Hyundai Kona Electric SUV s elektickým pohonem vás doveze daleko na výlet v pohodě a klidu

Na týden jsme měli možnost otestovat novinku od  automobilky Hyundai Kona Electric SUV  a to  s elektrickým pohonem. Vozidlo jsme testovali ve všech možných druzích provozu, ve městě, na delší trase i na středně dlouhé trase. Byli jsme plně obsazení a také jsme vyzkoušeli jízdu jen s řidičem. Dobíjení bylo  z dobíjecích stanic po dobu celého testu. Terén testovacích jízd přesně kopíruje naši republiku, a tedy ve všech možných prostředích jsme prověřili tento vůz.

První pocity

Po nasednutí do auta a zmáčknutí knoflíku START se rozjíždíme. Klasický klíček zde nehledejte. Vše na ovládání bez klíčku. Ani jej nemusíte vyndat z kapsy. Otevření auta dotykem na kliku dveří. Vše, co takový automobil má mít. Je pravda, že zde chvilku déle trvalo seznámení s autem. Delší čas jsem hledal logiku některých nastavení a ovládací prvky vozidla nejsou tolik intuitivní. Avšak později tedy druhý den a třetí jsme si již oba navzájem rozuměli

Řadu nastavení nastavení lze provést pomocí palubního počítače. Auto je ideální pro městský provoz , jízdu na delší trasu i při příměstském provozu. Nastavení tempomatu a udržování vzdálenosti od vozidel a nemusíte se o nic starat. Vaše Kona  Electric vše hlídá: auta vedle vás, vzdálenost mezi vozidly a drží Vás v jízdních pruzích. Navíc v tomto nastavení je velká úspora energie baterií.

První dojem – elektické SUV s velkým prostorem a dojezdem nás překvapilo krásnou línii karoserie a velkým prostorem v kufru i v prostoru pro cestující .

 

Vyrážíme na silnice

Nastavíme navigaci, dobijeme baterie na 80 % a jedem po dálnici směr Mělník. Dynamický rozjezd a zrychlení nám umožnuje pohodovou jízdu.  Tři mody jízdy – Eco, Comfort, Sport.

  • Sportovní nastavení velké zrychlení, auto jde za plynem, avšak větší spotřeba energie z baterii.
  • Comfort – nejvíce používaný mód, pohodová a klidná jízda. Ekonomická k baterii.
  • Eco – zde je vše podřízeno dobíjení baterii a šetření zbytečné energie. Tedy dobrzďuje rychlé bez plynu a jízda je méně plynulá, avšak zvyšuje dojez vozidle.

 

Město

Klasický tichý chod elektomobilů  je součástí rozjezdu. Projíždíme Prahou a v hustém odpoledním provozu nastavujeme asistenty a Kona nás provede centrem až na okrak k Proseku. Praha nás přivítala hustým provozem, a právě na toto je  vůz připraven. Projíždíme centrem města a doslova skáčeme metr po metru. Jelikož jsme si nastavili automatické udržování vzdálenosti mezi vozidly a ve městě nastavili na tempomatu 50 km/hod, stejně tak hlídání bočních odstupů v jízdních pruzích, tak v městském provozu jsme v podstatě dohlížiteli a řadu úkonů přebírá samo vozidlo. Ekonomicky nakládá s kapacitou baterií, a tak i při dlouhé, více jak hodinové cestě centrem města ubývá energie v bateriích minimálně. Zde plně poznáváme hlavní výhody tohoto vozu: ideální i pro městský provoz i když se jedná o SUV.

Dálnice

Rozhodli jsme se, jako u ostatních automobilů, i tento automobil vyzkoušet na dálnici. Zde byly voleny delší trasy s ohledem na kapacitu baterií, a tedy delší dojezd. A právě provoz na dálnici je pro elektromobilitu po našich zkušenostech největší problém při spotřebě energie. Kona dokáže jet velice svižně a rychle jako benzínový vůz, avšak při sportovním režimu klesá kapacita baterii rychleji dolu, než je předpokládaný dojez na začátku trasy.  

Musíme tedy na dálnici mírnit své závodnické choutky a ekonomicky rozvažovat s cestou zpět.

Zde je velkou výhodou Hyundai Kona Electric SUV  dojezd až 460 kilometrů na jedno nabití.

Hodnocení vozidla www.cysnews.cz
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 5 pohodový vůz
Pocit z jízdy 6 Nanáhavé řízení
Pohodlí 7 Prostorný vůz
Ovládání vozidla 5 S asistenčními prvky průměrné
Dojezdová vzdálenost 8 Výborná
Design vozidla
6
Standartní SUV
Průměr
6
1 – nejhorší , 10 – nejlepší

Výlet do Nových Hradů s vycházkou do romantického Terčina údolí

 
Dny testu Místa Cca km
Dobíjení
ČAS
silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí , Mělník
120 km
Rychlé u nabíjecí stanice 45 minut
okresní silnice, městský provoz, dálnice
den druhý Praha a okolí 110 km
Rychlé u nabíjecí stanice
44 minut
okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí Praha a okolí 100 km
Rychlé u nabíjecí stanice 40 minut
okresní silnice, městský provoz, dálnice,
den čtvrtý Pardubice , Kuks
380 km Rychlé u nabíjecí stanice 40 minut
okresní silnice, městský provoz, dálnice
den pátý Střední Čechy
100 km Rychlé u nabíjecí stanice 1,5 hodiny
okresní silnice, městský provoz
den šestý Nové Hrady, České Budějovice
420 km
Rychlé u nabíjecí stanice 60 minut
okresní silnice, městský provoz, dálnice

 

 



Jaké jsou hlavní výhody elektromobility?

  • Nabíjení z pohodlí domova
  • Veřejně dostupné rychlodobíjecí stanice
  • Nízké provozní i servisní
  • Parkování ve městech bez omezení
  • Nulové lokální emise a tichý provoz

Hyundai – postřehy spolujezdce

Velký prostor pro odklánání věcí do úložných prostorů. Odklací místo pro brýle nad středovým zpětným zdcátkem. Velký prostor mezi spolujezdce a řidičem a další odkladový prostor pod středem vozidla tedy mezi řidičem a spolujezdcem. Prostorný kufr a jednoduchí nastupování a vystupování z auta. Tichý provoz .

Závěrem

Tento automobil vás v bezpečí a klidu doveze do cíle vašich cest. Celkově můžeme konstatovat, že jízda je velmi pohodlná a splňuje požadavky na moderní vůz. Je vždy mít na zřeteli, že předpokládaný dojezd baterie je ovlivněn mnoha faktory – rychlost jízdy, déšť, mlha, teplota venku. Všechny tyto faktory ovlivňují možnosti dojezdu. předjíždění, avšak na úkor velké spotřeby energie. U tohoto vozu je tedy velkým plusem dojezd na jedno nabití. Pak můžeme trochu přimhouřit oko nad méně komfortními plasty a provedení interiéru. Celkový dojem je velice technicky dobře odvedená práce, dobré jízdní vlastnosti, kdy nerozeznáme, jaká jednotka pohání náš vůz. Rychlé nabíjení a velká akcelerace.

Tento automobil se hodí do všech druhů jízdy tedy jak do města, tak na dálnici i okresní silnici. Všude Vás doveze v klidu a pohodě.

 

Tedy celkově spokojenost a splnění všech předpokladů vozu SUV s elektrický pohonem, vždy nás spolehlivě dovezl do cíle výletu i zpět.

Hyundai Kona Electric SUV