24 Hodin Le Mans: Monument mezi závody, výzva pro Peugeot TotalEnergies

  • Tým Peugeot TotalEnergies nasazuje do 93. ročníku 24 Hodin Le Mans dva vozy Peugeot 9X8: číslo 93 s posádkou Di Resta/Jensen/Vergne a číslo 94 s posádkou Duval/Jakobsen/Vandoorne.
  • Na okruhu dlouhém 13,626 km se očekává více než 300 000 diváků, kteří budou svědky nejkrásnějšího a nejnáročnějšího závodu na světě.
  • Tým Peugeot TotalEnergies se účastní 24 Hodin Le Mans potřetí od svého návratu do vytrvalostních závodů a letos opět se silným odhodláním dosáhnout co nejlepšího výsledku.

93. ročník 24 Hodin Le Mans, kterého se tým Peugeot TotalEnergies zúčastní se dvěma speciály Peugeot 9X8, je s 21 hypervozy bojujícími o stupně vítězů příslibem vzrušující podívané.

Stejně jako po celou sezónu FIA WEC 2025 bude Peugeot 9X8 #93 řídit trojice Paul Di Resta, Mikkel Jensen a Jean-Eric Vergne. Vůz #94 budou sdílet Loïc Duval, Malthe Jakobsen a Stoffel Vandoorne. Théo Pourchaire, který si loni v Bahrajnu poprvé vyzkoušel speciál 9X8 v rámci oficiálního testu pro nováčky (Rookie Test), bude letos pevnou součástí týmu jako testovací a rezervní jezdec.

„Postupujeme kupředu,“ říká Jean-Marc Finot, Senior VP Stellantis Motorsport. „Náš poslední závod ve Spa-Francorchamps byl velmi povzbudivý. Auto bylo spolehlivé a konkurenceschopné v kvalifikaci i v úvodu závodu. Byl to pro tým odměňující zážitek – bojovat s těmi nejlepšími. To je dobré znamení i pro Le Mans, protože okruhy ve Spa a v Le Mans mají určité podobnosti.“

„Ano, jsme na vzestupné trajektorii,“ potvrzuje Olivier Jansonnie, technický ředitel Peugeot Sport. „V Kataru jsme měli slušný závod navzdory smůle. V Imole nám přípravu zkomplikovalo počasí. Ve Spa jsme se dostali s oběma vozy do Hyperpole a v první třetině závodu bojovali o Top 5.“

Přípravy na Le Mans začínají hned po skončení předchozího ročníku. Pro třetí účast v řadě se tým Peugeot TotalEnergies vrací do Le Mans lépe připravený a s větším sebevědomím.

 

„Přípravy zahrnují ověření spolehlivosti neboli mechanickou validaci, kterou jsme zahájili už v prosinci, dále práce na vývoji výkonu, které jsme začali už na jaře, a sportovní přípravu,“ pokračuje Jansonnie. „Le Mans má velmi specifická pravidla. V roce 2024 nám podmínky nehrály do karet. Udělali jsme příliš mnoho chyb během fází Safety Car, Slow Zones atd., což vedlo k penalizacím. Vše jsme po loňsku vyhodnotili. Jsou to detaily, ale ve velmi konkurenceschopném prostředí jsou klíčové.“

Pro značku Peugeot je závod 24 Hodin Le Mans hlavní událostí sezony.

Je to srovnatelné s olympijskými hrami nebo fotbalovým mistrovstvím světa,“ poznamenává Finot. „Le Mans je náš domácí trh. Statisticky přijíždí 20 % diváků v autě značky Peugeot!“

PEUGEOT se těší obrovské podpoře fanoušků.

„Měli byste slyšet jásot na Place de la République, když se Peugeot 9X8 vykládají na technické přejímky. Máme tak závazek vůči našim fanouškům – musíme ze sebe vydat maximum. Peugeot už v Le Mans zazářil, ale s menší konkurencí. Dnes je tam osm výrobců na velmi vysoké úrovni. Ale přijali jsme výzvu a jako tým s ambicemi musíme riskovat. Pokud nebudeme v první desítce, budeme zklamaní. Cílíme na pódium, ale i umístění v Top 5 bychom brali jako velký úspěch!“ uzavírá Jean-Marc Finot.

Tři otázky pro Oliviera Jansonnnie

Čím je okruh Le Mans výjimečný?

„Kromě délky (13,626 km) je výjimečný v tom, že jde o velmi rychlý okruh. Hypercary jezdí průměrně přes 230 km/h, s maximy okolo 340 km/h. Zatáčky jako Porsche Curves, Indianapolis a Tertre Rouge jsou klíčové. Okruh je částečně veřejná komunikace, která měří přes pět kilometrů. Povrch se v jednotlivých úsecích liší, některé byly nově přeasfaltované. Trať se může změnit mezi testovacím dnem a závodem, nebo dokonce i během samotného závodu, a to zejména kvůli nepředvídatelnému počasí. Takže v podstatě nikdy nejedete dvakrát po úplně stejné trati. Pro jezdce je trať poměrně snadno zapamatovatelná – trénují na simulátorech a dostanou na okruhu dostatek času ještě před závodem.“

Jak se připravují mechanici a inženýři?

„Sezóna WEC je natolik intenzivní, že nepotřebujeme žádné zvláštní teambuildingy před Le Mans. Pracujeme společně už od Kataru a tým je skvěle sehraný. Le Mans má ale svá specifika, například rozložení boxového stání pro pit stopy, takže to si nacvičíme přímo na místě. Čistá mysl a dostatek odpočinku jsou klíčové pro zachování koncentrace. Dnes jsme mnohem lépe organizovaní, co se týče řízení únavy, než jsme byli v roce 2023. A to je v Le Mans zásadní.

Co pro vás Le Mans znamená?

„Je to závod roku – ten, který nesmíme za žádnou cenu promarnit. V roce 2023 jsme byli bez zkušeností. Dnes už máme odpovědi na problémy, se kterými jsme se před dvěma lety potýkali. Podmínky loni byly hrozné, strategie nefungovaly, a chyběla nám rychlost. Letos chceme podat nejlepší výkon – a hlavně, ničeho nelitovat!“

Tři otázky pro Jean-Marca Finota

Jak jako šéf týmu prožíváte Le Mans?

„Nesmíte se moc poddávat tlaku. Může se stát spousta věcí, může nastat tolik problémů… První rok jsem se s Loïcem díval na onboardy z vozu a říkal si: ‚Tohle auto 24 hodin nevydrží.‘ V pátek v noci jsem si psal seznam všeho, co se může pokazit. Byl jsem paranoidní. Ale naše Peugeot 9X8 nakonec do cíle vždy dojely…“

Co pro vás osobně znamená 24 hodin?

„Je to neuvěřitelný technický test a zkouška provozní dokonalosti, kde i ten nejmenší detail může způsobit sportovní katastrofu. Je to ale také lidské dobrodružství – plné emocí a mimořádného nasazení. Pro každého fanouška motorsportu je to svatý grál, navíc s osobním nádechem. V roce 1955, kdy došlo v Le Mans k tragédii, byl můj otec u toho. Naštěstí se přesunul za tribuny do bezpečí. Můj dědeček slyšel o nehodě v rádiu, ale vypnul ho a rodině nic neřekl, dokud se táta v neděli večer nevrátil domů. V roce 1981 jsem mého tátu do Le Mans přivedl zpátky, právě v době, když jsem dostal řidičák. Byl jsem tam jako divák třicetkrát, možná pětatřicetkrát. Trvalo mi čtyřicet let, než jsem se z přespávání na parkovišti dostal až k vedení tohoto úžasného týmu Peugeot TotalEnergies v paddocku!“

Jaké jsou cíle týmu?

„Inspirovat fanoušky Peugeot a vzbuzovat v nich emoce. To je hlavní.  Když projíždí Peugeot 9X8 a tribuny burácejí, je to odměna. A přestože fanoušci milují statečné outsidery, uděláme maximum, abychom na 24 Hodin Le Mans dosáhli skvělého výsledku.“

Vyjádření jezdců

Paul Di Resta (#93, 7. účast):

„Myslím, že letošní sezóna zatím nepřinesla žádná velká překvapení. Stále nám chybí výkonnost, ale ve Spa-Francorchamps jsme ukázali, že můžeme soupeřit s nejlepšími. Tým udělal obrovský pokrok v provozní oblasti, ale musíme v tom pokračovat. Le Mans bude těžký závod. Loni tu bylo dost záludné počasí a my jsme rychle ztráceli kontakt s čelem závodu. Chyběla nám rychlost. Já osobně miluji závodní týden v Le Mans: atmosféru, fanoušky… To všechno mě nabíjí pozitivní energií. A tu podporu letos budeme potřebovat!“

