Honda Jazz Crosstar je hvězdou na dálnici i ve městě

Se začínající novou sezonou F1 dostala naše redakce k testování automobil Honda Jazz Crosstar využívající právě onu technologii vozu Formule 1 speciálně ve stáji Redbull. Tento systém byl dlouhá léta vyvíjen, a tak jsme měli možnost tyto poznat vyzkoušet na vlastní kůži.

První dojmy

Protože jsme již tento vůz v jiném provedení měli možnost testovat před půl rokem, dovolíme si, dříve, než popíšeme svoje první dojmy z tohoto vozu, trochu vysvětlit, jaký princip využívají vozy Formule 1: Při závodech není u vozů F1 nejúžasnější jejich rychlost, ale jejich schopnost z této úžasné kolem 300 km/hod zabrdit. Dlouhou dobu konstruktéři přemýšleli, jak tuto nesmírnou energii mizí, využít. A v posledních letech se energie při brzdění vozu přenáší do baterií, které v pozdějším okamžiku vozy využívají ke zrychlení. Možná jsme si při sledování závodu nevšimli, že některá auta v určitých chvílích blikají červeně. To nejsou brzdová světla, jen oznamují svým soupeřům, že nemají nabité baterie, a tudíž pojedou pomaleji. A tento princip, která dlouhou dobu vyvíjeli konstruktéři F1 je nyní využíván v automobilech sériové výroby značky Honda. Prostorný a prosklený interiér automobilu Honda Jazz Crosstar vám při prvním usednutí dodá pocit bezpečí. A to ještě nevíte, kolik bezpečnostních prvků toto vozidlo obsahuje. Je zde umě skloubena jednoduchost s vysokou technologickou užitnou hodnotou. Stručně řečeno: nic navíc ale ani nic nechybí.

 

Bezpečnostní asistenční prvky

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Tento automobil v sobě spojuje mnoho předností z více řad, protože nemůžeme říci, že se jedná o městský vůz, nemůžeme však ani říci, že se jedná o vůz určený pro rodinu, nebo pro dlouhé cesty. Můžeme říci, že je to univerzální automobil. Avšak díky oné elektrické výbavě a velmi účinné rekuperaci se v městském provozu bez nutnosti dobíjet baterie, protože žádný dobíjecí kabel u tohoto automobilu nehledejme, se dostáváme na spotřebu kolem 3 l/100 km. A to ani nemusíme se intenzivně zaměřovat na styl jízdy. V městském provozu pak velmi oceníme systém zabraňujícím nehodám, adaptabilní tempomat a hlídání jízdy v pruzích.

A všechny tyto systémy jsou také velkým pomocníkem při jízdě na okresních silnicích. Zde vůz velmi přísně a nekompromisně hlídá, jak se pohybujete v jízdním pruhu, zda držíte volant a dalo by se říci, že vozidlo vás sleduje a jakmile identifikuje kvalitní jízdu částečně přebere vládu, ale vždy je nutná vaše pozornost a spoluúčast. Tedy na těchto silnicích naprosto pohodový vůz. Na jedno však musíme upozornit: výrobce vozidel Honda klade stále velký důraz na odpovědné řízení. Pokud vozidlo opustíme, či zastavíme a vypneme, při dalším nastartování většinu asistenčních prvků musíme znovu aktivovat. Další zajímavostí je, pokud porušíme některý z parametrů, kdy vozidlo identifikuje nebezpečnou jízdu, onen asistent je na určitý čas pozastaven – vypnut. Na to však upozorní nápis na palubní desce, včetně grafického znázornění a v případě, že nedržíte volant, ozve se akustický signál a na displeji se objeví výrazný oranžový piktogram. Bezpečnost je tedy vždy na prvním místě.

Jízda po dálnicích a rychlostních silnicích

Zde bychom uvedli, že Honda Jazz Crosstar lze nazvat vozidlem univerzálním. Při vjezdu na dálnici a sešlápnutí plynového pedálu slyšíme ostrý zvuk motoru a velmi prudké zrychlení v okamžiku, kdy dosáhneme maximální povolené rychlosti, nastavíme tempomat a všechny bezpečnostní prvky. Po několika málo kilometrech se vozidlo jakoby zafixuje na vozovce a ve svém jízdním pruhu drží jako přibité. A to pociťujeme i při zhoršených povětrnostních podmínkách, kdy samozřejmě musíme přizpůsobit rychlost i jízdu stavu vozovky. Zde k bezpečí při sněhu a dešti pomáhají automaticky nastavené stěrače, automatické rozsvěcení světel. Vůz tedy na dálnici jede svou cestou, vyžaduje od vás aktivní řízení, ale volant tzv. „ztvrdne“ protože jede ve své stopě. Akusticky upozorňuje na vozidlo, jedoucí před vámi a stejně akusticky upozorní, kdy už toto vozidlo nemá ve svém zorném úhlu. Tedy a všech okolností, což jsme měli možnost prověřit za sněhové vánice, za deště i za slunečního počasí, vždy toto vozidlo jede bezpečně a pohodově. Dokonce jsme i několikrát vyzkoušeli, jak zareaguje na prudké zařazení z rychle jedoucího pruhu mezi pomaleji jedoucí vozidla, zda automaticky sníží rychlost, a vždy se tak stalo. I když v jednom případě již přišly akustické i vizuální hlášky o nutnosti převzít kontrolu. Tedy stejně jako v předchozím hodnocení i zde konstatujeme, že na těchto površích a dálnicích je tento automobil jako doma. Jako bonus je, že i při maximálních povolených rychlostech se dostáváme na průměrnou spotřebu paliva kolem 5 l/100 km.

