Závod Formule 1 v Kataru na Losail International Circuit se pojede tento víkend

TOTO WOLFF MLUVÍ O KATARU

„Minulý víkend v São Paulu byl triumf přes nepřízeň osudu a jsem hrdý na bojovného ducha každého člena našeho týmu. Každý neúspěch posílil naše odhodlání tým se utužil s každou výzvou, která se nám postavila do cesty.

Lewis završil ohromující vítězství, o kterém se bude právem mluvit v následujících letech. Pro nás je to vítězství jen jeden důležitý krok na naší cestě a náš cíl je jasný. Sobotní diskvalifikace a možná ztráta tří bodů však neusnadňují boj o šampionát. Valtteri si vedl celý víkend skvěle, jeho sobotní vítězství ve sprintu a nedělní pódium ukázaly sílu našeho páru; jejich týmová práce byla fantastická.

Vydáváme se do Kataru s novou výzvou, zcela novým okruhem pro F1 a okruhem, na kterém se nemůžeme dočkat, až budeme závodit. Připravili jsme se na novou trať, jak nejlépe jsme mohli, a potřeba maximalizovat naše zkušenosti z úvodních tréninků. Výkonnost od okruhu k okruhu se mění, ale jak ukázala Brazílie,  tento tým vždy bojovat.

Finálový závod trojzávodu může někdy otestovat vaši energetickou hladinu, ale s pouhými třemi závody, které rozhodují o obou šampionátech, je naše motivace větší než kdy jindy. Zaměřujeme se na to, abychom jej usměrňovali co nejúčinnějším způsobem.

CO MŮŽEME OČEKÁVAT OD INTERNATIONAL CIRCUIT LOSAIL?

Tento víkend Formule 1 poprvé zavítá do Kataru, kde se na International Circuit v Losailu . Je to zbrusu nová trať pro F1, takže, co od ní můžeme očekávat?

 

JAKÉ JE ROZLOŽENÍ TRATĚ?

Losail International Circuit, který se nachází na předměstí katarského hlavního města Dauhá, byl poprvé otevřen v roce 2004 a je dlouhý 5,418 kilometru; poměrně střední rozsah, pokud jde o délku okruhu. Zaměřuje se  na středně a vysokorychlostní zatáčky s rychlým a plynulým charakterem, částečně proto, že se používá převážně pro motocyklové závody.

Celkem je 16 zatáček, 10 pravotočivých a šest levotočivých. Hlavní rovinka tratě zabírá více než 1 km z celkové vzdálenosti kola, než piloti sešlápnou brzdu na vlásence 1 zatáčky. Toto bude jediná DRS zóna na okruhu.

Následuje série pomalejších a těsnějších zatáček se zatáčkami 4 až 9, které výrazně zahřejí pneumatiky a vyžadují, aby si piloti uvědomovali přehřívání, před střední částí kola, která se většinou vyznačuje rychlými zatáčkami. Poslední sekce má  mix rychlostí a typů zatáček, přičemž pomalá pravotočivá  vede řidičepilotyt na hlavní rovinku.

Trať je podprůměrná, pokud jde o rychlosti v zatáčkách, takže na pomalejším konci žebříčku, podobně jako na Hungaroring nebo Circuit de Barcelona-Catalunya. Nejpomalejší zatáčka na trati bude zatáčka 6 s rychlostí přibližně 100 km/h, přičemž nejrychlejší bude zatáčka 13, projíždcěná rychlostí 260 km/h.

JAKÉ NÁROKY KLADE NA NASTAVENÍ VOZU?

Je to poprvé, co Formule 1 závodí v Kataru, takže je to pro všechny krok do neznáma. Nemáme žádná historická data o Losail International Circuit, takže mnohem více se při přípravě akce soustředíme na virtuální svět, pracujeme na počítačových simulacích a omezenými informacemi, pro které máme o trati.

Pracovní zátěž kolem simulací je samozřejmě vyšší, protože jsme na nich více závislí a program simulátoru bude tvrdě pracovat celý týden, včetně pátečních jízd, abychom maximalizovali nové poznatky, které získáme z tréniku.

