Do naší redakce jsme dostali k testování první vůz korejského výrobce automobilů KIA Motors Kia XCeed a to v provedení plug-in hybrid. Tento automobil nám přinesl mnoho zážitků z cest po naší republice.
První dojmy
Jelikož se v naší redakci specializujeme na testování automobilů s elektrickým či hybridním pohonem, máme již určité zkušenosti co tyto automobily přinášejí a jak fungují. První dojem z automobilu Kia XCeed PHEV je jednoznačně pozitivní. Ovládací prvky jsou ergometricky rozloženy a možnost volby pohonu jednoduchá a intuitivní. Proto jsme byli velmi mile překvapeni jak tento automobil na první rozjetí sedne do ruky. Již se nedivíme, že Kia je jedním z předních dovozců automobilů, které můžeme vidět na našich silnicích.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Jelikož je tento automobil vybaven elektromotorem s dojezdem až 55 km, při nabité baterii není problém jej provozovat jako příměstský elektromobil. Protože z dřívějších testů máme zjištěno, že průměrná rychlost vozidla při měsíčním dojíždění ze vzdálenosti 45 km je 33 km/hod. a tudíž spotřeba elektrické energie bohatě dostačí na dojezd do zaměstnání, poté dobití a po práci na cestu domů. U tohoto vozidla můžeme konstatovat, že pro městský a příměstský provoz je naprosto ideálně vybaveno. Při kombinaci s využitím i benzínového motoru se dostáváme na spotřebu kolem 1 l benzínu na 100 km.
Jízda po okresních silnicích tomuto automobilu „sedne“ a díky baterii je jeho stabilita vyšší než klasického automobilu pouze s jedním motorem. Jízdní vlastnosti jsou vynikající a řada bezpečnostních prvků nám pomáhá k bezpečné, rychlé a ekonomické jízdě. Tedy i zde lze s přehledem prohlásit, že automobil si vedl na jedničku.
Velkou podporou je systém předvídající nehodu a také systém hlídající pozornost řidiče, a to jak ve městě, tak na dálnici. Couvací asistenti a asistenti pro hlídání automobilů ve vedlejších pruzích jsou velmi často vítaným pomocníkem řidiče. Nedílnou výhodou tohoto vozidla je jeho ekonomičnost. Při využití pravidelného nabíjení baterie jsme schopni v podmínkách tohoto provozu dosáhnout spotřebu benzínu těsně pod 4 litry i méně.
Jízda po dálnicích a rychlostních silnicích
Samozřejmě nám i zde automobil Kia Xceed PHEV poskytuje mnoho plusů a kvalitní jízdu, avšak musíme podotknout, že pokud jej chceme provozovat na dálnicích a rychlostních komunikacích v módu elektromobil, opět doporučená rychlost je kolem 100 km/hod. Při vyšší rychlosti stoupá spotřeba elektrické energie rychle. My jsme vyzkoušeli variantu s plně nabitou baterií a opravdu se zde potvrdilo pravidlo: vyšší rychlost = vyšší spotřeba energie. To však je vyváženo kombinací hybridního pohonu a i na dálnici díky využití obou motorových jednotek se dostáváme na velice nízkou spotřebu a při zachování vysoce kvalitních jízdních vlastností. Na těchto silnicích tedy dosáhneme nižší spotřeby a možnost využití alternativních pohonů, a tedy i ekologičtější provoz vozidla. Z našeho pohledu je to ideální kombinace.
Je třeba zdůraznit, že díky i relativně krátkému dojezdu na elektrický pohon umožňuje tento automobil využít všechny výhody elektromobilů, tedy zdarma dálniční známku, nižší silniční daně a parkování zdarma na modrých zónách ve velkých městech.
Závěrem
Musíme pochválit výrobce za zpracování a jednoduché detaily, kterými se odlišuje od ostatních výrobců, jako například vyhřívané sedačky spolujezdců na zadních sedadlech, praktické upevnění nákladu v zavazadlovém prostoru pomocí síťky a řadu bezpečnostních prvků přinášejících klidnou a pohodovou jízdu. Dlouhou dobu byla Kia považována za průměrně vybavené vozy a ani my jsme neočekávali takový vysoký standard a pohodovou jízdu, jaké nám tento automobil poskytl. V dnešní době je opravdu na prvním místě bezpečnost a spolehlivost a v tom u nás Kia XCeed PHEV uspěla ve všech směrech. Pro řidiče připravil výrobce jako bonus odsunutí sedačky při vystupování a automatické uvedení do původní polohy při nastartování vozidla. Mnoho řidičů vysoké postavy či řidičů robustnější postavy má často problémy při nastupování do automobilu. Zo zde výrobce naprosto eliminoval jednoduchou úpravou. Již dnes se těšíme na další testování automobilů od výrobce Kia Motors.
Foto: Cysnews
Informace ze stránky výrobce
Moderní PLUG IN HYBRID
Při zpomalování nebo brzdění je kinetická energie vozidla automaticky přeměňována na elektrickou energii, která slouží k nabíjení sady akumulátorů.
Vyspělá technologie
Stisknutím tlačítka Hybrid/Electric (HEV/EV) vedle páky voliče převodovky můžete přepínat mezi režimy elektrického nebo hybridního pohonu. V režimu EV, který je ideální pro jízdu ve městě, je prioritou systému využívat pouze elektrickou energii pro jízdu s nulovou spotřebou paliva a nulovými emisemi. K dispozici budete mít pozoruhodný dojezd více než 50 km pro cestování po městě. Při nedostačující úrovni nabití sady akumulátorů systém automaticky přejde do hybridního režimu. Tento režim využívá oba zdroje hnací síly, zážehový motor i elektromotor.
Hlavní prvky výbavy
- Bezklíčový vstup Smart Key a startovací tlačítko
- Digitální přístrojový štít s 12,3″ displejem
- Sklopné opěradlo zadního sedadla v poměru 40:20:40
- Systém autonomního nouzového brzdění (FCA) – detekce automobilů/chodců/cyklistů
- Pokročilý adaptivní tempomat (SCC) + Stop&Go
- Asistent následování v jízdním pruhu (LFA)
- Ukazatel rychlostních limitů (ISLW)
- Systém sledování mrtvého úhlu (BCW+LCA)
- Inteligentní parkovací asistent pro příčné i kolmé parkování (SPAS)
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | Sedí na silnici skvěle |
Pocit z jízdy | 8 | Velmi dobrý |
Pohodlí | 8 | Velmi dobré |
Ovládání vozidla | 9 | Vynikající |
Dojezdová vzdálenost | 8 | ekonomická |
Design vozidla |
7 |
Praktický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 67 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 60 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Loket |
345 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý | Praha a okolí | 140 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý | Litoměřice |
189 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 95 km | okresní silnice, městský provoz |
Více informací naleznete ZDE