Formule 1: Grand Prix Nizozemska 2023 – vyhlídky týmu Scuderia Ferrari

Formule 1 pokračuje po letní přestávce na břehu Severního moře v Nizozemsku, na trati v Zandvoortu. Velká cena Nizozemska je 13. podnikem z 22 v této sezóně. 

Malá, ale jedinečná

Trať v Zandvoortu hostila všech 32 ročníků tohoto závodu, který se vrátil do kalendáře před dvěma lety, a místo prošlo výraznou rekonstrukcí. Okruh je stále poměrně malý, ale díky svým vlastnostem je okamžitě rozpoznatelný, zejména parabolické zatáčky v zatáčkách 3 a 14, z nichž poslední vede na hlavní rovinku. Pak je tu také vítr, který vždy nafouká písek z pláží na trať. Mírně klopená je také Tarzanova zatáčka, tvrdá pravotočivá na konci startovní a cílové rovinky, kde je s pomocí DRS možné předjíždění. Ve skutečnosti je předjíždění jiného vozu v Zandvoortu docela obtížné, protože trať je úzká a  klikatá. To znamená, že kvalifikace zde má velký význam. Kromě rovinky je mezi zatáčkami 10 a 11 další zóna DRS.

Nastavení

Zandvoort je trať se středním až vysokým přítlakem, s povrchem, který je obzvláště abrazivní na pneumatikách a nastavení vozů musí tyto faktory zohlednit. Zatímco jezdci a inženýři hledají nejlepší vyvážení vozu, musí se dobře připravit na kvalifikaci a zároveň věnovat zvláštní pozornost závodnímu tempu, aby se vypořádali s nedělními 72 koly.

Robert na trati

Robert Shwartzman bude mít svůj debut v sezóně za volantem SF-23 v Zandvoortu. Testovací jezdec Scuderia použije Carlosův vůz pro páteční první trénink podle pravidla, které říká, že alespoň jednou za sezónu se každý jezdec musí vzdát svého místa během pátečního tréninku pro mladého pilota. V loňském roce Robert řídil F1-75 ve volném tréninku na Grand Prix USA v Austinu a v Abu Dhabi Grand Prix v Yas Marina.

 

Frédéric Vasseur, šéf týmu

„Dobili jsme baterky a jsme připraveni vyrazit znovu. Můžeme tak učinit díky silnému představení v Belgii, které skončilo zaslouženým pódiem pro Charlese, což bylo díky vynikající přípravě a závodu, který byl dobře proveden z hlediska strategie, tempa, řízení pneumatik a zastávek v boxech.I když se jako obvykle soustředíme na vlastní úsilí, jsme si dobře vědomi toho, že na krátkém kole, jako je Zandvoort, budou rozdíly mezi týmy za Red Bullem ještě těsnější než ve Spa. Kvalifikace je na této trati obzvláště důležitá a první desítka na startovním roštu bude pravděpodobně vybojována na tisícinu sekundy. Bude to velmi rušný víkend a naším cílem je zajet na trati čistý čas, abychom umožnili Charlesovi a Carlosovi vytěžit ze SF-23 maximum.“

 

Ferrari – statistiky

  • Účast v GP: 1064
  • Sezony v F1: 74
  • Debut :Monako 1950 (A. Ascari 2. místo; R. Sommer 4. místo; L. Villoresi ret.)
  • Vítězství: 242 (22,74%)
  • Pole position 244 (22,93 %)
  • Nejrychlejší kola v závodě: 259 (24,34 %)
  • Umístění na stupních vítězů celkem: 801 (25,09 %)

 

Ferrari Statistiky GP Nizozemska

  • Účast v GP: 31
  • Debut :1952 (A. Ascari 1. místo; G. Farina 2. místo; L. Villoresi 3. místo; C. De Tornaco ret.)
  • Vítězství: 8 (25,81%)
  • Pole position 7 (22,58 %)
  • Nejrychlejší závodní kola: 10 (32,26 %)
  • Umístění na stupních vítězů celkem 25 (26,88 %)

Tři otázky pro…

ROBERT SHWARTZMAN, záložní pilot #39

 

Jaký máte pocit z prvního řízení SF-23, když jste na něm hodně pracoval na simulátoru?

