Honda Jazz Crosstar malý vůz s velkým prostorem a kola jako bonus

Do naší redakce jsme dostali k otestování model Honda Jazz Crosstar HEV využívající technologie z vozů Formule 1 a také řadu bezpečnostních prvků.

První dojmy

I když jsme měli v naší redakci možnost testovat tento model již v dřívější době, po usednutí a ujetí několika stovek metrů je znát vývojový krok směrem k lepším jízdním vlastnostem a i pohodlí řidiče. Vozidla od výrobce Honda se vyznačují jednoduchou ovladatelností, což jsme ocenili i zde a také vysokou ekonomičností. Tyto vozy tzv. „sednou do ruky“ a speciálně u tohoto typu neočekáváme tak velký vnitřní prostor a pocit z jízdy, byť se jedná o malý vůz, na vás působí, jako byste řídili velké SUV. Tento pocit zůstal i během celého testu vozidla. První dojem byl výborný a bez problémů řidič dokáže se proplétat hustým městským provozem i na rychlostních komunikacích. Ocenili jsme i kvalitní výhled díky proskleným trojúhelníkům doplňující čelní sklo.

Motor Honda a Formule 1

Protože se v naší redakci dlouhodobě věnujeme také závodům Formule 1 a v loňském roce zvítězil právě vůz s motorem od výrobce Honda, považujeme za vhodné zde zdůraznit provázanost této disciplíny motoristického sportu s vozy určenými pro běžný provoz. Podobně jako piloti vozů Formule 1 sledují během závodu, zda mají dobitou baterii, aby mohli předjet své soupeře, tak i my při tomto testu jsme se snažili vždy mít maximálně dobitou baterii. Pro závodníky je to plus při akceleraci, pro nás v běžném provozu úspora paliva a také možnost zvýšení výkonu v kritických situacích. Jak pro vítězství v závodě, tak i při řízení automobilu značky Honda je proto důležité sledovat a promyšlenou jízdou udržovat baterii v nabitém či částečně nabitém stavu. Pokud nepatříte k příznivcům závodů Formule 1 a zajímá vás, jak se pozná při závodech nedostatečně nabitý vůz, tak tento stav signalizuje blikající červené světlo na zádi vozu Formule 1, které upozorňuje piloty jedoucí za ním, že vozidlo nemá nabitou baterii. A tak v přímém srovnání můžeme při řízení automobilu Honda Jazz Crosstar využít zkušenosti vrcholových jezdců. Při tomto typu jízdy jste schopni se s tímto automobilem dostat na spotřebu kolem 4 litrů/100 km.

 

 

 

Jízda ve  městě a na okresních silnicích

Již svojí velikostí  je tento automobil předurčen do městského provozu, ale jak bylo v úvodu popsáno, při nastoupení a jízdě, pocit malého vozu mizí. Jedním z důkazů této situace během našeho testování bylo první parkování v podzemních garážích, kdy odhad velikosti vozu se mýlil až o půl metru, tedy v parkovacím stání jsme museli ještě popojet o půl metru dopředu. Jednoduché parkování, výborná ovladatelnost a také pružně fungující adaptabilní tempomat činí z tohoto automobilu ideálního společníka do městského provozu. Bohužel však nesmíme opomenout jednu slabinu a to je poměrně malý zavazadlový prostor pokud jsou obsazena obě zadní sedadla. Chceme-li v tomto automobilu odvézt větší nákup, doporučujeme sklopit obě zadní sedadla.

 


Další velkou výhodou je u tohoto automobilu velká ekonomičnost provozu díky rekuperačním schopnostem, jelikož vozidlo se samo dobíjí, nemusíme jej dobíjet a není tedy nutné hledat dobíjecí stanice. V městském provozu se dostaneme se spotřebou i pod 4 l/100 km pokud se naučíme dobře ovládat systém dobíjení baterie a svou jízdu přizpůsobíme tomuto novému motoru.

Ve městě vždy nalezneme snadno místo k parkování a při popojíždění v kolonách využijeme adaptabilní tempomat, systém hlídání jízdy v pruzích, informování o okolním provozu a všechny výhody, které nám činí jízdu bezpečnější a pohodlnější. Během náročnějších klimatických podmínek, jako je mráz, či bláto se na displeji objeví upozornění o nutnosti očištění snímačů. Automobil i při znečištění čidel funguje v klasickém režimu, jen asistenční systémy jsou vypnuty. Po očištění během celého dne již k dalším problémům nedošlo.

 

Jednou z nevýhod těchto hybridních vozidel je, že jim současná legislativa neposkytuje tzv. „elektrické SPZ“ a proto není možné využívat všechny výhody elektromobility, jako je parkování zdarma na modrých zónách a jízda po dálnicích bez dálničního kuponu.

