Den železnice 2019 v Lužné u Rakovníka

Navštivte svět historie, zmeny i zábavy. Nenechte si ujít unikátni noční show. Den železnice 2019

Den železnice 2019

se koná v muzeu ČD v Lužné u Rakovníka 21. a 22.9.2019 ,. Tato naše největší železniční expozice letos oslaví 20 let

Svět historie

Výstava více těch nejkrásnějších historických lokomotiv. Chybět nebudou parní jízdy a jízdy zvláštních vlaků do okolí ČD Muzea. Programem v areálu a na jeho točně vás provede moderátor Pavel Cejnar. V Časy komentovaných prohlídek naleznete ZDE

Připravena je prohlídka těchto parních lokomotiv:

310.072 – Kafemlejnek

Dříč mocnářských (a po roce 1918 také československých) lokálek. Tento konkrétní stroj byl vyroben v roce 1899 v Linci a sloužil zejména v Šumperku, Praze, Neratovicích, Brně a Kaznějově. Od roku 1972 byl vystaven na pomníku v Plzni. Opětovné zprovoznění proběhlo v letech 1993-1995.

354.195 – Všudybylka

Stroj 354.195 vznikl v roce 1925 v První českomoravské továrně na stroje v Praze. Sloužil v Praze, Olomouci, České Lípě, Nymburku, Hradci Králové a svou aktivní činnost ukončil v roce 1973 v Letohradě. Lokomotiva je zde udržována a provozována jako funkční exponát v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka.

414.096 – Heligón

Lokomotiva 414.096 byla vyrobena v roce 1906 a sloužila především v Praze a v Českých Budějovicích kde byla také roku 1967 vyřazena z provozu a umístěna na pomník v Českých Velenicích. Posledních 10 let trvalo její vzkříšení do provozního stavu, první zátop v novém životě se povedl na jaře 2019.

423.041 – Velký Bejček

Řada 423.0 byla vyráběna v letech 1921-1946 a celkem vzniklo 231 kusů.  Jejich větší odstavování z provozu proběhlo až v 60. letech.  Lokomotiva 423.041 byla vyrobena roku 1924 v Českomoravské – Kolben a sloužila na Slovensku a Ostravsku, kde také dojezdila a přešla do sbírek ČD Muzea Lužná u Rakovníka.             

475.179 – Šlechtična

Rychlíková aristokracie zastoupená řadou 475.1. Škodovy závody v Plzni jich v letech 1947-1950 vyprodukovaly celkem 172 kusů (25 pro KLDR). Z provozu byly vyřazovány až na samém sklonku parní éry ČSD. Ačkoli byla lokomotiva 475.179 provozována i v jiných depech, hlavním domovem byl severočeský Děčín, odkud v roce 1980 plynule přešla do nostalgického angažmá.

477.043 Papoušek

Parní lokomotivu exotičtějších barev byste jen těžko hledali, což se odráží i v její přezdívce. Půvabné tendrovky určené pro rychlíky na náročných tratích a příměstské vlaky vzniky v počtu 60 kusů v letech 1952-1955. Za jejich konstrukcí stojí pražská lokomotivka ČKD. Stroj 477.043 dojezdil v malešické teplárně a od roku 2001 je provozním exponátem ČD Muzea v Lužné u Rakovníka.

534.0323 – Kremák

Nikoli podle krému, ale podle topeniště velkého jako v krematoriu, byla pojmenována nákladní řada 534.0. Lokomotiva 534.0323 byla vyrobena ve Škodových závodech v Plzni v roce 1946 s určením pro těžké nákladní vlaky. Dojezdila počátkem 80. let v depu Kladno, od roku 1999 je ve sbírkách ČD Muzea Lužná u Rakovníka.

556.0506 – Štokr

Ikona těžké nákladní dopravy a těžkotonážního hnutí 50. let a zároveň poslední vyráběná řada parních lokomotiv v Československu. Štokrů bylo vyrobeno celkem 510 kusů ve Škodových závodech v Plzni v letech 1951-1958. Tento konkrétní stroj pochází z roku 1958 a jejím hlavním domovem byly České Budějovice. Z provozu byla vyřazena v roce 1981 a dochovala se jako provozní exponát sbírek ČD Muzea Lužná u Rakovníka.

313.432 – Matylda

Pro sklonově náročné místní dráhy ve východní a severní části Čech bylo vyrobeno mezi lety 1890 a 1909 celkem 35 třínápravových tendrovek. Jedním z výrobců byla i První českomoravská v Libni.  Stroj 313.432 byl v provozu u Rakouských státních drah a roku 1918 jej převzaly ČSD. Po roce 1945 přešel do vlečkového provozu na Moravu a po jeho ukončení ho získalo depo Ostrava. Byl znovu zprovozněn koncem 80. let. V současné době je neprovozní.

