Pneumatiky Pirelli na Velkou cenu Číny

Velká cena Číny se vrací do kalendáře po pětileté přestávce. Rok 2019 byl posledním rokem, kdy se Formule 1 závodila v Šanghaji, kde se při té příležitosti konaly oslavy 1000. podniku v historii nejprestižnějšího mistrovství světa v motoristickém sportu. Dlouhá přestávka byla způsobena pomalým návratem k normálu po dopadech pandemie Covid-19 a Čína se nyní vrací do kalendáře, když se poprvé objevila před několika měsíci před dvaceti lety. První ročník této Grand Prix se konal v září 2004.

Okruh Shanghai International Circuit

Všech 16 ročníků se jelo na okruhu Shanghai International Circuit, který navrhl Hermann Tilke, a jeho obrys je volně založen na čínském znaku „shang“, což znamená „nahoře“. Trať dlouhá 5,451 km se může pochlubit 16 zatáčkami, z nichž mnohé jsou velmi pomalé, například úsek přes zatáčky 1 až 3 a 6 až 14, zatímco jiné jsou vysokorychlostní, jako například esíčka přes zatáčky 7 a 8. K dispozici jsou dvě dlouhé rovinky, obě používané jako DRS zóna, přičemž jedna je na startovní a cílové rovince a druhá na více než kilometr dlouhé zadní rovince ze zatáčky 13, která je mírně nakloněná do zatáčky 14.

Pneumatiky Pirelli

Na základě simulací a dosavadních údajů jsou zde pneumatiky vystaveny příčným a podélným silám, které spadají do střední kategorie, přičemž vnější strana pneumatiky, zejména na levé straně vozu, se nejvíce opotřebovává. Trojice pneumatik zvolených v zimě pro Šanghaj je ve střední třídě, C2 jako tvrdá, C3 jako střední a C4 jako měkká. Nominálně je to stejný výběr jako v roce 2019, ale scénář je velmi odlišný. Před pěti lety se stále používaly 13palcové pneumatiky, které se montovaly na předchozí generaci vozu, který měl rovnou podlahu a zcela odlišnou aerodynamiku než současný vůz. Ve skutečnosti je to pro jezdce, týmy a vlastně i pro Pirelli v podstatě otázka začít od nuly, vzhledem k tomu, že reference jsou velmi vágní.

Situaci dále komplikuje skutečnost, že Velká cena Číny je prvním ze šesti podniků letošní sezóny, které se povedou ve formátu sprintu, který byl sám o sobě pro letošní rok mírně upraven, pokud jde o pořadí tréninků. Volný trénink a kvalifikace na sprint jsou na programu v pátek, sprintový závod a kvalifikace v sobotu a Grand Prix jako vždy v neděli. Změnil se také Parc ferme, takže je nyní rozdělen na dvě části: jednu, která zahrnuje kvalifikaci a sprintový závod, a druhou, která začíná před sobotní odpolední kvalifikací.

To znamená, že v pátek máme pouze hodinu volného tréninku na nalezení správného nastavení vozů a především na vyhodnocení pneumatik během dlouhé jízdy na trati, která bude mít nevyhnutelně daleko k optimálnímu stavu. Je pravděpodobné, že pokud jde o přilnavost, vývoj trati, která se od roku 2019 nezměnila a od té doby se používá jen velmi zřídka, bude velmi významný, protože vozy budou kousek po kousku gumovat v povrchu. To znamená, že práce na simulátoru nabývá pro jezdce a inženýry ještě většího významu, a to jak před závodem, tak během něj.

Formát sprintus odlišnou alokací pneumatik do sucha

Formát sprintu také znamená odlišnou alokaci pneumatik do sucha , která klesla ze 13 sad na 12 (dvě tvrdé, čtyři střední a šest měkkých), zatímco počet sad do mokrého počasí zůstává stejný (pět sad pro střední a dvě pro extrémní mokro). V dubnu může v Šanghaji dojít k výrazné změně teplot s odchylkami kolem 10 °C, což přidává další proměnnou do skládačky, kterou musí týmy a jezdci poskládat dohromady. Velká cena Číny je obvykle závodem se dvěma pit stopy, částečně proto, že existuje několik míst, kde je možné předjíždět, jako je brzdění do zatáčky 14 a poté na hlavní rovince a brzdění do zatáčky 6. Stejně jako v Suzuce, i v Šanghaji je podříznutí obvykle velmi účinné.

Z 20 jezdců, kteří letos tvoří startovní rošt, stáli na nejvyšším stupínku šanghajských pódií pouze tři: Lewis Hamilton (šestkrát), Fernando Alonso (dvakrát) a Daniel Ricciardo (jednou). Hamilton má na svém kontě také šest pole position ze Šanghaje a získal zde 204 bodů. Z týmů vede Mercedes se šesti vítězstvími před Ferrari se čtyřmi, zatímco Red Bull vyhrál dvakrát. Právě zde v roce 2009 Sebastian Vettel přinesl první vítězství týmu, který tehdy stejně jako dnes vede Christian Horner.

Zdroj: Pirelli

 

Formule 1 – Lenovo Chinese Grand Prix – 19. – 21.4.2024