Silničáři v Pardubickém kraji jsou na zimu připraveni!

 O silnice prvních tříd se i letos bude v Pardubickém kraji starat sdružení firem EUROVIA CS, a. s. a SOVIS CZ, a. s. Připraven mají jak dostatek posypových materiálů, tak kompletní techniku, včetně 26 sypačů.  Ve většině úseků se pro zimní údržbu počítá s odhrnováním a úklidem sněhu z vozovek a následné ošetření posypem chloridem sodným, tj. solí.

 

Sdružení firem EUROVIA CS, a. s. a SOVIS CZ, a. s. se o silnice prvních tříd v Pardubickém kraji úspěšně starala již minulou zimu, která rozhodně nebyla mírná.

Ani jeden úsek spravovaný naším sdružením v Pardubickém kraji jsme nemuseli vloni v zimě uzavřít, tím se jiné horské oblasti pochlubit nemohou,“ uvádí Pavol Pecha, člen představenstva společnosti SOVIS CZ, a. s. ze skupiny BusLine s tím, že připraveni jsou i na letošek: „Technika i posypové materiály jsou připravené, stejně jako lidské zdroje. Pokud bude zima taková jako v minulých letech, nemají se řidiči čeho bát. Mohou se samozřejmě vyskytnout kalamitní stavy tuhých mrazů či nadměrného spadu sněhu, pokud však nebudou trvat celou zimu ale jen pár dní či týdnů, situaci zvládneme dle stanovených pravidel. Rádi bychom však řidiče i tak vyzvali k opatrnosti a použití zimní výbavy, především odpovídajícího obutí aut.

 

Sdružení společností EUROVIA CS, a. s. a SOVIS CZ, a. s. má pro letošní zimu k dispozici 26 nákladních aut se sypací nástavbou, 6 traktorů s radlicí a 6 nakladačů, na 7 místech v kraji se pak nachází sklady posypové soli (8.500 tun) a inertního materiálu (500 tun). Pro srovnání: v zimě 2020/2021 bylo sdružením v Pardubickém kraji použito 5 144 tun soli, 1 890 000 litrů solanky a 550 tun inertního posypu. Postup zimní údržby se řídí závazným dokumentem Plán zimní údržby silnic I. třídy za oblast 09 Pardubická. Plán zahrnuje všechny čtyři okresy Pardubického kraje a jeho autorem je Pavel Jerie ze společnosti SOVIS CZ a. s.

 

V drtivé většině se pro zimní údržbu počítá s odhrnováním a úklidem sněhu z vozovek a následné ošetření posypem chloridem sodným („běžná sůl“). Pro teploty kolem -15 stupňů Celsia je nutné použít chlorid vápenatý, běžná sůl již v těchto teplotách nefunguje. Silnice Jablonné nad Orlicí – Červená voda, kde silničáři šplhají do nadmořské výšky přes 800 metrů nad mořem se kvůli ochraně významných vodních zdrojů ošetřuje pouze inertním posypem. Všech potřebných materiálů si silničáři v předstihu zajistili dostatek.