Parní lokomotiva 93.1360 Ventilovka

 Její název je odvozen  podle regulace výkonu pomocí ventilů. Jedná se o typickou lokomotivu rakouských místních tratí s netradičním ventilovým rozvodem Lentz. Ventilovka se předvedla 1.5.2017 v Benešově na akci Posázavského pacifiku. Ventilovka 431.014 rok výroby 1944 Floridsdorf Wien. Původní ráda 378 později 93 rakouských drah BBŐ, vyrobena v letech 1927-1930 ve ve floridsdorfu.

 Parní lokomotiva 93.1360 Ventilovka je parní tendrovou lokomotivou s uspořádáním náprav 1´D1´původní řady 378 BBÖ -Osterreichischen Bundesbahn, později řady 93 ÖBB, kterou v letech 1927 až 1930 vyráběly rakouské lokomotivky ve Floridsdorfu, Wr. Neustadtu nebo Krauss v Linci. Za II. světové války byly shodné lokomotivy vyrobeny také pro Slovenské železnice -řada 431.0, které po válce připadly ČSD, a pro Jugoslávské železnice řada 53.
V září 2016 byla z Německa do ČR do Bečova nad Teplou dovezena lokomotiva 93.1360 (StEG 4779/1927¨). Po vyřízení všech náležitostí přijela počátkem prosince 2016 vlastní silou do Letohradu ke společnosti Böhmische Nordbahn. Majitelem lokomotivy je společnost Vonwilerka ze Žamberku. V předchozím období lokomotiva působila u společnosti Eurovapor v jižním Německu na Witachtalbahn, kam se dostala v roce 1977 po ukončení parního provozu v Rakousku. Wutachtalbahn vede z Hintschingendu do přírodního parku Südschwarzwald u hranic se Švýcarskem.

 






Společnost Vonwilerka dostala název podle textilní továrny v Žamberku (pozdější Mosilany). Tato továrna je dnes muzeem s vůní páry, přesněji Muzeum starých strojů, které založili bratři Bednářové. Jejich hlavní činností je oprava parních lokomotiv, kterou vykonávají v žamberské továrně a spolupracují s kolínskou firmou SEA (kotle). A právě toto společenství je autorem již zmíněné, nově vyrobené parní úzkorozchodné lokomotivy O&K z roku 2015. A nyní k lokomotivě s německým číslem 93.1360. Ono totiž to číslo není až tak německé, jako spíše rakouské! Jedná se o typickou lokomotivu rakouských místních tratí s netradičním ventilovým rozvodem Lentz. A tím už se blížíme i k české železniční historii. U bývalých ČSD totiž tato lokomotivní řada také sloužila! Označená jako 431.0 jezdila na Slovensku, ponejvíce v depu Zvolen, později Lučenec, ale i mnohde jinde. Na Slovensku jich jezdilo celkem 31 kusů, do dnešních dnů se zachovala jediná 431.014, která byla poněkud zprzněna použitím v „pancéřovém vlaku“ a nyní čeká na lepší časy.
   Opravárenský tým parních lokomotiv „Žamberk/SEA“ už několikrát využíval služeb Posázavského Pacifiku při přepravách kolejových vozidel, ale například i lokomotivní četu ke zkouškám parní lokomotivy „Princ Erich“, která nyní příležitostně jezdí po „ostrovních“ kolejích společnosti SaZ v Sázavě u Žďáru. Tím také došlo k pokračování další spolupráce mezi Posázavským Pacifikem a Vonwilerkou při provozování „nové české“ lokomotivy 93.1360.

text : Posázavský pacifik

YouTube
Share