Formule 1 se vrací z letní přestávky 14. závodem sezóny 2022, Velkou cenou Belgie ve Spa-Francorchamps

 Toto Wolff hovoří o Velké ceně Belgie

„Do přestávky jsme zamířili po silných závodech a našem zatím největším letošním bodování za závodní víkend v Maďarsku. I když ještě nejsme úplně v boji o vítězství, přibližujeme se, takže musíme udržet tempo a tlak. Shutdown je pro tým důležitým okamžikem, kdy si může odpočinout, načerpat energii a strávit čas se svými rodinami, jejichž podpora po celý rok je neocenitelná. V sezóně je k tomu málo příležitostí, takže přestávka byla pro všechny v týmu zasloužená. Jsme připraveni na intenzivní druhou polovinu sezóny s devíti dalšími příležitostmi k nalezení zlepšení, pokroku a doufejme, že vyzvou Red Bull a Ferrari k vítězství. Spa-Francorchamps není třeba představovat. Klasická trať s nádechem staré školy, dějiště mnoha ikonických momentů v historii F1 a neuvěřitelná výzva pro auto i piloty. Těšíme se, že se tam vrátíme, doufejme, že letos dokážeme uspořádat úžasnou show pro všechny fanoušky v Belgii a také oslavíme 55 let Mercedes-AMG s několika zajímavými aktivitami.“

 

 Velká cena Belgie

 

  • Spa-Francorchamps je nejdelším okruhem v kalendáři F1, měří 7 004 kilometrů. Má také nejnižší počet závodních kol, pouze 44.
  • Kdysi to byla jedna z největších výzev pro motory čas kdy se jede na plný plyn, ale s novými předpisy a novými tratěmi, které se připojovaly, klesla v seznamu. Stále však zůstává v první pětce.
  • Navzdory několika dlouhým, rovinatým sekcím je Spa na spotřebě paliva někde uprostřed, protože neustálé zastavení/rozjezd je to, co nejvíce ovlivňuje spotřebu paliva – takže tratě jako Montreal a Monako mají vyšší spotřebu paliva než Spa a Monza.
  • Spotřeba a opotřebení pneumatik patří ve Spa k jedněm z nejvyšších v sezóně ve Spa, s vysokými průměry ve všech čtyřech rozích vozu.
  • Dlouhá vzdálenost kol ve Spa s sebou přináší několik jedinečných výzev. Pokud se například auto poškodí v úvodních kolech, ztratí se více času při návratu a počasí je velmi proměnlivé, takže podmínky se mohou v jednotlivých zatáčkách výrazně lišit. A to znamená, že dokončení kola trvá déle, proto nemůžete do tréninku a kvalifikačních plánů zařadit tolik kol pro testování různých konfigurací nastavení.
  • Od výjezdu z La Source do brzdné zóny pro Les Combes mají piloti nohu na plynu po dobu přibližně 23 sekund (a 1875 metrů) trati.
  • Kvůli této rovinaté části je výjezd z La Source neuvěřitelně důležitý, protože vede po dlouhé rovince do Eau Rouge a Raidillonu.
  • Mezi nejvyšším (Les Combes, zatáčka 7) a nejnižším bodem (Stavelot, zatáčka 15) na trati je rozdíl asi 100 metrů, což je největší převýšení v sezóně.
  • Piloti a vozy obvykle zažívají silné tlakové síly při průjezdu Eau Rouge a při výjezdu z Raidillonu. Jedou v podstatě Vmax (maximální rychlost auta), téměř tak rychle, jak může jet auto, než projede touto sekcí. To znamená, že je zde 3 g vertikální komprese. V této sekci došlo k určitému přeskupení, což možná eliminovalo jeden z největších nerovností a mírně zmírnilo kompresní síly.
  • Vlek ve Spa-Francorchamps je velmi výkonný díky dlouhým rovinkám, zejména v úseku po Raidillonu. V prvním kole je to ještě silnější, protože stíhající piloti mohou jej získat od více vozů. Absence DRS v prvním kole tento efekt také zvyšuje.
  • 80 % vzdálenosti kola ve Spa se jede na plný plyn, což je jedno z nejvyšších procent na jakékoli trati F1 v kalendáři pro rok 2022.
  • První a třetí sektor ve Spa se vyznačuje dlouhými rovinkami a rovinatými úseky, ale druhý sektor je klikatý. Proto je obtížné najít správnou rovnováhu a kompromis v nastavení, zejména s úrovní křídla. Větší křídlo získá čas ve středním sektoru, ale nechá vás zranitelnými na rovinkách, zatímco menší křídlo poskytne menší odpor v rovinatých sekcích, ale neposkytne stejnou úroveň přilnavosti v klikatých zatáčkách. Jde o podobnou situaci jako v Baku.
  • Vzhledem k historii tratě a ikonickým zatáčkám je to jedna z mála tratí v F1, kde inženýři odkazují na zatáčky jménem, ​​nikoli číslem.

Zdroj: Mercedes-AMG Petronas Formula One Team

 

Formule 1 – ROLEX BELGIAN GRAND PRIX 26.-28.8.2022