Mikkel Jensen (#93, 6. účast):

„Zlepšili jsme výkonnost mezi Katarem a Spa-Francorchamps. Na začátku sezony jsme za to zatím nebyli odměněni, ale měli jsme tempo na Top 5. To je pro Le Mans dobré znamení. Tady nikdy nevíte, co čekat – je to naprosto jedinečný závod. Mým cílem je čistý závod bez chyb a penalizací – a dojet do cíle. V Le Mans jsem debutoval v roce 2020 v LMP2 a spolu se mnou tu byl i týmový kolega Jean-Eric Vergne. Vždycky jsem tu závodil s prototypy – a letos už potřetí s Peugeotem. Týden v Le Mans je samozřejmě dlouhý, ale ta atmosféra je neuvěřitelná. Je to vyčerpávající, ale naprosto skvělé!“

Jean-Eric Vergne (#93, 7. účast):

„Začátek sezony byl těžký, ale udělali jsme pokrok – slabý výkon v Kataru, trochu lepší v Imole a ještě lepší ve Spa, kde jsme zajeli dobrou kvalifikaci a bojovali o stupně vítězů. To nám před Le Mans zvedlo morálku. Můj osobní cíl je perfektní víkend – dobrá kvalifikace a bezchybnost v závodě. Pokud se vyhneme chybám a zůstaneme ve vedoucím kole, může se stát cokoliv. Díky kombinaci programů WEC a Formule E jsem jel z Monaka do Spa, pak na simulátor, do Tokia, zase do simulátor, do Šanghaje – a teď Le Mans! Týdne v Le Mans se nebojím. Moje láska k tomuto závodu začala v 15 letech, kdy jsem absolvoval první test ve formuli F4 na okruhu Bugatti. Představoval jsem si plné tribuny a nejlepší světové výrobce… Od té doby jsem vždycky chtěl tady závodit – a jednou zvítězit.“

Loïc Duval (PEUGEOT 9X8 #94, 13. účast)

„Rok 2025 jsme nezačali tak, jak jsme doufali. V Kataru to nevyšlo, ale v Imole a Spa jsme to částečně dohnali. Spa bylo frustrující – mohli jsme mít oba vozy v Top 5, možná jeden dokonce na pódiu. V Le Mans jsme dvakrát poměrně dobře dojeli díky spolehlivosti. Teď k tomu musíme přidat i výkonnost, kterou jsme ukázali v posledních závodech. Když obojí spojíme a vyhneme se chybám, můžeme mířit na Top 5. Mám takový svůj malý rituál v Le Mans – zajdu si najíst ven, mimo trať, abych na chvíli unikl z chaosu… který ale stejně miluji!“

Malthe Jakobsen (PEUGEOT 9X8 #94, 3. účast)

„Připojit se k Peugeotu na začátku sezony bylo hodně intenzivní. Tlak byl velký, ale tým mi pomohl to překonat. Naším cílem pro Le Mans je co nejlepší výsledek. Víme, že to bude těžké, ale máme spolehlivé auto a doufám, že oba Peugeoty 9X8 to zajedou skvěle. Do Le Mans jsem poprvé přijel v roce 2010 s tátou – bylo mi šest. O deset let později jsem tam startoval na ‚Road to Le Mans‘. Ve 24hodinovce jsem debutoval v roce 2023 a skončil druhý v LMP2. Týden je dlouhý, ale tahle trať a její atmosféra mě pořád naprosto fascinují. Nemůžu se dočkat, až odstartuju v kategorii Hypercar.“

Stoffel Vandoorne (PEUGEOT 9X8 #94, 4. účast)

„Začátek sezony nesplnil očekávání. Ale konkurence je neskutečně silná a získat dobrý výsledek ve WEC je dnes těžší než kdy dřív. Měli jsme trochu smůly a chyběla nám rychlost, ale udělali jsme jasný pokrok. Naším cílem pro Le Mans je udržet tento pozitivní trend a zajet bezchybný závod – to je klíč k dobrému výsledku. Osobně mám krásné vzpomínky na pódium v LMP1 (2019) a v LMP2 (2022). Je to ultimátní výzva pro týmy i jezdce. Týden je vyčerpávající a bude třeba se soustředit a využít každou volnou chvilku k odpočinku.“