Elektrizující zážitek s Opelem Mokka-e

Do naší době jsme dostali k testování po delším čase plně elektrický automobil od výrobce značky Opel. Jednalo se o model Mokka-e. Podrobili jsme tento automobil klasickým testovacím jízdám po České republice s důrazem na delší vzdálenost našich cílů.

První dojmy

Po nasednutí do automobilu máte příjemný pocit kompaktnosti a protože patří do skupiny společně s výrobci jako je Peugeot, Citroën, řada prvků je identická s automobily těchto značek. Příkladem může být navigace a uspořádání palubní desky. Hned na úvod nás mile překvapila dojezdová vzdálenost přes 300 km. Také jsme zaznamenali, že námi testovaný vůz byl vybaven pohodlnými standardními sedadly bez rozšířené možnosti nastavení a pokud si řidič posunul svoje sedadlo dozadu, podstatně se zmenšil  prostor pro cestující na zadních sedadlech. Celkově na první dojem malý, kompaktní elektrický vůz. Automobil Opel Mokka-e se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Vybrat si můžete režim Sport, Eco a Normal.

 

olant a palubní deska s navigací
na parkovišti

U dobíječky PRE Letňany

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Jelikož se nejedná o první námi testovaný plně elektrický automobil, máme zkušenosti s jeho přednostmi a to především při jízdě ve městském provozu, nebylo tomu ani u tohoto automobilu jinak, kdy naprosto ekonomický a pohodový městský provoz předurčuje hlavní doménu tohoto Opelu Mokka-e pohybovat se v městském provozu: vynikající rekuperace, adaptabilní tempomat a tak pohodová jízda s minimálními náklady ve městě byla jeho velkou předností. Stejně tak můžeme konstatovat jeho jízdní vlastnosti na okresních silnicích. Díky kompaktnosti karosérie a podvozku a váhy baterií sedí dobře na silnici a při jízdě do rychlosti 90 km/hod pohodlně a v klidu brázdí krajinou. Jeho schopnost rekuperace i zde je na vysoké úrovni a byli jsme velmi spokojeni.

Právě při jízdě na těchto typech komunikací jsme využili další výbornou vlastnost tohoto automobilu a to rychlé dobíjení. Stačilo přijet k rychlodobíječce na čerpací stanici, zajít si na toaletu, vypít kávu a 80% baterie bylo mezitím doplněno. Automobil Opel Mokka-e je tedy pro městský a příměstský provoz ideální. Musíme počítat s menším zavazadlovým prostorem a menším prostorem pro cestující na zadních sedadlech. Z tohoto hlediska považujeme tento vůz vhodný pro rodiny s malými dětmi popřípadě pro aktivní seniory.

 

Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích

Na těchto typech komunikací si pomalu, ale jistě, výrobcům elektromobilům podařilo podstatně snížit spotřebu energie při jízdě ve vyšších rychlostech a tak není problém využím maximální povolenou rychlost 130 km/hod. Jedna věc, která nás při testování tohoto automobilu na dálnici při jízdě maximální povolenou rychlostí a navolení tempomatu a asistenta jízdy v jízdních pruzích překvapila, byla určitá krátkodobá nestabilita vozu a nutnost korekce řízení. S podobným projevem jsme se u předchozích námi testovaných vozidel nesetkali. Nejednalo se o nijak podstatný problém, ale určitý rozdíl oproti jiným automobilům jsme zde vnímali.

Malá poznámka ohledně spotřeby energie na dálnicích a rychlostních komunikacích:

Při testu automobilu Opel Mokka-e jsme zaznamenali, že i při jízdě rychlostí 130/hod na dálnici, je automobil schopen rekuperovat. Současně díky rychlému dobíjení není již problém při krátkém zastavení u dobíjecí stanice doplnit energii a naopak to vidíme jako velké plus, protože pravidelný odpočinek řidiči prospěje a tímto je tento požadavek splněn. Lidé, kteří nevolí alternativu elektromobility z důvodu krátkého dojezdu jsou na omylu. Automobil dojede stejně daleko jako automobil s klasickým motorem, jen musíme častěji zastavovat k doplnění energie, čímž se cesta stává nejen pohodlnější, ale i bezpečnější. Můžeme proto automobil vřele doporučit i k cestám po dálnicích a rychlostních komunikacích.

palubní deska s navigací

Závěrem:

Automobil Opel Mokka-e je kompaktní elektromobil, který nám přinesl pohodu na cestách a to jak krátkých tak i dlouhých. Občas se dočteme o testech kde titulky hlásají: Elektromobilem k moři, Vydáváme se na dlouhou testovací cestu apod. A právě při testování tohoto automobilu jsme si uvědomili, že jsou to naprosto zbytečné články, protože elektromobilita díky dnes již husté síti dobíjecích stanic a také možnosti dobíjení z klasických zásuvek poskytuje plnohodnotnou alternativu benzínovým a naftovým motorům. Záleži jen na úsudku a schopnosti rozvrhnout si cestu. Potom se můžeme vydat s automobilem Mokka-e třeba do Gibraltaru a zpět. Protože jsme také během testování automobil dobíjeli z klasické domácí zásuvky a přes noc  za cca 8 hodin byl vůz plně dobitý.  S automobilem jsme byli spokojeni,  neboť nás vždy pohodlně dovezl k cílům vzdáleným i blízkým a čas strávený u dobíjecích stanic byl minimální. Myslíme si, že si svoje zákazníky najde, ideální je pro maminky s malými dětmi jako druhý automobil do rodiny.

 

 

Ze stránky výrobce

Srdcem Mokky-e je 50 kWh lithium-iontová baterie. 216 článků s pokročilým ovládáním teploty znamená dlouhou životnost a dlouhý dojezd vozu, který lze prodloužit díky pokročilému regenerativnímu brzdění. Jakmile za jízdy uvolníte plynový pedál, Regenerativní brzdění využívá kinetickou energii pro dobíjení baterie. Při volbě režimu B, zvládnete většinu denních jízd po městě bez používání tradičních brzd. Tím také snížíte jejich opotřebovávání a další náklady za opravy.

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 7 Dobré
Pocit z jízdy 8 Velmi dobrý
Pohodlí 7 Uspokojivé
Ovládání vozidla 7 Uspokojivé
Dojezdová vzdálenost 10 vynikající
Design vozidla
8
Klasický
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 106 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý Praha a okolí 82 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí
Vrchlabí
350 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý
Btandýs 148 km okresní silnice, , dálnice
den pátý
Praha
189 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 142 km okresní silnice, městský provoz

 

Testované automobily – www.cysnews.cz
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV. Peugeot 2008 e-GT
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4
Renault CLIO E-TECH Hybrid Mitubishi Outlander PHEV 4×4
Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8

Mazda MX-30

Honda Jazz Crosstar

KIA e-Niro

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer PEUGEOT e-Traveller