Žitavská úzkokolejka přináší nevšední zážitky při jízdách vlaku s parními lokomotivami (m.j. se „Starý vzor-VII K“). V hlavní sezóně zažijete denně dvojitý výjezd (dvou vlaků současně) z nádraží Bertsdorf. V hlavní sezóně jezdí denně také jídelní vůz, ve vedlejší sezóně potom jen od pátku do neděle. (pondělí až čtvrtek jen na zvláštní objednávku) Otevřený vyhlídkový vůz jezdí denně v soupravách s parními vlaky (s vyjímkou Saského vlaku) od května do října jen za pěkného počasí. Vagóny vybavené hydraulickou rampou pro tělesně postižené osoby jsou v provozu denně v soupravách v pravidelném provozu (mimo Saského vlaku).
Termíny akcí v roce 2022
Den otevřených dveří v muzeálním nádraží (IV)*
21.05., 18.06., 06./07.08.*, 01.10.2022
*při příležitosti 16. ročníku akce HISTORIK MOBIL (bez prohlídky hradla)
Oybínské hradní a klášterní vlaky
každou 1. a 3. sobotu v měsíci od května do října
02.07., 20.08., 03.09., 17.09., 01.10., 15.10.2022
Vlaky žitavské městské stráže
každou 2. a 4. sobotu v měsíci od května do října
09.07., 23.07., 13.08., 27.08., 10.09. 24.09. 08.10., 22.10.2022
Hudební vlaky – dixieland
každou 2. neděli v měsíci od května do října
08.05., 12.06., 10.07., 06./07.08.– HISTORIK MOBIL, 14.08., 11.09.2022
HISTORIK MOBIL | ŽITAVSKÁ ÚZKOKOLEJKA (zittauer-schmalspurbahn.de)
05.-07.08.2022
Mikulášský vlak
06.12.
Santa Clausův vlak (tým barového vozu + IV*)
24.12.
(IV)* Akce probíhá ve spolupráci se zájmovým sdružením Žitavská úzkokolejka registrované sdružení
Jízdní řády a bližší informace naleznete ZDE
Foto: JB Cysnews.
Žitavská úzkokolejka
Žitavská úzkorozchodná dráha (německy: Zittauer Schmalspurbahn) je jednou z několika zbývajících saských úzkorozchodných drah s rozchodem 750 mm.Licenci na stavbu trati získala společnost Zittau-Oybin-Jonsdorfer Eisenbahn-Gesellschaft (ZOJE, lidový výklad této zkratky je Zug ohne jede Eile, tedy vlak bez jakéhokoliv spěchu, která 26. června 1889 zahájila výstavbu. K otevření společného úseku do Bertsdorfu, navazujícího na 1,65 kilometru na stávající trať Žitava–Heřmanice, došlo 25. listopadu 1890. Uvažovalo se též o prodloužení trati z Jonsdorfu přes Dolní Světlou, Mařenice a Jablonné v Podještědí až do české Mimoně. V roce 1910 bylo rozhodnuto o zdvojkolejnění úseku Zittau Vorstadt – Oybin, které bylo dokončeno v roce 1913.
Na pravidelné spoje jsou nasazovány parní lokomotivy řad 99.73-76 (7 ks, z toho 4 provozní) a 99.77-79 (1 ks). Dráha vlastní také dieselovou lokomotivu L30H. Od roku 2011 je na pravidelné spoje nasazována také dieselová lokomotiva L45H, do které byl v železničních dílnách MaLoWa instalován motor CAT C18 o výkonu 650k.
Zdroj: Wikipedie