
V době, kdy celý svět řeší uhlíkovou stopu a co nejekologičtější automobil se i touto cestou vydává jeden z největších výrobců automobilů a to Ford. Kromě plně elektrických vozidel, které postupně zařazuje do své nabídky má automobily typu plug-in hybrid a také mikrohybrid (mHEV). Tato cesta umožnuje snížit spotřebu, a tedy snížit uhlíkovou stopu.
První dojmy
Automobil jako takový se na první pohled od svých „kolegů“ se standardním pohonem nijak neodlišuje. Výrobce Ford u tohoto vozidla volil variantu z baterií a elektromotorem, který je v podstatě jen větší alternativou stejné jednotky, jaká je montována v sériových motorech s benzínovým pohonem. Tedy první dojem je, že usedáte do klasického Fordu v provedení ST line. Jako u všech vozidel výrobce Ford jeho interiér je přizpůsoben pro pohodovou, klidnou a bezpečnou jízdu zde s bonusem úsporného provozu. První pocity po nastartování a rozjetí : sportovní, elegantní a pohodlný automobil. Příjemná je možnost sledovat navigaci nebo jiné navolené nastavení na pop-up displeji přímo před sebou.

Svět elektromobility
V současné době se objevuje řada alternativ, a i dřívější odborníci se pomalu nestačí orientovat, co který výraz znamená a který automobil lze považovat za elektromobil a který elektromobilem není a co nám který pohon přináší. MildHybrid (mHEV) má menší baterie než plug-in hybrid a méně výkonný elektromotor. Jeho hlavním účelem je snižování spotřeby spalovacího motoru.
Proto tento vůz do kategorie elektromobilů patří. I když se z pohledu celkových prodejů jedná stále o zanedbatelnou část, je nutné sledovat tento trend, protože z důvodu udržitelnosti a snižování uhlíkové stopy se většina výrobců automobilů zaměřuje na tyto alternativy. Není tomu jinak v případě výrobce Ford. Tím chceme zdůraznit, že i tento automobil s minimálním procentem elektromobility plně do tohoto segmentu zapadá a dle našeho názoru již jiná vozidla se v budoucnosti vyrábět nebudou. Tím chceme naznačit, že toto představuje cestu postupného přechodu na hybridní pohony, které jsou za současného stavu ekonomiky nejlepší variantou. Čistá elektromobilita je hudbou blízké budoucnosti, ale v současné situaci, do které musíme zohlednit i pandemii Covid – 19 musíme hledět v časovém horizontu minimálně 20 let, kdy elektromobilita získá dal
Elektromobil (vozidlo na elektrický pohon)
každé vozidlo, které ke svému pohonu využívá zčásti nebo zcela elektrickou energii dodávanou z baterie.
Tyto baterie mají při plném nabití napětí vyšší jak 28 V.
Jízda po městě a okresních silnicích
Tento automobil poskytuje díky svým jízdním vlastnostem pohodovou a klidnou jízdu ve složitých situacích a v členitém terénu naší republiky. Díky provedení ST line motor sportovně zní a zvýšení výkonu z baterií si můžeme užívat velkou akceleraci, pohodové projíždění zatáčkami a vysoké zrychlení při předjíždění. Volba ze tří alternativ provozu nám umožnuje sportovní variantu jízdy či ekologickou variantu. My jsme často využívali normální režim. Díky provedení combi se v městském provozu tento automobil až tolik neosvědčil, protože vyhledat parkovací místo pro více než 4 m dlouhé auto byl někdy problém, ale díky bateriím je v městském provozu spotřeba podstatně nižší než u stejného typu vozidla s klasickým pohonem. Naše spokojenost byla na vysoké úrovni. Při volbě delšího výletu nám tento automobil dokáže poskytnout možnost nouzového přespání, protože při sklopení zadních sedadel se dvě dospělé osoby mohou vyspat.
Jízda na dálnicích a rychlostních komunikacích
Na dálnicích a rychlostních komunikacích si s tímto automobilem užijeme sportovní jízdu s bonusem nízké spotřeby. Protože při využití maximální povolené rychlosti včetně předjížděcích manévrů a případných jízdách v koloně, což se nám během testu stalo, se dostáváme s autem o délce 4,5 m a váze nad 2 t na spotřebu kolem 6 l/100 km. Automobil během jízdy šikovně využívá alternativních možností elektrického pohonu a tím se tedy snižuje spotřeba. Jízdní vlastnosti jsou při rychlostech nad 100 km/hod vynikající a jistě by nebyl problém například v Německu si udržet průměrnou rychlost kolem 180 km/hod. Díky anatomicky tvarovaným sedadlům nejste unaveni ani po delší jízdě, jedinou drobnou výtkou k tomuto automobilu zapůjčenému k testování byla nepřítomnost adaptabilního tempomatu a také pro nás již nezvyklé manuální řazení. Ale to jsou pouze subjektivní pocity, které jsme nezahrnuli do celkového hodnocení.
Pocity spolujezdce
Interiér vozu je elegantní a pohodlný. Veškeré ovládací prvky jsou intuitivní. Automobil při jízdě v zatáčkách opravdu dobře sedí, takže během jízdy máte pocit bezpečí. Při nastoupení do vozu v chladném počasí využijete možnost vyhřívání sedaček. Všechno, co během jízdy potřebujete, máte na dosah. Zavazadlový prostor je dostatečně velký.
Ze stránky výrobce:
Focus mHEV spojuje mnohokrát oceněný konveční motor EcoBoost a mild-hybridní technologii, která zaručuje skvělý výkon při udržení nízké spotřeby a nižších emisí CO2. Mild-hybrid obsahuje samostatný 48V Li–Ion akumulátor, který se automaticky dobíjí rekuperací při brzdění nebo jízdě setrvačností. Není tedy zapotřebí připojovat ho k externímu napájecímu zdroji.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | Sedí na silnici skvěle |
Pocit z jízdy | 8 | Velmi dobrý |
Pohodlí | 8 | Velmi dobré |
Ovládání vozidla | 8 | Vynikající |
Dojezdová vzdálenost | 7 | ekonomická |
Design vozidla |
7 |
Sportovní |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 67 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 60 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Jaroměř |
345 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý | Praha a okolí | 140 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý | Lhota |
107 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 95 km | okresní silnice, městský provoz |
Stránky výrobce : https://www.ford.cz/