Naše redakce testovala pro porovnání Peugeot 508 SW GT BlueHDi 180 S&S EAT8 pro porovnání se stejným testovaným modelem v kombinaci benzín + elektrický pohon 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8. Naší snahou bylo objektivně zhodnotit výhody a nevýhody obou variant.
První dojmy
Tento automobil v námi testované verzi byl vybaven dalšími prvky, jako otevírací střecha, masážní sedadla a velice vkusně provedeným interiérem. Vozidlo bylo vybaveno dieselovým motorem. Naše první dojmy byly více než dobré. Avšak my jsme se nezaměřili na vybavení a doplňky, ale především na přínos pro řidiče, a v prvé řadě jsme sledovali ekonomický rozměr tedy spotřebu vozidla. Pro objektivní zhodnocení konstatujeme, že vozidlo je příjemné, interiér velmi vstřícný, ovládací první dobře dosažitelné a motor v rámci možností klasického – tomto případě dieselového – pohonu není hlučný.
Porovnání dvou modelů různého provedení
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Již po několika kilometrech jsme pociťovali, že toto vozidlo, které neobsahovalo další pohonnou jednotku a baterii je díky nižší váze poněkud méně stabilní a když se v dalších dnech objevila na silnici námraza, bylo nutné styl jízdy více přizpůsobit tomuto vozidlu. První pocit tedy byl, že těžší vozidlo s baterií je stabilnější. Podotýkáme však, že u obou modelů se jedná o vysoce kvalitní sportovně-rodinný vůz, který přináší velmi dobrý pocit z jízdy. Jízda s dieselovým pohonem na okresních silnicích a ve městě měla určitá specifika a když není možnost volby využití alternativního pohonu, je zřejmé, že v městském provozu dieselový motor má podstatně větší spotřebu než elektrický motor.
Samotné vozidlo, aby bylo schopné provozu, aniž se pohne o jediný metr vpřed, aby svítilo a topilo, spotřebovává naftu. Na rozdíl od elektropohonu, který můžeme ve městě přepnout a díky rekuperaci ve své podstatě máme téměř nulovou spotřebu. Pro městský provoz tedy i v tomto provedení vítězí hybridní pohon.
Na okresních silnicích byla velkou výhodou u vozidla s hybridním pohonem jeho větší hmotnost, která dle našeho úsudku způsobovala větší stabilitu vozu a vyrovnanější pocit z jízdy.
Poznámka ke spotřebě
V naší redakci se dlouhodobě snažíme testovat automobily na elektrický nebo hybridní pohon. U tohoto srovnávacího testu bylo naším záměrem v podobných podmínkách srovnávat těžko porovnatelné. Jelikož je nasnadě, že s hybridním pohonem s kvalitním dobíjením se dostaneme na neskutečně nízké hodnoty spotřeby benzínu, což u nás činilo 3,8 l/100 km , což s dieselovým pohonem bylo naprosto nemožné. Naše snaha byla jezdit co možná nejúsporněji a spotřeba se dostala kolem 6 l nafty/100 km. To je sice vysoce ekonomické, ale stále nedosahuje spotřeby s výše zmíněným automobilem na hybridní pohon. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že je nutné pro ježdění s hybridním elektromotorem přemýšlet o způsobu jízdy o dobíjení a dalších aspektech, které u vozidel na klasických pohon odpadají. Vždy je to něco za něco. Ale spočítáme-li si úsporu, musíme konstatovat, že budoucnost patří hybridním motorům, tedy kombinace elektro + benzín či čistá elektromobilita.
Dálnice a rychlostní komunikace
Naopak na dálnicích a rychlostních komunikacích klasické pohonné jednotky u automobilu dostávají velké plus, protože díky letitému vývoji a ekonomickému přístupu ke spalování paliva dokáží i za nejvyšší povolené rychlosti pracovat v ekonomickém módu. Zde právě po většinu času hybridní jednotky, pokud nastavíme využití obou jednotek jak elektromotoru tak klasického benzínového motoru jr nevýhodou protože vyšší váha vozidla způsobuje vyšší spotřebu a elektromotor a jeho baterie na dálnici při využití maximálně povolené rychlosti s předpokládaným dojezdem 70 km vydrží maximálně polovinu vzdálenosti. Tedy zde námi testovaný automobil prokázal lepší službu a částečně byl i ekonomičtější. Pokud toto srovnání budeme vztahovat jen na čistou elektromobilitu, tak na rychlostních komunikacích a dálnicích stále zatím vítězí klasický pohon proti elektromobilům. A to především ve spotřebě energií. V cenových parametrech je tomu jinak, ale pokud bychom chtěli ujet vzdálenost Praha-Brno, tak vítězí automobil s dieselovým motorem a to jak s hlediska času tak s největší pravděpodobností i z hlediska spotřeby. Protože při jízdě s automobilem s hybridním pohonem by bylo třeba po zhruba 100 km zastavit a baterii dobít, což zabere zhruba 40-60 minut.
Závěrem
Stále na celosvětovém i našem trhu s automobily jsou hybridní pohony ve velké menšině oproti dieselovým a benzínovým motorům a v České republice není zatím síť dobíjecích stanic natolik hustá a zkušenosti s těmito automobily jsou zatím malé, že bude třeba určitý čas, aby si řidiči zvykli na automobily s hybridním provedením, či dokonce aby automobily v elektrickém provedení ovládla města. Také nesmíme zapomenout na pořizovací cenu hybridních a elektrických vozidel, která je v porovnání s automobily na klasický pohon podstatně vyšší. Ale je velice dobré, že se po mnoha letech objevují možnosti výběru pohonu vozidel, každý má samozřejmě své klady a zápory, v naší redakci se přikláníme v automobilům na hybridní pohon, alternativní pohon a k elektromobilům.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 7 | Dobré jízdní vlastnosti |
Pocit z jízdy | 7 | Výborný |
Pohodlí | 7 | Splňuje pořadavky své kategorie |
Ovládání vozidla | 7 | uspokojivé |
Dojezdová vzdálenost | 6 | spotřeba odpovídá vozidlu |
Design vozidla | 8 | Vynikající |
Průměr | 7 | 1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 67 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 230 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Jičín. Lázně Bělohrad |
250 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý | Praha a okolí | 45 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý | Karlštějn | 75 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 95 km | okresní silnice, městský provoz |
S Peugeotem 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8 dojedeme levně až na druhý konec naší země