- Závod 24 hodin Le Mans odstartuje v sobotu 15. června v 16:00, technické přejímky a první testy na okruhu se uskutečnily už v neděli 9. června
- Ve středu 12. června proběhla kvalifikace, kterou Jean-Eric Vergne (PEUGEOT 9X8 č. 93) a Stoffel Vandoorne (PEUGEOT 9X8 č. 94) zakončili na 16., resp. 21. místě
- Do začátku závodu zbývají ještě tři volné tréninky
Vrchol sezóny vytrvalostních závodů FIA WEC odstartuje o tomto víkendu v Le Mans.
Přípravy však už dávno probíhají, a proto se na jeden z nejslavnějších okruhů v Evropě sjely závodní týmy už před několika dny. V neděli 9. června proběhly technické přejímky i testovací den na okruhu.
Obyvatelé francouzského města Le Mans i početné davy fanoušků, kteří tradičně přijíždějí ze všech koutů světa, tak už minulý týden měli příležitost zhlédnout tradiční show na Náměstí republiky v Le Mans, kde před zraky tisíců přihlížejících diváků projelo osmnáct závodních vozů, včetně osmi prototypů Hypercar. Tým Peugeot TotalEnergies přitom reprezentoval Paul Di Resta s vozem PEUGEOT 9X8 č. 94.
Testovacího dne na okruhu se pak v neděli 9. června zúčastnilo 62 vozů.
Unikátní Circuit de la Sarthe o délce 13,626 km je z poloviny tvořen silnicemi, které jsou po zbytek roku přístupné veřejnosti. Celá délka okruhu je využívána jen ojediněle, přičemž jednou z příležitostí je právě 24 hodin Le Mans. Dva vozy Peugeot 9X8 ve verzi 2024, která má v Le Mans premiéru, absolvovaly v neděli celkem 119 kol.
Po nedělním testovacím dnu odstartoval týden, který bude pro Peugeot TotalEnergies jedním z nejdůležitějších v rámci celé závodní sezóny. V pondělí a úterý se jezdci i ostatní členové týmu věnovali médiím, fanouškům a samozřejmě i odpočinku před nadcházejícím náročným víkendem. Ve středu se však tým vrátil na trať, aby absolvoval dva volné tréninky a jednu kvalifikační jízdu, z níž 8 z 23 prototypů Hypercar postoupilo do čtvrtečního večerního „Hyperpole“.
K řízení vozů Peugeot 9X8 ve středeční kvalifikaci byli vybráni Jean-Eric Vergne (č. 93) a Stoffel Vandoorne (č. 94). Na středně tvrdých pneumatikách zajel Jean-Eric Vergne na začátku tréninku čas 3:26.545 a Stoffel Vandoorne 3:26.195.
Oba jezdci týmu Peugeot TotalEnergies pak nasadili čerstvou sadu pneumatik a pokusili se zlepšit své časy v závěrečné fázi tréninku.
Bohužel dvě minuty před koncem byla vyvěšena červená vlajka, která zmařila jejich naděje na závěrečný pokus. Hypervozy Peugeot 9X8 tak skončily na 16. a 21. místě. Do začátku závodu zbývají ještě tři volné tréninky, které se uskuteční mezi středečním a čtvrtečním večerem. Samotný 92. ročník závodu 24 hodin Le Mans pak odstartuje v sobotu 15. června v 16 hodin.
CITACE
Jean-Marc Finot, Stellantis Motorsport Senior VP
„Souboj hypervozů je velmi těsný. První a dvanáctý nejrychlejší vůz dělí pouhá vteřina! Samozřejmě bychom raději byli v první osmičce, abychom se mohli zúčastnit také čtvrtečního Hyperpole, ale ukázalo se to jako těžko dosažitelné, zejména proto, že několik našich posledních jízd narušil velký počet vozů na trati a pak červená vlajka. Přesto se nám dnes podařilo s vozem dosáhnout určitého pokroku. Nyní se zaměříme na závod. Věříme, že více než tempo bude rozhodovat spolehlivost a schopnost zvládat nepředvídané události.“
Jean-Eric Vergne, (Peugeot 9X8 č. 93)
„Výsledek je zklamáním, ale v dnešním tréninku jsme prostě nebyli dostatečně rychlí. Přesto se mi s autem jelo dobře a měl jsem dojem, že jsem zajel dobré kolo. Ale závod je velmi dlouhý a podle předpovědí má pršet, takže pozice na startu bude mít v neděli na výsledek jen malý vliv.“
Stoffel Vandoorne (Peugeot 9X8 č. 94)
„Dnes to bylo velmi těžké. Chybělo nám tempo, abychom měli šanci probojovat se do Hyperpole. Nejrychlejší časy jsme zajeli na začátku tréninku a pak už jsme neměli možnost se zlepšit. V závěru tréninku jsme pak kvůli počtu aut na trati a červené vlajce nemohli vytěžit maximum z čerstvých pneumatik.“