Škoda Octavia 4. generace 1,5 TSI přestavena na LPG jezdí levně a svižně !

Do naší redakce jsme dostali k otestování druhý automobil na kombinovaný pohon a to benzín + LPG. Jednalo o model Škoda Octavia 4. generace 1,5 TSI. Ve 14-ti denním testu jsme se snažili zjistit výhody a nevýhody alternativního pohonu, tedy LPG oproti benzínu. Vozidlo nám bylo zapůjčeno Českou asociací LPG.

Standardni Škoda Octavia 4. generace 1,5 TSI přestavena na LPG přestavbovou sadou Easy Fast DI ExR od firmy Lovato. Přídavná nádrž na plyn má 38 litrů

První dojmy

Po nasednutí do vozidla a bez větších zkušenosti s jízdou vozidlem na LPG není na první dojem poznat rozdíl v jízdních vlastnostech automobilu. Po pozdějším zjištění víme, že primárním zdrojem pohonu je zde na úpravě od firmy Autogas centrum . Tedy po nastartování vozidla se rozjíždíme a naším hnacím médiem je LPG. Je pravda, že po našich zkušenostech z testování jiných automobilů je rozjezd mírnější a vozidlo celkově méně akcelerující, avšak pro běžný městský provoz je naprosto vyhovující. Máme možnost si během provozu přepnout na benzínový pohon. První dojem ve své podstatě byl pouze z automobilu jako takového a rozdíl v jízdních vlastnostech byl minimální.

Jízda po městě a okresních silnicích

Na úvod testování v městském provozu musíme zmínit jeden nezanedbatelný mínus a to nemožnost parkování v parkovacích domech a garážích. Sice již během našeho testu bylo oznámeno, že na nově otevíraném parkovišti Černý Most bude umožněno vozidlům na alternativní plynový pohon parkovat, ale celkově zatím je to nevýhoda pro návštěvníky nákupních center. Avšak zároveň musíme uvést skutečnost, že v současné době je při městském provozu cena na 100 km při využívání LPG zhruba kolem 100 Kč, což vyváží onen výše zmíněný mínus zaplacením parkovného.

Jelikož se jednalo o automobil v provedení combi, bylo v městském provozu někdy složitější odhadnout velikost parkovacího místa. Jelikož  automobil  byl s manuálním řazením, bylo nutné dodržovat systém řazení podle zvolených jízdních stupňů, které nám doporučoval palubní počítač. Bylo třeba určité otáčky motoru dodržovat a to především v městském provozu, protože vůz byl velice citlivý a palubní počítač uváděl upozorňující hlášení. Zajímavostí u tohoto automobilu je, že již od rychlosti 70 km/hod, kterou využijeme např. na městském okruhu v Praze, již musíme zařadit 6. rychlostní stupeň, který poté až do rychlosti 130 km/hod je jediným pro provoz automobilu.

Jízda po okresních silnicích s tímto automobilem díky vynikajícím jízdním vlastnostem přináší naprosto pohodovou a klidnou jízdu a protože více než 90 % námi testovaného času bylo na pohon LPG a přizpůsobili jsme se určitému mírnému snížení výkonu, poskytoval nám příjemnou a bezpečnou jízdu a to především také v podhorských oblastech, kde jsme plnou měrou využívali bezpečnostní prvky. Nemůžeme kvůli objektivitě nezmínit námi absolvovaný jeden den na benzínový pohon, kdy bylo znát, že automobil v sobě skrývá větší výkon, akceleruje svižně a celkově získal sportovnější styl jízdy. Tím nemám na mysli využití jednoho z jízdních módů vozu. Ale: v okamžiku, kdy jsme si dali hodnotu spotřeby benzínu a cenu a hodnotu spotřeby LPG a cenu, naše ruka v dalším dni ponechala přepínač na LPG a užívali jsme si vysoce ekonomické jízdy, která v sobě samozřejmě také skrývá nutnost najít čerpací stanice, která prodávají LPG.

Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích

Při vjezdu na dálnici či rychlostní komunikaci se již celkově smazává rozdíl mezi druhem pohonu, protože, jak jsme již uvedli, od rychlosti 70 km/hod zařadíme 6. rychlostní stupeň a automobil si sám určuje při volbě tempomatu jak bude regulovat přívod paliva pro pohon motoru. Tudíž rozdíl mezi jízdou na LPG a benzín je na těchto rychlostních komunikacích neznatelný a v horizontu delší vzdálenosti, zde vystupuje do popředí ekonomičnost alternativního pohonu. Zvláště dnes, kdy na LPG díky vládním úpravám, je 0 DPH a rozdíl mezi cenou litru benzínu a LPG je více než dvojnásobný.Samozřejmě, jízdní vlastnosti automobilu jsou špičkové a pohodlná sedadla oceníme právě na delších tratích. Výhodou je také Head-up displej, kdy může řidič na předním skle před sebou sledovat důležité informace pro jízdu.

Plyn a benzín :

Závěrečné zhodnocení

Díky možnosti čtrnáctidenního testování jsme si plně mohli ověřit, že léty vyzkoušené využívání úprav vozidel na LPG pohon má smysl a zvláště v současné době růstu cen benzínu a nafty přináší velký efekt. Úprava tohoto vozidla nebyla přímo z továrny, ale od renomované firmy Lovato a její cena se pohybovala kolem třiceti tisíc Korun a poskytuje tedy možnost využívat jízdu na alternativní pohon. Musíme také zmínit, což jsme zjistili i při minulém testu automobilu na LPG, že při nízké hladině paliva před nutností čerpat je mírně cítit plyn. Jedná se o mírný čichový vjem. Dále je nutné, pokud chceme využívat cestování pouze na LPG, vyhledat předem čerpací stanice, které nám toto médium poskytnou. V České republice je jich však dostatek.

Celkově tento automobil od renomovaného výrobce Škoda na nás působil kompaktním dojmem a prvky aktivní i pasivní bezpečnosti nás velice potěšily a měli jsme jistotu bezpečné jízdy, protože vozidlo mimo jiné pravidelně sleduje okolí a v případě hrozícího nebezpečí dokonce samo začne přibržďovat. Náš test se zaměřil na ekonomickou stránku, abychom jezdili co nejefektivněji a nejekonomičtěji, což však neznamená pomaleji. Dostali jsme se se spotřebou těsně nad 6,5 l/100 km a to u obou médií. Je nutné také zmínit, že v momentě, kdy automobil je přepnut do módu LPG, určité procento benzínu je přimícháváno do směsi, dle zjištění od výrobce Lovato, zde to bylo max do 10 %.

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 8 skvělé
Pocit z jízdy 9 vynikající
Pohodlí 8 výborné
Ovládání vozidla 8 výborné
Dojezdová vzdálenost 9 výborná
Design vozidla
8
Klasický
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 

Dny testu

Místa

Cca km
čerpání
silnice , zajímavosti
LPG
datum
Benzin

den první Praha a okolí 120 km
86
3.11.
1001
 
den třetí Praha a okolí 106 km 312
5.11.
—-
okresní silnice, městský provoz,
den pátý
Liberec 102 km 246
7.11.

okresní silnice, městský provoz, dálnice
den šestý
Jablonec 40 km 225
11.11.
—-
okresní silnice, dálnice,
den sedmý
Josefův Důl
330 km 233
14.11.
800
okresní silnice,  dálnice
den desátý Desná 60 km       okresní silnice, dálnice
100 km       okresní silnice, městský provoz
spotřeba LPG 1l – 16 Kč 108 Kč/100km



 
 
spotřeba Benzín 1l – 37 kč 254/100km

 

Spotřeba během testu

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV SSang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3.
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4
Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller
Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e
Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.
Renault Arkana HEV
Hyundai – Santa Fe.