Rychlé zatáčky na okruhu vyžadují vysoký přítlak, díky čemuž je Katar jedním z nejcitlivějších v kalendáři závodů na přítlak. U očekávaného abrazivního povrchu dráhy se teprve uvidí, zda to povede k vysoké přilnavosti a efektivnímu chování v zatáčkách, nebo pouze k vysokému opotřebení a snadnému zahřívání pneumatik .

Týmy mají omezené informace o specifických charakteristikách trati, jako jsou hrboly na silnici, takže například výpočty světlé výšky budou vyhodnoceny během tréninků, protože týmy chtějí během pátečního běhu co nejrychleji shromáždit data a získat znalosti o trati.

 

 JAK  ROZLOŽENÍ TRATĚ OVLIVNÍ ZÁVOD?

Vzhledem k tomu, že trať bude mít pouze jednu DRS zónu, na hlavní rovince lze očekávat velmi obtížné předjíždění. Nejpravděpodobnější příležitost bude v 1. zatáčce, zejména s pomocí DRS, ale 6., 10. a 16. zatáčky mohou nabídnout šanci předjet po vnitřku.

Vzhledem k rychlé, plynulé a vysokorychlostní povaze mnoha zatáček to však pravděpodobně bude pro piloty vzrušující výzva, a proto působivá podívaná pro diváky, zejména v kvalifikaci, kdy jezdci jedou na svůj absolutní limit.

Neznámé nové tratě také skýtají příležitost pro týmy, aby zaskočily  soupeře, protože předzávodní víkendové přípravy jsou složitější kvůli nedostatku dat. Pokud tým najde připravenou sladkou tečku dříve než jejich konkurence, může zatřást pořadím.

Vzhledem k tomu, že předjíždění na International circuit v Losail bude obtížné, bude kvalifikační tempo hrát důležitou roli. To znamená, že pokud je degradace pneumatik vysoká, týmy budou nuceny zvážit strategie dvou nebo tří  pitstopů, které posunou pozornost směrem k závodnímu tempu.

 A CO POČASÍ A KLIMA?

Jak se dá v Kataru očekávat, na mezinárodním okruhu Losail budou teploty teplé, s průměrnými  večerními teplotami v listopadu přes 25°C. Vzhledem k tomu, že je podzim, budou však podmínky výrazně chladnější a méně vlhké ve srovnání s létem. Očekávání počasí je podobné tomu, co zažíváme v Abu Dhabi.

Teploty trati budou vyšší než teplota vzduchu a  abrazivní povrch bude znamenat, že degradace pneumatiky by mohla být na vyšší straně spektra. Kvůli jeho poloze a okolí je těžké se v Kataru ubránit přítomnosti písku. Ale stejně jako v Bahrajnu a Abu Dhabi jsme zjistili, že písek nepředstavuje pro vozy žádný zásadní problém a při jízdě se rychle smete z povrchu trati. A jak jsme viděli v Bahrajnu, umělá tráva se používá k tomu, aby se zabránilo svetení písku na okruh.

 

JAKOU MÁ OKRUH V LOSAIL HISTORII?

Losail International Circuit je účelová trať, která byla postavena za necelý rok pro debutový závod MotoGP v Kataru, které se konalo v roce 2004. První motocyklová závodní série je od té doby v Kataru stálou součástí, včetně hostování první noční závod v historii MotoGP v roce 2008.

V průběhu let se na okruhu konaly také závody World Superbike a závody monopostů, přičemž série GP2 Asia se objevila v roce 2009. Hostila také kola mistrovství světa cestovních vozů, takže i když většinou slouží pro motocyklové závody,  historie automobilových závodů na jediné stálé závodní dráze v Kataru má také svoji historii .

 

Zdroj: Mercedes-AMG Petronas Formula One Team

Foto: Jiří Křenek

Formula 1 – Ooredoo Qatar Grand Prix 19.-21.11.2021