Do naší redakce jsme dostali k otestování nedávno uvedenou novinku od renomovaného výrobce vozů DS a to model DS 9. Tento vůz představuje luxusní limuzínu určenou pro manažerské vozy vyšší kategorie s vysoce nastavenými bezpečnostními prvky.
První dojmy
V naší redakci jsme testovali již několik automobilů francouzského výrobce DS. Ovládání a rozložení prvků ve vozidle je nám tedy již známo. Avšak v tomto typu byl posunut komfort ještě o několik stupňů výše. Díky nízko posazenému podvozku a vysoce pohodlným sedadlům je první dojem unikátní. Námi testovaná verze byla klasická, tedy s benzínovým motorem. Hluk motoru však v kabině nebyl slyšet a plynulý rozjezd automatickou převodovkou nás přesvědčil, že budeme testovat vysoce kvalitní vůz. Propojení telefonu proběhlo velmi rychle a seznámení s celkovým ovládáním vozidlu je podobně jako u ostatních modelů DS intuitivní. Interiér vozu je vybaven chladničkou, dotykovou dobíječkou na mobilní telefon a pamatováno je i na pouzdro na sluneční brýle, umístěné na stropě nad řidičem, takže je řidič má rychle po ruce.
Po několika málo ujetých kilometrech zjišťujeme jeden z velkých plusových aspektů tohoto vozidla, a to vysokou bezpečnost a kvalitní, špičkové jízdní vlastnosti.
Jízda po městě a okresních silnicích
Svými rozměry a uspořádáním se samozřejmě nejedná o městský vůz. Je však počítáno s jízdou ve městském provozu, i v úzkých uličkách a to díky tomu, že je zde velmi přesné řízení. S automobilem se můžeme proplétat městem a v klidu zaparkovat díky senzorům, kamerám umístěným po celém obvodu vozu. Během testu jsme neměli jediný problém ani v podzemních garážích ani při parkování na ulicích. Vždy při vystoupení vozidla nás překvapila jeho délka, protože samotné ovládání není tak složité a proto nebudí dojem tak mohutného vozu. Jízda s tímto automobilem je skutečně potěšením. Díky svým bezpečnostním prvkům jako je adaptabilní tempomat, udržování v jízdním pruhu, noční vidění a dalším prvkům, které nejsou přímo ovládány řidičem, přináší velký pocit bezpečí a pohodlí i na okresních silnicích. Máme široké spektrum možností výběru módu jízdy od Eco až po Sport. Také je zde možnost mechanického řazení. To je realizováno tzv. „pádly“ pod volantem, kdy na palubní desce je indikováno, zda máme podřadit či zařadit vyšší rychlostní stupeň. Samozřejmě pedál spojky zde nenajdeme. Všechny módy je možné měnit během jízdy. Tedy jízda po okresních silnicích, které jsou většinou v kopcovitém terénu s mnoha zatáčkami a křižovatkami se stává pohodovou a pohodlnou. Ztratíme-li na okamžik pozornost, vozidlo nás upozorní zvukovou a vizuální výstrahou na palubní desce. U řady námi testovaných modelů jsme občas na méně kvalitních vozovkách zažívali pocit určité nejistoty. To se nám s tímto vozem nestalo.
Jízda po dálnicích
Samostatnou kapitolou je ovládání automobilu DS 9 na dálnicích. Jak již bylo řečeno, automobil je vybaven řadou asistenčních a bezpečnostních prvků. Tyto prvky na dálnici využijeme v plné míře a poté se již stáváme asistentem řízení. Vozidlo naprosto pohodově a klidně dokáže z vysoké rychlosti plynule zbrzdit, reaguje na situace vedle vozidla, před vozidlem, hlídá si rozestup podle nastavení vzdálenosti. Díky pohodlným sedadlům a velice dobré klimatizaci pak jízda na dálnici je posunuta o další stupeň výše. Občas můžete i krátce sledovat okolí avšak pochopitelně nikoliv dlouhodobě. Automobil stále sleduje vaši pozornost a upozorní vás, že se máte věnovat řízení. Často jezdíme po trase směrem na Hradec Králové a až s tímto automobilem řidič zaznamenal okolí dálnice. Velkým bonusem v současném zimním období, kdy se brzy stmívá, je noční vidění. Tento prvek má sofistikovaný algoritmus, kdy osoby na chodníku neidentifikuje, ale osoby na silnici, na přechodech či pomalu se pohybující objekty jako je jízdní kolo, nebo povoz, či lesní zvěř identifikuje okamžitě a zvukově i vizuálně na toto nebezpečí upozorní na palubní desce. Domníváme se, že především na dálnici při nočních a ranních jízdách je toto velký přínos.
Závěr
Při testech je naší snahou objektivně hodnotit vozidla ze všech možných úhlů. Nechceme žádného výrobce upřednostňovat. U tohoto automobilu musíme konstatovat, že v naší redakci vysoce splnilo všechny parametry, které od automobilu očekáváme: bezpečnost, pohodlí, s přihlédnutím k velikosti vozu i ekonomičnost provozu. Průměrná spotřeba se pohybovala těsně pod 8 l/100 km. Naše hodnocení vychází z týdenního testu a shledáváme automobil DS 9 velice povedeným vozem s velkou budoucností. Především když existují i verze s hybridním pohonem. Základní cena námi testované verze automobilu DS 9 Performance Line 1.6 PureTech 225k byla Kč 1 325 000. S příplatky za Alarm, Paket Snadný přístup, DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, rozšířený bezpečností paket, DS PARK PILOT, DS NIGHT VISION, Panoramatické střešní okno, Ovládání klimatizace na zadních sedadlech, HIFI systém Focal elektra se cena zvýší na cca Kč 1 600 000.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 10 | výborné |
Pocit z jízdy | 10 | výborný |
Pohodlí | 10 | pohodlné |
Ovládání vozidla | 10 | špičkové |
Dojezdová vzdálenost | 9 | uspokojivá |
Design vozidla |
10 |
praktický |
Průměr |
10 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 102 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha a okolí | 80 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Pardubice | 200 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý |
Beroun |
88 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 110km | okresní silnice, městský provoz |