Mercedes AMG Motorsport: Příběhy z paddocku

Jízda na horské dráze v Austinu, finále sezóny v Hockenheimu a nové výzvy v Mexico City. Zatímco F1 se minulý víkend teprve pustila do posledního trojzávodu aktuální sezóny, sezóna DTM 2023 se již chýlila ke konci.

 F1 V AUSTINU: POZITIVNÍ DOJMY NAVZDORY NEUSPOKOJIVÉMU VÝSLEDKU

Nedělní Velká cena USA v texaském Austinu se pro tým Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team ukázala jako emocionální horská dráha. Lewis Hamilton, který již v sobotu obsadil druhé místo ve sprintu, startoval do nedělní Grand Prix ze třetího místa na startovním roštu, George Russell byl o dvě místa za ním na pátém místě. Oba týmoví kolegové však okamžitě vstoupili do prvního z „propadů“ na své jízdě na horské dráze a ztratili pozice ve prospěch soupeřů. Lewis se následně probojoval zpět do boje o umístění na stupních vítězů a dokonce se zdálo, že je schopen vyzvat Maxe Verstappena v souboji o vítězství. Lewisovy konzistentní časy na kolo vypadaly tak dobře, že tým zvažoval strategii jednoho pitstopu. Ale krátce poté, co Max Verstappen dokončil svou první zastávku v boxech, Lewisovy pneumatiky se zhoršily do té míry, že i on musel do boxů. Načasování však bylo příliš brzy na strategii jedné zastávky a příliš pozdě na to, aby zabránilo undercutu Maxe Verstappena při dvou pit stopech.

Lewis pak předvedl dobrý výkon na jedné ze svých oblíbených tratí, aby se probojoval na druhé místo a cílovou čáru projel pouhé dvě sekundy za vítězem. George zvolil podobnou strategii a přiblížil se na několik desetin Charlesi Leclercovi, ale v boji o šesté místo ho nedokázal předjet.

Nějakou dobu po skončení závodu se však opět projevily rozmary formátu sprint víkendu. Vzhledem k tomu, že týmy mají v pátek pouze jeden 60minutový volný trénink, nemají tolik času jako obvykle pracovat na ideálním nastavení pro kvalifikaci a dva závody. V tomto případě se to ukázalo jako velká nevýhoda, protože hrbolatý povrch trati na okruhu Circuit of the Americas způsobil nadměrné opotřebení zadních kluzných bloků Lewisova vozu a vedl k jeho zpětné diskvalifikaci.

Lewis však nebyl jediný, kdo se dostal do konfliktu se s komisaři. Ze stejného důvodu byl diskvalifikován i pilot Ferrari Charles Leclerc, a proto se George v konečném pořadí posunul na páté místo. V Poháru konstruktérů to znamená, že tým má nyní náskok 22 bodů před Ferrari na celkovém druhém místě.

TROJZÁVOD 2. ČÁST: MEXICO CITY, UŽ JE ZA DVEŘMI!

Z Austinu tým pokračuje přímo do Mexico City, které bude hostit F1 již po třiadvacáté. První závod na mexické půdě se konal v roce 1963. Od té doby prošla trať několika zásadními rekonstrukcemi a naposledy se do závodního kalendáře vrátila v roce 2015. Nejúspěšnějším jezdcem na 4 304 metrů dlouhém okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez je Max Verstappen (čtyři vítězství), následovaný čtyřmi jezdci po dvou vítězstvích v GP, jmenovitě Jimem Clarkem, Alainem Prostem, Nigelem Mansellem a Lewisem Hamiltonem. Legendární Jim Clark vede historický kvalifikační žebříček se čtyřmi pole position před Ayrtonem Sennou (3) a Nigelem Mansellem (2). Nejvíce umístění v první trojici v GP Mexico City získal Lewis, který na stupních vítězů s nadšenými mexickými fanoušky slavil pětkrát (2015, 2016, 2019, 2021, 2022).

V týmových statistikách vede Red Bull se čtyřmi vítězstvími, před Lotusem, McLarenem, Williamsem a Mercedesem, které mají na svém kontě po třech vítězstvích v Mexico City. Rekord v počtu umístění na stupních vítězů drží Ferrari (11) před Brabhamem (10) a na děleném třetím místě McLarenem a Mercedesem (po devíti). Nejlepším týmem v kvalifikaci je Lotus (šest pole position) před čtyřmi týmy po třech pole position: McLaren, Williams, Ferrari a Mercedes.

Rekord kola vytvořil Daniel Ricciardo, když v roce 2018 jezdil za Red Bull (1:14,759 minuty), zatímco nejrychlejší závodní kolo zajel Valtteri Bottas (1:17,774 minuty) s vozem Mercedes-AMG F1 W12 Performance v sezóně 2021.

 ANDREA KIMI ANTONELLI POSTOUPIL DO FORMULE 2 V SEZÓNĚ 2024

Dokázal to! Juniorský jezdec Andrea Kimi Antonelli postupuje z evropského šampionátu Formula Regional přímo do Formule 2 pro sezónu 2024, kde bude poprvé závodit v podpůrném programu F1. 17letý jezdec je členem týmu PREMA od konce roku 2021 a bude za něj jezdit i ve své nováčkovské sezóně F2. Jeho první oficiální start ve voze Formule 2 bude v zimních testech na okruhu Yas Marina v Abú Dhabí. Andrea v posledních dvou letech získal ne méně než pět titulů, včetně titulů Formula Regional Middle East a Europe 2023, stejně jako italské a německé tituly Formule 4 a zlatou medaili v poháru FIA Motorsport Games Formula 4 Cup. V roce 2019 byl poprvé přijat do juniorského programu týmu Mercedes-AMG PETRONAS F1.

 ANDREA KIMI ANTONELLI

ZÁKAZNICKÉ ZÁVODNÍ TÝMY MERCEDES-AMG ZÍSKALY V ADAC GT MASTERS TITULY MEZI JEZDCI A TÝMY

Mercedes-AMG a tým Landgraf Motorsport získaly titul mezi jezdci v ADAC GT Masters, což je historický úspěch, protože je to poprvé v historii seriálu, kdy tým úspěšně obhájil titul. Ve věku 18 a 19 let vytvořili oba talentovaní mladíci Salman Owega (GER) – bratr juniorského jezdce Mercedes-AMG Jusufa Owegy – a Elias Seppänen (FIN) nejmladší jezdeckou dvojici v historii tradičního seriálu GT. Oba byli korunováni šampiony poté, co v závěrečném závodě skončili třetí. Jejich 3. místo také přispělo k prvnímu, druhému a třetímu místu pro Mercedes-AMG v závěrečném závodě, přičemž první a druhé místo obsadily jezdecké dvojice Haupt Racing Teamu Ralf Aron (EST) a Alain Valente (SUI) a Maximilian Götz (GER) a Petru Umbrarescu (ROU). Juniorský jezdec Mercedes-AMG Ralf Aron a jeho zkušený týmový kolega Alain Valente zvedli nad hlavu trofej pro vicemistra světa 2023. Haupt Racing slavil vítězství v šampionátu v klasifikaci týmů.

 DTM: MERCEDES-AMG TŘETÍ V POHÁRU KONSTRUKTÉRŮ DTM

Sezóna DTM 2023 skončila pro tým Mercedes-AMG Customer Racing třetím místem v hodnocení konstruktérů. V průběhu sezóny 2023 slavila značka dvě vítězství, k nimž přispěli oba jezdci Mercedes-AMG Performance Maro Engel (GER) v Zandvoortu a Luca Stolz (GER) na Sachsenringu, a dalších pět umístění na stupních vítězů. Nejlépe se umístil Luca Stolz z týmu Mercedes-AMG Team HRT na šestém místě. Ve finálové první desítce byli další dva jezdci Mercedesu-AMG: Maro Engel z týmu MANN-FILTER a Lucas Auer (AUT) z týmu WINWARD.

V posledním závodě roku na Hockenheimringu přišel Maro Engel kvůli technickému problému v posledním kole o umístění na stupních vítězů a cílem projel na pátém místě. Luca Stolz a Lucas Auer skončili sedmí a osmá. Oba junioři Mercedesu-AMG Arjun Maini (IND) a Jusuf Owega (GER) bodovali také na 13. a 15. místě. Luca Stolz s vozem Mercedes-AMG GT3 se startovním číslem 4 dokončil sobotní závod na osmém místě jako nejlépe umístěný jezdec Mercedes-AMG.

 TŘI OTÁZKY PRO THOMASE JÄGERA, SPORTOVNÍHO ŘEDITELE DTM:

 Nyní, když je sezona DTM 2023 u konce, jak byste ji shrnul?

Thomas Jäger: „Poté, co jsme v posledních dvou letech vyhráli šampionát DTM a získali trofej pro vicemistra světa, a díky celosvětovým úspěchům našich týmů Mercedes-AMG GT3 a Customer Racing jsme samozřejmě chtěli vyhrát, takže jsme nasadili špičkové týmy, abychom toho dosáhli. Úvodní závod sezóny v Oscherslebenu se však ukázal jako problematický. Tehdy jsme si uvědomili, že nová pravidla, která nepovolují používání ohřívačů pneumatik, pro nás představují velkou výzvu. Na dálku je náš vůz šetrný k pneumatikám. To je dobře, protože můžete zajíždět konzistentně rychlé časy na kolo po dlouhou dobu. Ale v krátkých kvalifikacích je to nevýhoda, protože potřebujete více času na zahřátí pneumatik a jejich uvedení do správného pracovního okna, zejména v chladných podmínkách. Přesto se nám podařilo získat sedm pódií, včetně dvou vítězství. Dařilo se nám zejména o víkendech, kdy byly teploty dostatečně vysoké na to, abychom měli na trati dobrou přilnavost. Tyto podmínky nám vyhovovaly.“

Letošní sestava zahrnovala jednoho výkonnostního jezdce a jednoho juniora z každého z jezdeckého fondu Mercedes-AMG. Jaký byl výsledek?

Thomas Jäger: „Tuto koncepci jsme přijali již v roce 2021. Mladí jezdci se mohou od veteránů hodně naučit a dělat ještě rychlejší pokroky. Klademe velký důraz na transparentnost a sdílení všech našich kolektivních znalostí. Tímto způsobem se snažíme rozvíjet mladší jezdce a vychovávat je na profesionální úrovni, abychom viděli, zda budou patřit mezi nejlepší jezdce zítřka. Máme celosvětovou reputaci díky dokonalosti našeho programu Customer Racing a naším cílem je povzbuzovat a přivádět talentované mladé jezdce jako součást tohoto závazku. To se v posledních letech osvědčilo a zvažujeme, jak to v budoucnu dále rozvíjet. Na našem testu mladých jezdců ve Valencii, který se bude konat za několik týdnů, budeme mít příležitost najít talentovanější nováčky, kteří by jednoho dne mohli postoupit do DTM a těžit z našeho vývojového modelu.“

Rok 2023 byl prvním rokem, kdy se DTM konaly pod záštitou ADAC. Jak se vám tentokrát spolupracovala s ADAC?

Thomas Jäger: „ADAC učinil důležitý krok tím, že převzal odpovědnost za tuto platformu a její úspěšné pokračování. Mercedes-AMG má v tomto seriálu dlouhou a úspěšnou historii a DTM je velmi důležité nejen pro německý motoristický sport. Naše pracovní vztahy s ADAC jsou velmi dobré a jsou otevřeni návrhům a zlepšením. Nadšení mezi fanoušky je patrné a letos jsme měli vynikající návštěvnost – 88 000 diváků prošlo branami Hockenheimu na finále sezóny. Pokud budou všichni výrobci spolupracovat na konsolidaci platformy, má potenciál se i nadále velmi dobře rozvíjet. V takovém případě má DTM dobrou budoucnost.“

 

Zdroj: Mercedes AMG Motorsport