Lokomotiva 475.1 – dostala přezdívku Šlechtična.

Lokomotiva 475.1 je univerzální parní lokomotiva vyráběná v letech 1947–1950 Škodovými závody v Plzni pro Československé státní dráhy v celkovém počtu 172 kusů, z nichž však bylo posledních 25 dodáno do KLDR. Pro svůj elegantní vzhled dostala přezdívku Šlechtična. Lokomotivy byly určeny pro vozbu dálkových rychlíků, osobních vlaků a také příležitostně rychlých nákladních vlaků.

Lokomotivka Škoda v Plzni uplatnila při výrobě této řady nejmodernější technologie a konstrukční prvky používané v té době v zahraničí. V našem provozu se tak objevila lokomotiva s novými konstrukčními prvky, které se při konstrukci parních kotlů dosud nepoužívaly. Jedná se zejména o spalovací komoru a varník. U některých lokomotiv byla použita valivá ložiska. Protože se nové prvky osvědčily, byly použity i při konstrukci další, větší lokomotivy řady 556.0 pro nákladní dopravu.

Stroje řady 475.1 sloužily více než 30 let a pro svou spolehlivost a zároveň jednoduchou obsluhu si získaly mezi lokomotivními četami i dílenským personálem oblibu. S přibývajícím stářím přecházely na méně důležité výkony a vedlejší tratě, kde nahradily starší stroje. Prošly také několika rekonstrukcemi, mezi ty nejdůležitější patří dosazení mechanických přikladačů a nových dyšen typu Kylchap. Od poloviny 60. let byly postupně vyřazovány a s dodávkami nových motorových lokomotiv v sedmdesátých letech se jejich počty dále snižovaly, avšak značná poruchovost nových motorových lokomotiv řady T 478.3 vedla k prodloužení služebního nasazení o další léta. Poslední stroje této řady vydržely v provozu až do roku 1980. K lokomotivám se používaly tendry řad 932.3 a 935.0.

Provozuschopné lokomotivy

V současné době jezdí po čekých drahách a Evropě dvě tyto lokomotivy 475.179 – Děčínská a  475.111 Plzeňská. Prvně jmenovaná obsluhuje Nostalgické jízdy ČD a je v majetku Muzea  ČD Lužná. Druhá patří spolku Iron Monument Club Plzeň .

Po otevření Ejpovického tunelu na trati Praha – Plzeň nastal problém dostat z Plzně lokomotivu na akce u a v Praze . Jelikož tato Šlechtična pravidelně obsluhovala např. Karlštějsné vinobraní či Mikulášské jízdy.

FOTO : JBCysnews

 

Parní lokomotiva řady 475.1
(dle označení ČSD)
Tovární označení 57Lo
Základní údaje
Výrobce Škodovy závody
Rok výroby 1947–1950
Počet vyrobených kusů 172
Provozovatel ČSD
Období provozu 1947–1980
Trvalý výkon 1 480 kW
Maximální rychlost 100 km/h
Vytápění vlaku parní
Lokomotivní brzda přímočinná vzduchová
Vlaková brzda tlaková
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě 102,7 t
Prázdná hmotnost 94 t
Adhezní hmotnost 61 t
Délka přes nárazníky 15 250 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
150 m
Rozchod kolejí 1 435 mm
Průměr hnacích a
spřažených dvojkolí
1 750 mm
Průměr běhounů 880 mm přední
1 150 mm zadní
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu 2´D 1´
Rozvod Heusinger
Šoupátka Trofimov
Dyšna Kylchap
Počet válců 2
Průměry válců 530 mm
Zdvih pístů 680 mm
Přetlak páry 16 bar
Výhřevná plocha 122,6 m²
Plocha přehřívače 75,2 m²
Plocha roštu 4,34 m²
Tendr
Označení 935.0
Objem uhlí 14,4 m³
Objem vody 35 

text : wikipedia a vlastní zdroje