Jsem velmi nadšený, že budu řídit SF-23 poté, co jsem pracoval na jeho vývoji v simulátoru. Řídit vůz Formule 1 během závodu mistrovství světa je opravdu speciální a je to něco, na co mohu být hrdý, zejména s týmem Scuderia Ferrari, který mě podporoval po celou mou kariéru. Před letní přestávkou jsem absolvoval půldenní testování, abych si zvykl na to, že jsem opět v kokpitu, protože je to už docela dlouho, co jsem naposledy řídil vůz Formule 1. I když to bylo v SF21, který je úplně jiný než letošní vůz a jezdí na 13palcových pneumatikách, byla to stále velmi užitečná příprava na tento volný trénink v Zandvoortu. Bude pro mě zajímavé porovnat SF-23 s loňskou F1-75, kterou jsem jel dvakrát, při loňské Velké ceně USA a Abú Zabí.

 

Jaký je plán na první páteční volný trénink? Co můžete udělat, aby to týmu během závodního víkendu pomohlo?

Z mé strany udělám vše, co bude v mých silách, abych týmu co nejvíce pomohl dokončením pracovního plánu, jehož cílem je dostat z vozu co nejvíce, a to jak z hlediska nastavení, tak z hlediska shromažďování dat, která mohou být pro tým užitečná pro druhou část sezóny. Ve skutečnosti vývojový program, který probíhá v zákulisí Maranellu, potřebuje co nejvíce dat, aby se posunul vpřed ještě rychlejším tempem.

 

Na simulátoru jste projel holandskou trať, jaké jsou její vlastnosti?

Zandvoort je jednou z nejnáročnějších tratí v kalendáři a já jsem ji jel doopravdy, než bylo upraveno rozložení, takže se mi bude zdát velmi nová. Z jízdy na simulátoru mohu říci, že je velmi náročný, s prudkými klopenými zatáčkami, různými liniemi a je také velmi tvrdý na vůz, který je v mnoha oblastech tlačen na limit. I když je to docela složité, je to také velmi zajímavá trať, takže očekávám, že si tento pátek budu moci hodně užít.

 

Profil

Robert Shwartzman

Státní příslušnost: izraelská

Narozený: 16.9.99

 

Grand Prix Nizozemska: Fakta a čísla

6.

Pozice Nizozemska v seznamu nejšťastnějších zemí na světě podle zprávy o světovém štěstí 2020. Šetření zahrnovalo 156 zemí a zaměřilo se na faktory, jako jsou očekávání zdravého života, svoboda, důvěra a sociální podpora. Nizozemsko je výrazně spokojenější než jeho sousedé, Německo je na 17. místě a Belgie na 20. místě. Pět zemí před ním na seznamu jsou Finsko, Dánsko, Švýcarsko, Island a Norsko.

 

22.

Počet milionů jízdních kol v Nizozemsku, čímž převyšuje počet obyvatel, kterých je 17 milionů. Obzvláště oblíbené je důmyslné nákladní kolo, které kombinuje kolo s velkou krabicí vpředu, kterou lze použít k přepravě dětí, domácích zvířat nebo nákupů. V průměru ujede Holanďan ročně kolem tisíce kilometrů rozdělených mezi 250 až 300 cest. Skutečnost, že je jich tolik, znamená, že kolo je nejvíce kradenou věcí v zemi, každý rok se ztratí kolem 100 000 lidí, takže se ujistěte, že jste ho zamkli…

32.

Miliony kilogramů lékořice spotřebované každý rok v Nizozemsku, v průměru dvě kila na osobu, což je nejvyšší číslo na světě. Lékořice je údajně mít protizánětlivá a jiné užitečné lékařské vlastnosti, což je důvod, proč je tak populární. Mějte se však na pozoru, protože jíst příliš mnoho z toho může být špatné pro játra a kardiovaskulární systém, stejně jako způsobit hypertenzi. Takže s lékořicí opatrně…

 

182.53

Průměrná výška v centimetrech nizozemských mužů, zatímco u žen je 175,62. Ano, to znamená, že Holanďané jsou nejvyšší lidé na světě, i když pro to neexistuje žádný věrohodný důvod. Přijatá moudrost v Nizozemsku je, že je to kvůli vysoké spotřebě mléčných výrobků, i když ne každý věří této teorii.

1991

Rok první F3 Masters, který se bude konat v Zandvoortu. Po čtvrt století, až do roku 2016, to byl jeden z nejdůležitějších závodů v kategorii. Z 22 ročníků 13 vítězů závodilo ve Formuli 1. Pár jmen? Lewis Hamilton, David Coulthard, Jos a Max Verstappenovi, dvojnásobný vítěz Valtteri Bottas, Jules Bianchi a Antonio Giovinazzi. 

 

Zdroj: Scuderia Ferrari

 

Formule 1 – HEINEKEN DUTCH GRAND PRIX 25.-27.8.2023