Poppetky na Prague Design Weeku: rozhovor s designérkou poppetek Lucií Kalousovou

Lucie Kalousová je moje spolužačka ze střední školy. A zatímco já nepřišiju ani knoflík a sluníčko je moje kreslířské maximum, tak Lucka se dala na navrhování poppetek. A co že ty poppetky vlastně jsou? 🙂  Jsou to kabelky Lucčiny značky Patrick Poppet. Jak se „z holky gymplu“ stane designérka a jak se vůbec nápad zrodil, o tom všem jsme si s Luckou povídaly krátce před začátkem letošního Prague Design Weeku.


Můžeš nám na začátek trochu přiblížit tvojí značku Patrick Poppet?Značka Patrick Poppet se zabývá ruční tvorbou prémiových poppetek (= kabelek) a doplňků převážně z usní, tedy vyčiněných kůží té nejvyšší kvality. Považuji hned na úvod za důležité zmínit, že usně pocházejí z hospodářských zvířat. Kůže tedy nikdy nebyla primární surovinou, pro niž byla zvířata poražena! Čisté geometrické tvary poppetek navíc zamezují plýtvání usněmi a vedou k redukci odpadu.

Jak jsi se dostala ke kabelkám, jak tě napadlo tvořit kabelky – tedy vlastě poppetky?

Vždycky jsem byla tvůrčí člověk. Po škole jsem začala pracovat jako píárista a copywiter, ale psaní mi nestačilo, chtěla jsem pracovat i rukama. Móda mě vždycky bavila, a tak jsem si řekla, že založím vlastní značku. Původně jsem chtěla dělat plavky, ale v našem podnebí a bez přístupu k moři mi to nakonec nedávalo smysl. Pak jsem se zeptala sama sebe, co miluji a bylo jasno. Kabelky přece zbožňuje a nosí každá žena! Navíc si myslím, že je to trochu taková vizitka a alespoň jednu kvalitní kabelku by měla vlastnit každá z nás. Beru to jako investici.

Odkud se vzal název poppetka?

Chtěla jsem do názvu značky zakomponovat jméno syna Patrika. Protože jsem značku založila i díky němu – na mateřské. Upřímně, uvažovala jsem o názvu St. Patrick, ale to je moc všeobecné, tak jsem pátrala dál, co by se ke křestnímu jménu hodilo a hezky znělo. Až jsem narazila na anglické „poppet“, což se dá do češtiny přeložit jako „brouček“ nebo „miláček“. V tu chvíli jsem věděla, že je to ono. Vystihuje to nejen mého syna, ale také vášeň ke kabelkám. A z toho už tak nějak přirozeně vyplynulo, že kabelky značky Patrick Poppet jsou vlastně poppetky.

Odkud čerpáš inspiraci?

Všude kolem nás je spousta zajímavých věcí, materiálů a tvarů, které se dají převézt do designu kabelek. Při přípravě první kolekce s názvem Black Diamond Collection jsem se například nechala inspirovat dokonalými tvary opracovaného diamantu. Hlavně se ale nechám vést tím, co se líbí mě. Nikdy bych nenavrhla něco, co bych sama nenosila.

Máš v plánu i kolekci pro muže?

V Black Diamond Collection mám poppetku Hope, kterou považuji za unisexovou. Neříkám, že je pro každého muže. Ale ti odvážnější nebo módní nadšenci ji jistě vynosí. Jinak ryze mužskou kolekci zatím neplánuji. Spíš uvažuji nad kolekcí pro maminky.

Máš nějaký vzor v módním světě?

Vzorem bych to nenazvala, ale moc se mi líbí práce a styl Victorie Beckham. V Čechách s usněmi skvěle pracuje Ivana Mentlová. Také mě baví sledovat Mirku Talavaškovou, která se svojí značkou Talabaya oslovuje nejen arabský svět, a pak ještě Lenku Kerlickou, jež vybudovala velmi úspěšnou značku šperků 27JEWELRY.


Raději módní trendy, nebo praktické modely?

Raději nadčasové a kvalitní kousky. Ač jsou na první pohled dražší, o to déle vydží a i když se to nezdá, ve finále vyjdou častokrát levněji, než trendy na jednu sezónu. Uvedu příklad. Představte si, že si na každé léto pořídíte novou, ne moc kvalitní kabelku (nebo jakýkoliv jiný doplněk, obuv nebo oděv) za pár set korun, za několik let zjistíte, že za ty utracené peníze jste si mohli pořídit kvalitní věc, která vydrží a navíc její výroba i následná likvidace je daleko šetrnější k životnímu prostředí, než například u koženky nebo jiných umělých materiálů.


Jak je složité najít materiály pro výrobu, kde hledáš?

Musím říct, že trvalo opravdu dlouho, než jsem našla vhodné dodavatele. Začala jsem klasicky na internetu. Vytipované dodavatele jsem oslovila a požádala je o vzorky materiálů. Někteří se vůbec neozvali, někteří mi napsali, že vzorky neposkytují a někteří z nich něco poslali. Z toho jsem pak vybírala, případně se k nim zajela podívat ještě osobně. Také jsem navštěvovala veletrhy o módě, ale ty v Čechách bohužel nemají prestiž a nedozvíte se tam o moc víc než, když sedíte právě u toho počítače… Když jsem tedy nemohla sehnat vyhovující materiál v Česku, poohlédla jsem se v zahraničí. Samozřejmě bych radši podpořila lokální firmy, ale třeba kvalitní komponenty v Česku nikdo nevyrábí a já jsem se nechtěla spokojit s průměrem, tak jsem šla dál.

Kde můžeme tvoje produkty najít?

V současné chvíli jsou k dispozici online na mém e-shopu www.patrickpoppet.cz a na MOLO7, k vidění budou začátkem září na Prague Design Weeku a začátkem října bych měla prezentovat novou kolekci na Luxembourg Fashion Weeku.

Co pro tebe znamená móda?

Jednoduše sebevyjádření. A také umění. Rozhodně nejde o povrchní věc. Už dávno se přeci neoblékáme jen proto, abychom nebyli nazí.

Máš nějaké rady pro ty, kteří by chtěli začít tvořit vlastní produkty, ale neví jak začít?

Aby prostě začali a dělali, co je baví. Tím nemyslím, aby se hned vzdali současného zaměstnání. Ale myslím si, že pomalými krůčky se člověk může dostat k cíli. A pokud nemá vzdělání v oboru, doporučuji navštívit alespoň nějaký odborný kurz nebo konferenci, kde se dozví užitečné rady a potká zajímavé lidi. Pak je také důležité si uvědomit, že ono „navrhování“ tvoří asi jen 20 % práce. Zbytek je administrativa, dohled nad výrobním procesem, vyjednávání s dodavateli, výrobci a prodejci, komunikace se zákazníky a nutná propagace. Na druhou stranu, když má člověk něco skutečně rád a najde se v tom, tak se výsledky brzy dostaví.

Jak bylo složité rozjet výrobu kabelek a skloubit to s péčí o rodinu a hlavně malého syna?

Neskutečně složité a dodnes nechápu, jak jsem to zvládla, ale když se chce, tak jde všechno. Moc jsem toho nenaspala a častokrát jsem ani neměla čas se najíst. Jen jsem kojila a tvořila. Ale troufám si tvrdit, že se dílo povedlo, syn i značka se mají čile k světu 😊.