Závěrem

Tento univerzální automobil, kde se pohodlně čtyři dospělí cestující vejdou, včetně jejich zavazadel, nás přesvědčil o jeho možnosti zařazení do kategorie rodinných automobilů. Velkou devizou, a to pro všechny členy rodiny je jeho ekonomičnost a nízká spotřeba. Při kombinaci dálnice, okresní silnice, město, sportovní i ekonomické jízdy jsme schopni se dostat na spotřebu kolem 4 l/100 km. Pokud se zaměříme na vyšší ekonomičnost a vybereme jízdní režim ECO, dostaneme se i na nižší spotřebu.

Přední sklo poskytuje panoramatický výhled do všech stran a prostor je navíc velmi světlý.  Co v tomto voze nehledejme je sportovní design, jedná se spíše o rodinný vůz s vyšším posazením. Splňuje představu rodinného, prostorného, pohodlného a ekonomického vozu, ze kterého je do všech stran vynikající výhled.

Výrobce na svých stránkách uvádí cenu od 609 900 Kč.

 

 

 

 

Technické informace ze stránek výrobce

  • Díky panoramatickému čelnímu sklu si můžete ze sedadla řidiče vychutnávat skvělý výhled do všech stran. Tenčí, ale nesmírně pevné A-sloupky ještě více zlepšují periferní vidění a díky tomu vás řízení ještě více pohltí.
  • Prostorný interiér je zvýrazněn elegantní a moderní palubní deskou. Ergonomicky navržené ovládací prvky, materiály příjemné na dotek a dobře viditelné displeje, včetně nového 7″ digitálního displeje pro řidiče a 9″ dotykové obrazovky Honda CONNECT, umožňují snadno a rychle zobrazit důležité informace.
  • Naše technologie e:HEV podporuje reálný jízdní výkon při dosažení působivé úspory paliva a nízkých emisí. Zbrusu nová Honda Jazz byla navržena tak, aby zajistila hladký a citlivý chod za všech okolností. Díky naší nejnovější přímé převodovce budete jako řidič vnímat lepší spojení s vozidlem a řízení bude radostí. To máme na mysli, když říkáme „poznejte sílu hybridu“.

Pokročilá technologie hybridního pohonu e:HEV

  • Hybridní hnací jednotka e:HEV kombinuje vysokou účinnost a každodenní požitek z jízdy.
  • Jeho kompaktní a výkonné elektromotory jsou připojeny k zážehovému 1,5litrovému motoru i-MMD (Intelligent-Multi Mode Drive), lithium-iontovému akumulátoru a k odolné robustní převodovce s pevným převodem. Důmyslná řídicí jednotka výkonu zajišťuje soulad mezi jednotlivými součástmi, a poskytuje tak energetickou odezvu.
  • Celkový výkon je 109 k a zajistí vám bezstarostnou a pohodlnou jízdu bez ohledu na to, zda se projíždíte městem nebo jedete po dálnici vstříc vzdálenému cíli. Díky svému energeticky úspornému charakteru udržuje emise CO2 na nízkých hladinách – 102 g/km a spotřebu paliva od 4,5 l/100 km (WLTP).

Tři jízdní režimy

Pro dosažení maximálního požitku z jízdy i účinnosti vozidla, dokáže sofistikovaný hybridní pohon e:HEV automaticky a plynule vybrat nejvhodnější ze tří režimů jízdy:

– V režimu s elektrickým pohonem jedete na 100%, plynulou a tichou elektrickou energii. Tento režim se obvykle používá při zrychlení z místa nebo při jízdě v nízkých rychlostech.

– V režimu hybridního pohonu spolu zážehový motor a elektromotor spolupracují, aby zajistily optimální výkon a hospodárnost, například při zrychlování za jízdy nebo při předjíždění.

– Režim spalovacího motoru se používá při dlouhé jízdě vyšší rychlostí, při které je zážehový motor nejúčinnější.

https://www.honda.cz/cars/new/jazz-hybrid/overview.html

Hodnocení vozidla – www.cysnews.cz
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 8 Sedí na silnici skvěle
Pocit z jízdy 8 Výborný
Pohodlí 7 Splňuje pořadavky své kategorie
Ovládání vozidla 8 Výborné , bezpečnost
Dojezdová vzdálenost 8 nízká spotřeba
Design vozidla
8
Praktický
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 67 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý Praha a okolí 100 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí Domažlice 301 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý Praha a okolí 45 km okresní silnice, , dálnice
den pátý Krakovec 210km okresní silnice,
den šestý Praha 95 km okresní silnice, městský provoz
Testované automobily – www.cysnews.cz
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
MĚSÍČNÍ TEST PRE Škoda Citigo e iV. Peugeot 2008 e-GT
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT
Ford Focus mild-hybrid ST-LINE Mitubishi Outlander PHEV 4×4
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4
Renault CLIO E-TECH Hybrid  
Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
 

 

První den předsezónního testování v Bahrainu – tým Scuderia AlphaTauri