
Svezte se zvláštním parním vlakem mezi Českou Třebovou a Letovicemi. V čele vlaku sestaveného z historických vozů pojede lokomotiva 423.009 z roku 1922.
170 let trati Česká Třebová – Brno
Letos uplynulo 170 let od zahájení provozu na spojovací dráze mezi Brnem a Českou Třebovou. V rámci oslav tohoto výročí se můžete v sobotu 1. června 2019 svézt parním vlakem mezi Českou Třebovou a Letovicemi.
Vlak sestavený z historických vozů bývalé třetí třídy poveze parní lokomotiva 423.009 z roku 1911. Ve vlaku doprovázeném personálem ve stejnokrojích ze třicátých let minulého století bude zařazen služební vůz pro přepravu jízdních kol a dětských kočárků. Po celou dobu oslav bude zajištěn prodej upomínkových předmětů s železniční tématikou i občerstvení. Zájemci si mohou nechat otisknout pamětní razítko.
Dobovou lepenkovou jízdenku zakoupíte od vlakového doprovodu. V těchto zvláštních vlacích neplatí jiné jízdní doklady, žádné jízdní výhody, slevy či komerční nabídky.
Jízdné
- Česká Třebová – Opatov 40 Kč
- Česká Třebová – Svitavy 60 Kč
- Česká Třebová – Březová 80 Kč
- Česká Třebová – Letovice 100 Kč
- Svitavy – Březová 60 Kč
- Svitavy – Letovice 80 Kč
- Hradec – Březová 40 Kč
- Hradec – Letovice 60 Kč
- Březová – Letovice 40 Kč
Ceny jsou uvedeny za jednosměrné jízdné (zpáteční je dvojnásobek jednosměrného jízdného). Děti do 4 let a kočárky se přepravují zdarma, děti od 4 let a psi cestují za poloviční jízdné. Za jízdní kolo zaplatíte 40 Kč.
Jízdní řád
Stanice | Tam | Zpět | ||
Česká Třebová | 8:24 | 13:37 | 13:05 | 18:28 |
Opatov | 8:41–8:56 | 13:54–14:04 | 12:44–12:48 | 18:02–18:11 |
Svitavy | 9:05–9:34 | 14:13–14:33 | 12:20–12:35 | 17:26–17:53 |
Svitavy-Lány | 9:38–9:39 | 14:37–14:38 | 12:15–12:16 | 17:20–17:22 |
Hradec nad Svitavou | 9:45–9:55 | 14:44–14:48 | 12:05–12:09 | 17:09–17:14 |
Březová nad Svitavou | 10:10–10:25 | 15:03–15:18 | 11:37–11:52 | 16:44–16:54 |
Moravská Chrastová | 10:27–10:29 | 15:20–15:22 | 11:33–11:35 | 16:40–16:42 |
Rozhraní | 10:33–10:35 | 15:26–15:28 | 11:28–11:30 | 16:34–16:36 |
Letovice | 10:43 | 15:36 | 11:20 | 16:26 |
Změna termínu, programu i hnacího vozidla vyhrazena
Program
Ve Svitavách je připraven pestrý doprovodný program. V městském muzeu si můžete prohlédnout výstavu Železnice údolím Svitavy, která přibližuje návštěvníkům historii i současnost této důležité dráhy. V den oslav bude mezi nádražím a muzeem zajištěna bezplatná kyvadlová doprava historickým autobusem.
Kromě toho můžete na svitavském nádraží absolvovat prohlídku pracoviště výpravčích, dojde ke slavnostnímu otevření terminálu, na náměstí se bude konat Dětský den a venkovní festival základních škol, chybět nebude historická střelnice, kolotoč, fotokoutek nebo třeba půjčovna dobových kostýmů. V Letovicích si můžete prohlédnout výstavu historických kol a děti se vydovádí na skákacím hradu.
Více informací naleznete ZDE
Lokomotiva 423.0
Lokomotiva řady 423.0 je tendrová parní lokomotiva pro místní dráhy. Byla vyráběna v První českomoravské továrně na stroje v Praze (později ČKD) a v menších počtech i v Adamovských strojírnách a Škodových závodech pro Československé státní dráhy. Její výroba proběhla s přestávkami v letech 1921–1946 a celkem vzniklo 231 kusů. Po roce 1918, kdy většina místních tratí přešla pod státní dráhy, byly pod ČSD převedeny i lokomotivy, které sloužily v dopravě na lokálních tratích. Protože různorodý lokomotivní park se jevil z hlediska provozu a údržby ekonomicky nevýhodný, rozhodly se jej státní dráhy sjednotit pořízením nových lokomotiv řady 423.0, kterými by starší stroje nahradily. Jednalo se o lokomotivy nové konstrukce, vycházející ze starší řady 422.0 a dalších typů. Byly určeny k dopravní obsluze místních tratí s lehkým železničním svrškem a zajišťovaly zde jak nákladní, tak i osobní dopravu.
Pro svou nenáročnou obsluhu i spolehlivost byly lokomotivy v provozu velmi oblíbené a získaly přezdívku „Velký bejček“. Na mnoha vedlejších tratích sloužily po desítky let; větší odstavování nastalo až v šedesátých letech s nástupem lokomotiv motorových a s úbytkem výkonů. Poslední lokomotivy byly vyřazeny okolo roku 1980. Několik kusů však zůstalo zachováno. Jsou vedeny jako muzejní; čtyři z nich jsou i provozuschopné a jsou používány při jízdách historických vlaků.
Zdroj: Wikipedie