
Vyjímečná výstava lůžkových a salónních vozů v STM – Muzeum dopravy, Bratislava hlavní nádraží. Výstavy se během pátku 24. ledna 2020 od 11.00 do 23.00 a soboty 25. ledna 2020 od 10.30 do 22.30 zúčastní i zatopená parní lokomotiva 498.104 Albatros a otevřený historický restaurační vůz s možností občerstvení.
Čaro cestovania v noci

Více informací naleznete ZDE
Lokomotiva Albatros
Lokomotiva 498.1 přezdívaná Albatros jednička nebo jedničkový albatros je pokračováním úspěšných albatrosů řady 498.0. Pro potřeby vzrůstající dopravy vyrobily Škodovy závody v Plzni pro Československé státní dráhy v roce 1954 15 kusů těchto lokomotiv. Za účelem zvýšení výkonu byl dosazen nový kotel z nákladních lokomotiv řady 556.0 a použity další moderní prvky – měly valivá ložiska na dvojkolích i ojnicích, nový typ ventilového regulátoru, mechanický přikladač uhlí a řadu dalších zlepšení. Díky těmto doplňkům a technickým řešením lokomotiva řady 498.1 představuje vrchol nejen československé produkce parních lokomotiv.
S 556.0 tvoří evropskou špičku ve své třídě. např. mechanický přikladač se vyskytoval v Evropě jen ve Francii a v Československu, přičemž Francie přikladače dovážela z USA.
Od počátku provozu byly lokomotivy využívány především na nejtěžších rychlících na hlavní trati Praha – Bratislava, do jejich elektrifikace také Bratislava – Košice či Žilina – Bohumín. Právě nástup nové elektrické a také motorové trakce způsobil od konce 60. let postupný útlum provozu i řady 498.1, která se tak dostala i do Plzně s určením pro pražskou trať. Zde lokomotivy sloužily až do roku 1975, zatímco na Slovensku byly vyřazeny již o dva roky dříve. Zcela poslední lokomotiva 498.103 byla nasazována v Domažlicích až do podzimu roku 1976.
Stroj 498.106 je držitelem oficiálně platného rychlostního rekordu československých parních lokomotiv, jehož dosáhl na zkušebním okruhu v Cerhenicích dne 27. srpna 1964 hodnotou 162 km/h. Tato lokomotiva byla zachována a v současné době je deponována v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. Další lokomotiva 498.104 je provozuschopná v majetku Múzejno-dokumentačného centra ŽSR a v péči Albatros klubu v Bratislavě.
Zdroj: Wikipedie