Oslavy 170 let od zahájení provozu na dráze Česká Třebová – Brno – 1.6.2019

Svezte se zvláštním parním vlakem mezi Českou Třebovou a Letovicemi. V čele vlaku sestaveného z historických vozů pojede lokomotiva 423.009 z roku 1922.

170 let trati Česká Třebová – Brno

Letos uplynulo 170 let od zahájení provozu na spojovací dráze mezi Brnem a Českou Třebovou. V rámci oslav tohoto výročí se můžete v sobotu 1. června 2019 svézt parním vlakem mezi Českou Třebovou a Letovicemi.

Vlak sestavený z historických vozů bývalé třetí třídy poveze parní lokomotiva 423.009 z roku 1911. Ve vlaku doprovázeném personálem ve stejnokrojích ze třicátých let minulého století bude zařazen služební vůz pro přepravu jízdních kol a dětských kočárků. Po celou dobu oslav bude zajištěn prodej upomínkových předmětů s železniční tématikou i občerstvení. Zájemci si mohou nechat otisknout pamětní razítko.

Dobovou lepenkovou jízdenku zakoupíte od vlakového doprovodu. V těchto zvláštních vlacích neplatí jiné jízdní doklady, žádné jízdní výhody, slevy či komerční nabídky.



Jízdné

  •     Česká Třebová – Opatov 40 Kč
  •     Česká Třebová – Svitavy 60 Kč
  •     Česká Třebová – Březová 80 Kč
  •     Česká Třebová – Letovice 100 Kč
  •     Svitavy – Březová 60 Kč
  •     Svitavy – Letovice 80 Kč
  •     Hradec – Březová 40 Kč
  •     Hradec – Letovice 60 Kč
  •     Březová – Letovice 40 Kč

Ceny jsou uvedeny za jednosměrné jízdné (zpáteční je dvojnásobek jednosměrného jízdného). Děti do 4 let a kočárky se přepravují zdarma, děti od 4 let a psi cestují za poloviční jízdné. Za jízdní kolo zaplatíte 40 Kč.

Jízdní řád

Stanice Tam Zpět
Česká Třebová 8:24 13:37 13:05 18:28
Opatov 8:41–8:56 13:54–14:04 12:44–12:48 18:02–18:11
Svitavy 9:05–9:34 14:13–14:33 12:20–12:35 17:26–17:53
Svitavy-Lány 9:38–9:39 14:37–14:38 12:15–12:16 17:20–17:22
Hradec nad Svitavou 9:45–9:55 14:44–14:48 12:05–12:09 17:09–17:14
Březová nad Svitavou 10:10–10:25 15:03–15:18 11:37–11:52 16:44–16:54
Moravská Chrastová 10:27–10:29 15:20–15:22 11:33–11:35 16:40–16:42
Rozhraní 10:33–10:35 15:26–15:28 11:28–11:30 16:34–16:36
Letovice 10:43 15:36 11:20 16:26

Změna termínu, programu i hnacího vozidla vyhrazena

Program

Ve Svitavách je připraven pestrý doprovodný program. V městském muzeu si můžete prohlédnout výstavu Železnice údolím Svitavy, která přibližuje návštěvníkům historii i současnost této důležité dráhy. V den oslav bude mezi nádražím a muzeem zajištěna bezplatná kyvadlová doprava historickým autobusem.

Kromě toho můžete na svitavském nádraží absolvovat prohlídku pracoviště výpravčích, dojde ke slavnostnímu otevření terminálu, na náměstí se bude konat Dětský den a venkovní festival základních škol, chybět nebude historická střelnice, kolotoč, fotokoutek nebo třeba půjčovna dobových kostýmů. V Letovicích si můžete prohlédnout výstavu historických kol a děti se vydovádí na skákacím hradu.

Více informací naleznete ZDE

Lokomotiva 423.0

Lokomotiva řady 423.0 je tendrová parní lokomotiva pro místní dráhy. Byla vyráběna v První českomoravské továrně na stroje v Praze (později ČKD) a v menších počtech i v Adamovských strojírnách a Škodových závodech pro Československé státní dráhy. Její výroba proběhla s přestávkami v letech 1921–1946 a celkem vzniklo 231 kusů. Po roce 1918, kdy většina místních tratí přešla pod státní dráhy, byly pod ČSD převedeny i lokomotivy, které sloužily v dopravě na lokálních tratích. Protože různorodý lokomotivní park se jevil z hlediska provozu a údržby ekonomicky nevýhodný, rozhodly se jej státní dráhy sjednotit pořízením nových lokomotiv řady 423.0, kterými by starší stroje nahradily. Jednalo se o lokomotivy nové konstrukce, vycházející ze starší řady 422.0 a dalších typů. Byly určeny k dopravní obsluze místních tratí s lehkým železničním svrškem a zajišťovaly zde jak nákladní, tak i osobní dopravu.

Pro svou nenáročnou obsluhu i spolehlivost byly lokomotivy v provozu velmi oblíbené a získaly přezdívku „Velký bejček“. Na mnoha vedlejších tratích sloužily po desítky let; větší odstavování nastalo až v šedesátých letech s nástupem lokomotiv motorových a s úbytkem výkonů. Poslední lokomotivy byly vyřazeny okolo roku 1980. Několik kusů však zůstalo zachováno. Jsou vedeny jako muzejní; čtyři z nich jsou i provozuschopné a jsou používány při jízdách historických vlaků.

This slideshow requires JavaScript.

Zdroj: Wikipedie