464.008 – Bulík

Pohledné tendrovky řady 464.0 vznikly v období let 1933-1939 v ČKD a Škodových závodech v Plzni v celkovém počtu 76 kusů. Byly vyvinuty pro dopravu rychlíků a rychlých osobních vlaků na tratích s omezeným nápravovým tlakem. Stroj 464.008 byl dodán v roce 1935 do Chomutova, později sloužil v depech Praha-Smíchov, Trutnov, Nymburk, Kolín nebo Havlíčkův Brod. Z provozu byl vyřazen v roce 1979, od roku 1993 je zařazen v nostalgické flotile Českých drah, aktuálně neprovozní.

Dále uvidíte motorové lokomotivy:

  • T 444.162 – Karkulka
  • T 444.030 – Karkulka
  • T 466.0286 – Pylštyk
  • T 435.058 – Hektor
  • T 478.3101 – Brejlovec
  • T 478.1148 – Bardotka
  • T 499.0002 – Kyklop
  • T 669.0001 – Čmelák
  • T 679.1600 – Sergej

Motorové vozy

  • M 131.105 – Hurvínek
  • M 124.001 – Komarek
  • M 152.0002 – Orchestrion
  • M 240.0100 – Singrovka
  • M 260.001 – Stříbrný šíp
  • M 262.076 – Kredenc

Elektrické lokomotivy

  • E 212.001 – Koloběžka

*Pořadatel si vyhrazuje právo na změnu uvedených vozidel.



Svět změny

Svět změny reprezentuje moderní vozový park Českých drah. Na kolejišti mezi stanicí a areálem ČD Muzea budou k vidění například v letošním roce nově zmodernizované vozy pro regionální i dálkovou dopravu. Prohlédnout si budete moci i speciálně upravený nákladní vůz ČD Cargo nebo moderní posunovací lokomotivu.

Svět zábavy

Nabídne bohatý doprovodný program pro malé i velké návštěvníky nebo přímo celé rodiny. Závod drezín pro celou rodinu o zajímavé ceny. Pro nejmenší návštěvníky bude připraven dětský stan společnosti Výzkumný Ústav Železniční, a.s. s železničními pohádkami, soutěžemi, atrakcemi, hrami, dětskou dílnou a spoustou dalších aktivit, potkat můžete i maskota Elfíka. Chybět nemůže ani oblíbená dětská atrakce, kterou je bezpochyby skákací hrad. Protože nechceme nechat nejmenší dlouho čekat, najdete je v areálu dva.

Úzkokolejka

Protože velké stroje jsou na některé nejmenší fanoušky železnice možná až moc velké, bude v areálu také „úzkokolejka“. Opravdová mašinka s opravdovými vagónky, jen v menším provedení.

Noční show

Unikátní světelná přehlídka proběhne 21. 9. 2019 od 20:00 na točně Světa historie. Nabídne více jak desítku historických exponátů v na míru připraveném scénickém osvětlení se zážitek podtrhující hudbou, která zohledňuje také kontext historických událostí. Show je doprovázena komentářem s představením jednotlivých exponátů, který je doplněn řadou zajímavých faktů z daného období.

Vstupenky Noční vlakovou show budou již brzy v prodeji

Mapu areálu naleznete ZDE


 

JÍZDNÍ ŘÁDY

Vstupenky

Předprodej vstupenek online bude spuštěn 3. září 2019,

odkaz pro nákup bude uveřejněn zde a na facebookové stránce Den železnice.

Denní program

21.nebo 22. září 2019 od 9:00 – 17:00 hodin

Dospělí: 100 Kč (jednodenní)

Děti (6 – 18 let): 50 Kč (jednodenní)

*Děti do 6 let mají vstup zdarma. Nutno prokázat věk dítěte.

*Možno zakoupit online v předprodeji i na místě, kapacita areálu je však omezena.

*V termínech 21. a 22. září 2019 nelze pro vstup do areálu ČD Muzea uplatnit voucher za věrnostní ČD Body.

Noční show

21. září 2019 od 20:00 hodin

Cena vstupenky: 250 Kč

*Nelze uplatnit žádne slevy na dítě, každý návštěvník musí mít vstupenku.

*Možno zakoupit pouze online v předprodeji.

*V termínech 21. a 22. září 2019 nelze pro vstup do areálu ČD Muzea uplatnit voucher za věrnostní ČD Body.

Více informací naleznete ZDE

Rosnička z Olomouce

Příští týden pojedeme s Rosničkou na Národní den železnice do železničního muzea v Lužné u Rakovníka, v rámci kterého se v sobotu ukáže v čele vlaku do Chomutova a v neděli do Berouna. V sobotu večer se také zúčastní noční show.

Tip pro fotografy: Rosnička pojede do Lužné v konvoji, v jehož čele bude Bobina E499.085, odjezd z Olomouce ve čtvrtek 19.9. zhruba v 9 ráno.

Zdroj: https://www.facebook.com/PJOlomouc/