 

Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích

Díky tomu, že nám bylo umožněno testovat tento vůz delší dobu, absolvovali jsme více jízd po dálnicích. Jak již bylo zmíněno, tento automobil působí uvnitř svým prostorem i jízdními vlastnostmi jako větší SUV, avšak v určitých situacích je důležité si uvědomit, že se jedná o menší automobil. Občas se při výjezdech či nájezdech na dálnici a prudkém pohybu  se vozidlo stalo mírně přetáčivým. Byly to okamžiky vyjímečné, avšak v těchto chvílích nám automobil dal najevo, že se jedná o malý střední vůz a je třeba jej ovládat odlišně než velké, těžké SUV. 

 

A nyní k příznivějším stránkám jízdy po dálnici s automobilem Honda Jazz Crosstar: Automobil díky řadě bezpečnostních prvků jako je jízda v pruzích, adaptabilní tempomat, hlídání odstupu od automobilu před vámi, upozornění na hrozící kolizi a také díky zobrazování upozornění a výzev na displeji, které jsou odstupňovány od bílé barvy, přes oranžovou až po červenou, vám poskytuje bezpečnou jízdu a současně kontroluje, zda nejste unaven a především při jízdě na dálnici, sleduje vaši pozornost. A to, když se vám například několikrát povede několikrát opustit svůj jízdní pruh, tuto asistenční službu na několik minut deaktivuje a upozornění se objeví  před vámi na displeji . Takže jízda při dodržování všech předpisů a parametrů, které automobil sleduje, se stává velmi pohodlnou, bez pocitu únavy. Díky tomu, že nám byl také zapůjčen nosič kol, je ideální tento automobil využít k cyklovýletům. Nosič je umístěn za zadním nárazníkem na zařízení, které svým vzhledem připomíná tažné zařízení.

 

 

Právě okamžiky na dálnici, kdy se čas od času objeví nutnost rychlejšího brždění jsou ideálním příležitostí pro rekuperaci energie. Je překvapující že i při maximální povolené rychlosti 130 km/hod dokáže tento automobil přepnout na elektrický pohon, což se objeví na palubní desce,  a šetřit pohonné hmoty. Například při dojíždění k čerpací stanici jsme se na chvilku zařadili za pomaleji jedoucí vozidla a při vjezdu k čerpací stanici jsme měli plně nabitou baterii aby při výjezdu byla využita energie baterií k rozjezdu. Během celého testovacího období jsme najeli cca 1 200 km a dostali jsme se na průměrnou spotřebu pod 5 l/100 km a to včetně jízdy po městě, po dálnicích a popojíždění v kolonách. 

Závěrem

S automobily značky Honda máme velice dobré zkušenosti. Protože se naše redakce specializuje na hybridní a elektrická vozidla, testovali jsme vždy automobily tohoto typu. Je to, dle našeho názoru nejjedodušší přechod od klasických pohonů k elektrickým vozidlům. Není zde nutno hledat dobíjecí stanici ani před jízdou dobíjet automobil z domácí zásuvky, přesto využíváte výhod elektromobility. Honda, jako dlouholetý výrobce a dodavatel motorů pro závodní automobily a to nejen vozy Formule 1 svoje poznatky přenáší do výroby osobních automobilů a model Jazz Crosstar HEV byl toho jasným příkladem. Je samozřejmě nutné zdůraznit, je je u takovýchto motorizací nutné při jízdě přemýšlet a využívat schopnosti rekuperace. Člověk se to brzy naučí a záhy zjistí  jak nízké spotřeby pohonných hmot při kvalitní jízdě lze dosáhnout. Chceme zdůraznit, že i v náročných podmínkách zimního provozu obstál vůz na sto procent a z naší strany jsme byli velmi spokojeni. Dětaily provedení a standardní služby v nových vozech, jako propojení mobilního telefonu přes aplikaci Android Auto, vytápěné sedačky jsou velkým bonusem. Cena automobilu se pohybuje kolem 630 tis. Kč.

Ze stránek výrobce

Srdcem zcela nového modelu Jazz je nové hybridní hnací ústrojí. Vůz rychle reaguje: přenos výkonu je hladký a plynulý. Je kultivovaný: má nejmodernější převodovku s přímým pohonem a uhlazený, pohodlný interiér. A je úsporný: využívá nejnovější technologie, které snižují emise a spotřebu paliva.

Více informací naleznete ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 9 průměrné
Pocit z jízdy 8 uspokojující
Pohodlí 8 pohodlné
Ovládání vozidla 8 příjemné
Dojezdová vzdálenost 7 dobrá
Design vozidla
7
Klasický
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 106 km okresní silnice, městský provoz,
den čtvrtý
Praha a okolí 102 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den pátý
Praha a okolí 200 km okresní silnice, dálnice,
den osmý
Starý Plzenec
240km okresní silnice, , dálnice
den desatý
Brdy
120 km okresní silnice, dálnice
den dvanáctý Valdštejn 230km okresní silnice, městský provoz

 

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV SSang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3.
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4
Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller
Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e
Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.
Renault Arkana HEV
Hyundai – Santa Fe.