebudí dojem tak mohutného vozu. Jízda s tímto automobilem je skutečně potěšením. Díky svým bezpečnostním prvkům jako je adaptabilní tempomat, udržování v jízdním pruhu, noční vidění a dalším prvkům, které nejsou přímo ovládány řidičem, přináší velký pocit bezpečí a pohodlí i na okresních silnicích. Máme široké spektrum možností výběru módu jízdy od Eco až po Sport. Také je zde možnost mechanického řazení. To je realizováno tzv. „pádly“ pod volantem, kdy na palubní desce je indikováno, zda máme podřadit či zařadit vyšší rychlostní stupeň. Samozřejmě pedál spojky zde nenajdeme. Všechny módy je možné měnit během jízdy. Tedy jízda po okresních silnicích, které jsou většinou v kopcovitém terénu s mnoha zatáčkami a křižovatkami se stává pohodovou a pohodlnou. Ztratíme-li na okamžik pozornost, vozidlo nás upozorní zvukovou a vizuální výstrahou na palubní desce. U řady námi testovaných modelů jsme občas na méně kvalitních vozovkách zažívali pocit určité nejistoty. To se nám s tímto vozem nestalo.

Jízda po dálnicích

Samostatnou kapitolou je ovládání automobilu DS 9 na dálnicích. Jak již bylo řečeno, automobil je vybaven řadou asistenčních a bezpečnostních prvků. Tyto prvky na dálnici využijeme v plné míře a poté se již stáváme  asistentem řízení. Vozidlo naprosto pohodově a klidně dokáže z vysoké rychlosti plynule zbrzdit, reaguje na situace vedle vozidla, před vozidlem, hlídá si rozestup podle nastavení vzdálenosti. Díky pohodlným sedadlům a velice dobré klimatizaci pak jízda na dálnici je posunuta o další stupeň výše. Občas můžete i krátce sledovat okolí avšak pochopitelně  nikoliv dlouhodobě. Automobil stále sleduje vaši pozornost a upozorní vás, že se máte věnovat řízení. Často jezdíme po trase směrem na Hradec Králové a až s tímto automobilem řidič zaznamenal okolí dálnice. Velkým bonusem v současném zimním období, kdy se brzy stmívá, je noční vidění. Tento prvek má sofistikovaný algoritmus, kdy osoby na chodníku neidentifikuje, ale osoby na silnici, na přechodech či pomalu se pohybující objekty jako je jízdní kolo, nebo povoz, či lesní zvěř identifikuje okamžitě a zvukově i vizuálně na toto nebezpečí upozorní na palubní desce. Domníváme se, že především na dálnici při nočních a ranních jízdách je toto velký přínos.

 

Závěr

Při testech je naší snahou objektivně hodnotit vozidla ze všech možných úhlů. Nechceme žádného výrobce upřednostňovat. U tohoto automobilu musíme konstatovat, že v naší redakci vysoce splnilo všechny parametry, které od automobilu očekáváme: bezpečnost, pohodlí, s přihlédnutím k velikosti vozu i ekonomičnost provozu. Průměrná spotřeba se pohybovala těsně pod 8 l/100 km. Naše hodnocení vychází z týdenního testu a shledáváme automobil DS 9 velice povedeným vozem s velkou budoucností. Především když existují i verze s hybridním pohonem.  Základní cena námi testované verze automobilu  DS 9 Performance Line 1.6 PureTech 225k byla  Kč 1 325 000. S příplatky za Alarm, Paket Snadný přístup, DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, rozšířený bezpečností paket, DS PARK PILOT, DS NIGHT VISION, Panoramatické střešní okno, Ovládání klimatizace na zadních sedadlech, HIFI systém Focal elektra  se cena zvýší na cca  Kč 1 600 000.

 

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 10 výborné
Pocit z jízdy 10 výborný
Pohodlí 10 pohodlné
Ovládání vozidla 10 špičkové
Dojezdová vzdálenost 9 uspokojivá
Design vozidla
10
praktický
Průměr
10
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 106 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý
Praha a okolí 102 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí
Praha a okolí 80 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý
Pardubice 200 km okresní silnice, , dálnice
den pátý
Beroun
88 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 110km okresní silnice, městský provoz

 

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV SSang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3.
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4
Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller
Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e
Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.
Renault Arkana HEV
Hyundai – Santa Fe.
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre