Na stupních vítězů při Grand Prix Miami bude určitě něco nového. Těžko říci, zda to bude jezdec, protože Max Verstappen bude opět jasným favoritem na vítězství, protože na Floridě již dvakrát zvítězil. Bez ohledu na to, kteří tři jezdci budou na startu, budou mít všichni na sobě speciální edici čepice Podium Chart, kterou Pirelli dodává třem nejlepším jezdcům a zástupci vítězného týmu. Tyrkysová barva čepice čerpá inspiraci z vod, které lemují městské pláže, se stylizovanou palmou, zřejmým znakem Miami a také hvězdami a pruhy vlajky Spojených států.
Velká cena Miami
Velká cena Miami je šestým podnikem sezóny, prvním ze tří, které se konají ve Spojených státech amerických. Koná se od 3. do 5. května a jedná se o třetí ročník tohoto závodu, který se poprvé objevil v kalendáři v roce 2022. Provizorní městský okruh obtéká víceúčelový stadion Hard Rock Stadium, který je domovem týmu amerického fotbalu Miami Dolphins a letos bude mimo jiné hostit i finále fotbalové Copa América. Prostory týmů Formule 1 se ve skutečnosti nacházejí v areálu, což vytváří skutečně jedinečnou atmosféru pro víkend Grand Prix.
Trať dlouhá 5,412 kilometru, kterou jezdci v neděli absolvují 57krát, nabízí 19 zatáček, tři rovinky, tři DRS zóny a maximální rychlost může přesáhnout 340 km/h. Dochází také k určitým výškovým změnám, z nichž hlavní je mezi zatáčkami 13 a 16, kdy trať stoupá a klesá, když přejíždí výjezdovou rampu a pod různými nadjezdy. Ve 14. a 15. zatáčce je nájezd do kopce se šikanou, s hřebenem uprostřed, než trať na výjezdu klesá.
Každý ze tří sektorů má odlišný charakter, takže se jedná o kolo, které má od všeho trochu. První část se pyšní sérií osmi vysokorychlostních zatáček, zatímco druhý sektor má dlouhou rovinku a několik pomalých zatáček. Závěrečný nájezd do cíle se skládá z rovinky a tří plynulých zatáček. Existují pouze dva závody, na kterých lze založit statistiky, a naznačují, že Velká cena Miami je středem pole, pokud jde o počet předjížděcích manévrů. Pokud jde o příčné i podélné síly, kterým jsou pneumatiky vystaveny, řadí se mezi střední až nízké stopy v kalendáři.
Tři směsi pneumatik do sucha, které Pirelli vybralo pro tento podnik, jsou ve středním pásmu: C2 jako tvrdá, C3 jako střední a C4 jako měkká. Trať byla před loňským závodem nově upravena a je velmi hladká, a proto nabízí poměrně nízkou přilnavost, což je vlastnost umocněná skutečností, že se nepoužívá pro žádné jiné motoristické akce. To vede k velmi výraznému vývoji trati a degradace by se mohla projevit, zejména u středně tvrdých a měkkých pneumatik.
Miami má tropické klima s teplotou vzduchu obvykle přesahující 25 °C, velmi často dosahující 30 °C, rekord je 33 °C. V prvních deseti květnových dnech je obvykle slunečno, ale může se objevit počasí, které může vést k přeháňkám nebo bouřkám jeden den ze dvou nebo tří. Vítr je mořský vánek s nárazy až 50 km/h. Průměrný počet květnových dní, kdy teplota překročí 30 °C, se zvýšil ze 13 dnů v devadesátých letech na 23 v posledním desetiletí. V loňském roce dosáhla teplota na povrchu trati 55 °C, což je jedna z nejvyšších hodnot za celou sezónu.
Pokud jde o strategii, Velká cena Miami je klasickým závodem s jedním pit stopem, přičemž tvrdé a střední směsi jsou jasnými favority. V loňském roce Verstappen startoval z devátého místa na startovním roštu na tvrdých pneumatikách, než přezul na středně tvrdé, zatímco další dva jezdci, kteří se dostali na stupně vítězů, Pérez a Alonso, postupovali opačným směrem (střední a poté tvrdé).
Jedná se o další sprint víkend, a proto je v pátek ráno k dispozici pouze hodina volného tréninku, abychom se pokusili najít nejlepší nastavení a také vyhodnotit chování pneumatik. Hned od odpoledne prvního dne je čas na kvalifikaci ve sprintu, která určí startovní rošt pro sobotní dopolední sprint závod. Poté jsou pravidla parc ferme krátce pozastavena, aby týmy mohly pracovat na vozech pro kvalifikaci a poté pro nedělní tradiční Grand Prix.
Zdroj: Pirelli